×
×

رییس اداره حیات وحش اداره‌کل محیط زیست گلستان
آغازسرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی

  • کد نوشته: 15334
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۶
  • ۰
  • رییس اداره حیات وحش اداره‌کل محیط زیست گلستان در این ارتباط با این خبر گفت : این سرشماری که همه ساله با محوریت حراست از گونه های قوچ،آهو، میش، کل و بز که در ذخیرگاه زیست کره در حال زندگی هستند آغاز شده است.
    آغازسرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره حیات وحش اداره‌کل محیط زیست گلستان در این ارتباط با این خبر گفت : این سرشماری که همه ساله با محوریت حراست از گونه های قوچ،آهو، میش، کل و بز که در ذخیرگاه زیست کره در حال زندگی هستند آغاز شده است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمود شکیبا اظهار داشت: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در حیات وحش پارک ملی گلستان بیش از پنج هزار راس انواع قوچ، میش، کل و بز حاضر در این اکوسیستم برآورد شده که این گونه‌ها هر سال در ۲ نوبت بهار و پاییز با هدف بررسی روند جمعیتی این گونه ها بصورت میدانی با استفاده از دوربین چشمی و تلکسوپ شمارش می شوند.

    وی با اشاره به نوع سرشماری افزود : گروه های سرشماری متشکل از مجموعه مدیریت و کارکنان یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان و سایر شهرهای استان در مدت سه روز اقدام به سرشماری حیات وحش این پارک خواهند کرد.

    مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان نیز پیش‌تر گفته بود:به لحاظ وجود منابع آبی مناسب در پارک ملی گلستان وافزایش بارش های پاییز و زمستان سال گذشته و همچنین کاهش تردد و حضور در عرصه های جنگلی به دلیل شیوع کرونا پیش بینی شده است در سالجاری با افزایش جمعیت گونه‌های جانواری علف‌خوار مانند قوچ و میش، کل، بز و آهو روبرو باشیم .

    آغازسرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی
    آغازسرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی

    لازم به ذکر است که پارک ملی گلستان بعنوان بزرگ ترین و یکی از قدیمی ترین پارک های ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی بوده است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو به ثبت رسید.

    پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب بوده که همین ویژگی موجب شده این پارک را در زمره پارکهای دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه شامل شود.

    گونه های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

    گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *