×
×

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی
تولیدبیش ازیک میلیون تن محصول زراعی

  • کد نوشته: 15301
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۶
  • ۰
  • مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این ارتباط گفت: در سال زارعی جاری شاهد تولید بیش از یک میلیون تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای استان بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی در این ارتباط نداشتیم.
    تولیدبیش ازیک میلیون تن محصول زراعی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در این ارتباط گفت: در سال زارعی جاری شاهد تولید بیش از یک میلیون تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای استان بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی در این ارتباط نداشتیم.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدنقی کاظمیان با اشاره به کاهش نسبی تولید محصولات زراعی سال جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: با توجه به وجود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار استان بعنوان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم محسوب می شود.

    وی در خصوص اراضی آبی افزود: بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان  و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم،  جو و حبوبات است.

    تولیدبیش ازیک میلیون تن محصول زراعی
    تولیدبیش ازیک میلیون تن محصول زراعی

    وی با اشاره به این موضوع اظهار داشت: در حال حاضرکشتزارهای استان ۳۳ محصول زراعی و ۲۶ محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

    کاظمیان با اشاره به این موضوع گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

    وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.  

    مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است گفت:  از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

    وی افزود: از مجموع این اراضی که برای کشت در نظر گرفته شده، ۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی آبی و ۱۲۱ هزار هکتار دیم است.

     وی با بیان اینکه امسال در سطح ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم کشت می شود گفت: از این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۹۸ هزار هکتار دیم است.

    مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین ۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی دیم نیز به کشت محصول جو اختصاص می یابد و همچنین برنامه ابلاغی برای کشت  کلزا هفت هزار هکتار آبی است.  

    کاظمیان گفت: استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ را دارد در این استان سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن گندم و بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز جو تولید می شود.  

    وی اظهار داشت: این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن چغندرقند در کشور  رتبه ۱۰ در کشور را دارد، با تولید ۲۲ هزار تن وش پنبه رتبه پنج ، با ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ تن پیاز رتبه هشت و با تولید ۱۲۳ هزار و ۷۸۷ تن گوجه فرنگی رتبه ۱۳ در کشور را دارد.

    وی افزود: علاوه بر این محصولات در کشتزار های این استان انواع گیاهان خوراکی، روغنی و علوفه ای، صیفی جات نیز تولید می شود.

    وی گفت: هویج، کاهو، گل کلم، کلم، شلغم، سیب زمینی، برنج، عدس، نخود، نخود فرنگی، خیار، خربزه، هندوانه، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، کینوا، کنجد، کاملینا، انواع فلفل، بادمجان، سیر و انواع گیاهان علوفه ای از جمله یونجه، شبدر، ذرت علوفه ای تولید می شود.

    کاظمیان افزود: کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی است، برای تامین این امنیت نیاز به توسعه پایدار کشاورزی است و برای تحقق توسعه پایدار باید به افزایش  بهره‌وری، کشاورزی هوشمند، فنی و مهندسی کردن بخش کشاورزی، تامین سرمایه لازم و در نهایت نگاه راهبردی و تعالی محور و مدیریت علمی توجه شود.

    براساس آمارها، میانگین زمین کشاورزان استان از کشوری بیشتر است که در این پیوند، سرانه هر بهره‌بردار از اراضی در چرخه تولید این خطه ۵.۵ هکتار و کشوری آن ۴.۱۵ هکتار است.

    سرانه هر فرد در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی از اراضی در چرخه تولید ۰.۵۲ هکتار است.

    حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

    سرانه هر کشاورز خراسان شمالی از سطح زیر کشت ۳.۳۸ هکتار و سرانه هر فرد در این استان از سطح زیر کشت ۰.۳۱ هکتار است و سرانه هر  ایرانی از سطح زیر کشت کشور ۰.۲ هکتار و سرانه هر کشاورز از سطح زیر کشت کشور ۰.۶۶ هکتار است.

    سهم استان ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی در کلیه بخش های اقتصادی کشور است، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

    ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

    حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه با توجه به شرایط آب و هوایی بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز انواع محصول از آن برداشت می شود، رتبه استان در حوزه زراعت در کشور ۲۶ است و سهم تولید آن از زراعت کشور ۱.۰۸ درصد است.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *