×
×

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
تولید۳۱۵هزار تن محصول باغی

  • کد نوشته: 15224
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۵
  • ۰
  • مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تغییر چندانی نسبت به سال گذشته در امر تولید محصول های باغی نداشتیم تولید سال جاری محصولات باغی استان صرفا ۳۱۵ هزار تن انواع میوه بوده است
    تولید۳۱۵هزار تن محصول باغی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تغییر چندانی نسبت به سال گذشته در امر تولید محصول های باغی نداشتیم تولید سال جاری محصولات باغی استان صرفا ۳۱۵ هزار تن انواع میوه بوده است

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدعلی شریکیان در این خصوص اظهار داشت: هرچند بهار سال جاری با وجود سرمای ناگهانی موجب کاهش محصولات باغی در برخی از سردرختی ها منجمله زردآلو، بادام و گردو مواجه بودیم اما بر عکس شاهد افزایش تولید در برخی از محصولات بودیم.

    وی با اشاره به گستره باغ های استان را ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار عنوان کرد و گفت: در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود.

    وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید.

    شریکیان در ادامه افزود: میزان تولید محصولات باغی استان در سال ۹۲، ۲۰۵ هزار و ۴۹۲ تن بود که در سال ۹۸ به ۳۱۵ هزار و ۲۴۲ تن رسید.

    وی در این ارتباط ادامه داد: از مجموع محصولات تولیدی استان ۱۶۳ هزار تن مربوط به محصول انگور، ۶۴ هزار و ۶۲۶ تن سیب و پنج هزار و ۷۶۲ تن گیلاس  است.

    مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: رتبه های کشوری این محصولات به ترتیب هفت، ۱۲ و ۱۵ است.

    تولید۳۱۵هزار تن محصول باغی
    تولید۳۱۵هزار تن محصول باغی

    وی افزود: همچنین در این استان سالانه بیش از ۶ هزار تن گلابی، دو هزار و ۴۷۸ تن آلو و هزار و ۳۰۷ تن انواع گیاهان دارویی تولید شده است که به ترتیب در جایگاه هشت، ۱۶ و ۲۱ کشوری قرار دارد.

    شریکیان با بیان اینکه در تولید انواع توت و توستان و فعالیت نوغان داری در استان در کشور جایگاه سوم را داریم گفت: دو هزار و ۹۵ تن محصول نیز در این زمینه تولید می شود.

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در تولید زعفران در سطح کشور جایگاه سوم را داریم اظهار داشت: امسال ۲۰ هزار تن زعفران از سطح اراضی زیر کشت استان برداشت شد.

    وی اشاره داشت : سالانه حدود ۱۵ هزار تن محصول گلخانه ای نیز در این استان تولید می شود که از این نظر نیز در رده ۱۸ کشوری قرار داریم.

    وی گفت: زیتون، بادام، پسته، آلبالو، هلو، شلیل، شفتالو، انجیر، انار، شاه توت، به، سنجد و گوجه سبز، نیز از دیگر تولیدات باغی استان است. 

     وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه های حوزه باغبانی اصلاح باغ ها درجه ۲ و احیا و جایگزینی باغ درجه سه است.

    وی گفت: برنامه اصلاح و نوسازی باغ های میوه با اهداف بهبود کمی و کیفی تولیدات باغی رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می شود، اصلاح و نوسازی باغ ها در سطح دو هزار و ۳۴۶ هکتار در سال ۹۸ انجام شده است.

    سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

    از ۵۹‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۶ گونه آن باغی است.

    سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

    ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می شود.

     ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *