×
×

بازگشت آرامش به شهرکرونازده

  • کد نوشته: 15183
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۴
  • ۰
  • شهر کرونازده با محدودیت‌های جدیدی که اعمال آن در هفته جاری آغاز شد گویا آرام گرفته است و این روزها تردد در خیابان‌ها بسیار کم شده است. تردد به خارج از شهر هم منحصر به افرادی شده است که رفتن به محل کارشان اقتضا می‌کند از شهر خارج شوند.
    بازگشت آرامش به شهرکرونازده
  • تبلیغ هدفمند

    شهر کرونازده با محدودیت‌های جدیدی که اعمال آن در هفته جاری آغاز شد گویا آرام گرفته است و این روزها تردد در خیابان‌ها بسیار کم شده است. تردد به خارج از شهر هم منحصر به افرادی شده است که رفتن به محل کارشان اقتضا می‌کند از شهر خارج شوند.

    باران پاییزی از صبح نخستین روز محدودیت های جدید در بجنورد باریدن گرفت تا آخرین برگ های خشکیده بر شاخسار درختان نیز فرو ریزند و در خیابان هایی که تا دیروز پر از رهگذر بود این روزها از مردم خبری نیست و کوچه و بازار پر شده است از سکوت و خاموشی.

    گذاشتن محدودیت های جدید کرونایی مردم را از ترددهای بیهوده بازداشت و گرنه آژیرهای بالا گرفتن خطر شیوع کرونا،  بعد از ۹ ماه که از پیدایش آن می‌گذرد تنها از یک گوش عده ای آمده و از گوش دیگر بیرون می رفت.

    سه شبانه روز است که بجنورد، مرکز کرونازاده، شلوغ و پرهیاهوی خراسان شمالی روی آرامشی کم سابقه را دیده است و خدا کند محدودیت های جدید و کاهش رفت و آمدها بعد از ۲ هفته، به نتایجی که مورد انتظار است، یعنی کمرنگ شدن قرمزی شیوع و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میرها بینجامد.

    در هفته ای که گذشت صعود آمار افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند در خراسان شمالی، که جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری، ۸۶۳ هزار نفر بوده است، اوج گرفت و این روزها گفته می شود مردم در صف بستری هستند.

    اگر چه هنوز نیاز به استفاده از تخت های دیگر بیمارستان ها برای بیماران کرونایی نیست اما  تخت های کرونایی در شهر های قرمز استان پر شده است و ممکن است تا چند روز دیگر نیاز به اقدامات دیگری باشد

    سفید، نارنجی و قرمز خراسان شمالی

    خراسان شمالی از معدود استان هایی بود که تا مدت ها وضعیت بیماری کرونا در آن سفید بود.

    این وضعیت موجب شد تا مردم استان در رعایت پروتکل های بهداشتی جدیت لازم را به خرج ندهند و همین امر موجب نارنجی شدن آن شد و سپس بعد از یک ماه که استان در مرز هشدار قرمز بود، بالاخره از مردادماه به استان هایی پیوست که رنگ قرمز کرونایی داشتند.

    بر اساس گفته های رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اگر چه هنوز نیاز به استفاده از تخت های دیگر بیمارستان ها برای بیماران کرونایی نیست اما تخت های کرونایی در شهرهای قرمز استان پر شده است و ممکن است تا چند روز دیگر نیاز به اقدامات دیگری باشد.

    بازگشت آرامش به شهرکرونازده
    بازگشت آرامش به شهرکرونازده

    دکتر سیداحمد هاشمی با بیان اینکه همزمان با افزوده شدن به شمار بیماران، عده ای نیز ترخیص می شوند، می افزاید: تا کنون با اقداماتی که انجام شده است نیازی به استفاده از تخت های دیگر نیست، با این وجود راهکارهایی نیز برای این وضعیت اندیشیده شده است و ممکن نیست بیماری در انتظار تخت و بستری بماند.

    وی خواهان رعایت پروتکل های بهداشتی شده و می گوید: کرونا با هیچ فردی شوخی ندارد و اگر دورهمی های خانوادگی و تجمعات کم نشود هزینه تبعات آنرا همه آحاد جامعه باید پرداخت کنند و رعایت پروتکل ها حداقل کاری است که از دست هر فرد برمی آید و سهم هر فرد در مهار این بیماری رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی است.

    شهر آرام

    آنچه در این روزها بسیار مشهود است تاثیر هشدارها و محدودیت هاست.

    از روز شنبه تردد در سطح شهر بسیار کمتر از قبل شده است و با نگاهی به مراکز شلوغ بجنورد مانند میدان های شهید و کارگر و چهارراه شریعتی (مخابرات) می توان این کاهش تردد را به وضوح مشاهده کرد.

    پیاده روهایی که تا روز پنجشنبه، یعنی ۲ روز قبل از اجرای محدودیتهای جدید از ازدحام مردم جای سوزن انداختن نداشت، اکنون آرام و بی و سرو صدا شده است و علاوه بر کاهش تعداد عابران پیاده، کمتر شاهد عبور خودروها است.

    در نخستین روزهای اجرای طرح تعداد اندکی از مغاره هایی که باید تعطیل می شدند به بهانه هایی مانند تعمیرات و تغییر دکور باز بودند اما اکنون آنها نیز با طرح همراهی کرده و بسته شده اند و گویا نظارت ها و بازرسی ها اثر خود را گذاشته است و افرادی که پروتکل ها و شیوه نامه ها را رعایت نمی کردند دریافته اند که این تو بمیری از آن تو بمیری های قبلی نیست و این بار به هیچ شکلی نمی توانند از زیر بار اجرای مقررات شانه خالی کنند.

    در مراکزی مانند درمانگاه ها و مطب های خصوصی، پروتکل ها با دقت بیشتری از گذشته رعایت می شود. گویا اخطارهایی که هفته گذشته به برخی از درمانگاهها، مطب های خصوصی و داروخانه های بی مبالات داده شده، کارساز بوده است.

    به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در هفته ای که گذشت پزشکان و مدیران ۲۷ مطب، درمانگاه، کلینیک، آزمایشگاه و داروخانه به علت رعایت نکردن پروتکل های دقیق بهداشتی، اخطاریه دریافت کردند و بازرسان بهداشت محیط و حرفه ای استان به طور مستمر از اماکن، مراکز و محیط های اداری و خدماتی، روزانه از مطب ها، درمانگاه ها، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و داروخانه های سطح استان بازدید می کنند.

    دکتر افشین دلشاد تاکید می کند: با توجه به اینکه فرآیند بازدیدها به طور مداوم ادامه دارد، اگر کسانی که اخطار دریافت کرده اند در پایان مهلت مقرر همچنان پروتکل های بهداشتی ‌را رعایت نکنند به مراجع قانونی معرفی خواهند شد و از مردم نیز انتظار داریم در صورت مشاهده تخلفاتی در این مراکز، مورد را به سامانه ۱۹۰ اطلاع رسانی کنند.

    بازار در خواب کرونایی

    بازگشت آرامش به شهرکرونازده
    بازگشت آرامش به شهرکرونازده

    بازار نیز، با وجود مشکلات اقتصادی که کسبه این روزها با آن دست به گریبانند، با رعایت کامل محدودیت ها تقریبا تعطیل است و در نگاهی دقیق می توان دید که تمام فروشگاه ها و مراکزی که باید بسته باشد، کرکره خود را پایین کشیده اند.

    رییس اتاق اصناف خراسان شمالی در مورد اجرای این طرح می گوید: تقریبا تمام فروشگاههایی که شامل محدودیت قبلی و بسته شدن در ساعت ۱۸ بودند، مشمول تعطیلی کاملند و این در حالی است که صنوف در بدترین شرایط اقتصادی به توصیه های ستاد کرونا عمل کرده و می کنند و تنها تعداد انگشت شماری هستند که این دستورالعمل ها را نادیده گرفته اند.

    مهدی امیدوار می افزاید: ۱۵ هزار واحد صنفی در شهرستان بجنورد فعالند اما همه به طور کامل پروتکل ها و محدودیت ها را رعایت کرده اند و شمار تخلفات و اخطارها در این مدت به کمترین تعداد رسیده است.

    قرمز آیا رنگ می بازد؟

    اگرچه فرماندار شهرستان بجنورد امیدوار است که پس از ۲ هفته شرایط بهتر و زنجیره کرونا قطع شود اما او تاکید می کند که قطع این زنجیره نامبارک در گرو همکاری همه مردم است.

    غلامرضا عوض زاده می افزاید: چهار گروه متشکل از نیروی های پلیس راه، پلیس راهنمایی و رانندگی با استقرار در محورهای مختلف، ورود و خروج خودروها به مرکز استان خراسان شمالی را در قالب طرح محدودیت های جدید کرونا کنترل می کنند و از دیگر سو با اعمال این محدودیت ها، فعالیت تمام مشاغل جز مشاغل گروه یک، ممنوع است و فعالیت مشاغل گروه یک هم، صرفا با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز است.

    وی با بیان اینکه در طول مدت اعمال محدودیت های مختلف، بازایان با اجرای طرح ها همکاری مطلوبی داشته اند، خاطرنشان می کند: با این وجود نظارت و بازرسی از فعالیت بازاریان و اصناف تشدید شده است و گروه هایی به صورت مستمر در نوبت صبح و عصر بر فعالیت بازار نظارت دارند.

    وی با اشاره به اینکه پیش از این، شاهد همراهی خوب و مناسب بازاریان با محدودیت های کرونایی بوده ایم، می گوید: البته برخی از اصناف هم که به رعایت دستورالعمل ها بی توجه بوده اند، تذکر دریافت کرده اند اما در مجموع همراهی ها بسیار خوب بوده است.

    وی عروسی، دورهمی و تجمع ها را از عوامل مهم شیوع کرونا می داند و اظهار می دارد: برخورد با عوامل برگزاری مراسم عروسی در چند روز اخیر تشدید شده است و انتظار می رود عروسی هایی که در باغ ها و روستاها برپا می شود نیز با همراهی دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها برگزار نشود و این افراد باید هرگونه تخلف و بی توجهی به دستورالعمل ها به ویژه برگزاری عروسی ها را گزارش کنند.

    عوض زاده خاطرنشان می کند: وضعیت شهرها هر هفته رصد می شود که اگر تغییری در وضعیت شیوع کرونا شکل بگیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.

    ۱۵ هزار واحد صنفی در بجنورد فعالند اما همه به طور کامل دستورات و محدودیت ها را رعایت کرده اند و اخطار و تخلف به کمترین تعداد دراین مدت رسیده استدسته بندی مشاغل

    به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی در طرح جامع مدیریت هوشمند، فعالیت مشاغل تاثیرگذار در پنج طیف دسته بندی و برای هر کدام محدودیت هایی اعمال شده است.

    علی بیگ زاده می افزاید: اکنون وضعیت شهرستان های بجنورد، اسفراین و فاروج قرمز و پنج شهرستان دیگر استان نارنجی است و بر همین اساس در شهرهای قرمز، دوایری همچون دستگاه های خدمات رسان، هلال احمر، آتش نشانی و سایر ادارات که خدماتشان ضروری است، با یک دوم نیروی انسانی و سایر دستگاه ها و ادارات با یک سوم نیروی انسانی فعالیت دارند.

    وی خاطرنشان می کند: در شهرهای قرمز در بخش بازرگانی و بازار تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند و دیگر گروه ها تعطیل شده اند و در عین حال در این استان مدارس شهری و روستایی در تمام شهرستان ها تعطیل است و آموزش به صورت مجازی پیگیری می شود.

    وی می افزاید: در شهرهای نارنجی هم در بخش بازرگانی و بازار، مشاغل گروه های یک و ۲ با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشاغل گروه سه و چهار تعطیل شده اند اما هیچ اداره ای تعطیل نیست و ادارات و دستگاه های دارای خدمات ضروری با سه چهارم جمعیت نیروی انسانی و سایر ادارات با یک دوم نیروی انسانی فعالیت دارند.

    خراسان شمالی از اوایل مردادماه در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و در هفته های اخیر شمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا افزایش یافته است.  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *