×
×

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس
آغازاحیای۱۱رشته صنایع دستی درگنبدکاووس

  • کد نوشته: 15344
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۶
  • ۰
  • رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس خبر از تلاش در جهت جلوگیری از نابودی و خاک سپاری ۱۱ رشته صنایع دستی در این شهرستان مرزی داد و گفت: در حال حاضر احیای برخی رشته‌ها منجمله پوستین‌دوزی، نواربافی آلاچیق، دیه‌بورگ و تلپک آغارشده است.
    آغازاحیای۱۱رشته صنایع دستی درگنبدکاووس
  • تبلیغ هدفمند

     رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس خبر از تلاش در جهت جلوگیری از نابودی و خاک سپاری ۱۱ رشته صنایع دستی در این شهرستان مرزی داد و گفت: در حال حاضر احیای برخی رشته‌ها منجمله پوستین‌دوزی، نواربافی آلاچیق، دیه‌بورگ و تلپک آغارشده است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین مریم آق آتابای در این خصوص اظهار داشت: زنده داشتن این رشته ها که در فاز مطالعاتی و با همیاری شورا و هیاران در سه گروه نساجی، بافته‌های داری پوشاک سنتی شناسایی شد.

    وی در ادامه افزود: تا کنون با وجود ۴۲ رشته صنایع دستی بومی در گنبدکاووس ۱۱ اثر هنری آن شامل “نواربافی ترکمن، نوار بیل یوپ و نواربافی آلاچیق، پاپوش‌های سنتی، جاروق دوزی، دولاق بافی، کلاه مالی (دیه بورگ)، کلاه از پوست گوسفند (تلپک)، پوستین دوزی (اوچمک)، زین سازی و پالان‌ دوزی” نیازمند به احیا مجدد هستند.

    آغازاحیای۱۱رشته صنایع دستی درگنبدکاووس
    آغازاحیای۱۱رشته صنایع دستی درگنبدکاووس

    آق آتابای در ادامه با اشاره شناسایی پیشکسوتان این عرصه افزود: در جهت احیای این رشته‌ها، هنرمندان پیشکسوت شناسایی و با برپایی کارگاه تخصصی، آموزش‌های لازم به علاقمندان با رویکرد تنوع در تولید متناسب با ذائقه مشتری و جامعه داده می‌شود.

    وی در ادامه خبر از راه‌اندازی کارگاه تخصصی نواربافی آلاچیق با همکاری یک هنرمند پیشکسوت در روستای قره‌ماخر گنبدکاووس داد و اضافه کرد: به‌زودی با شناسایی دیگر هنرمندان، کارگاه تخصصی رشته پوستین دوزی در روستای دوزالوم و رشته‌های دیه‌بورگ و تلپک در روستای کرند نیز راه‌اندازی خواهد شد.

    رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس ادامه داد: پس از یادگیری مهارت و تولید محصول، هنرمندان می‌توانند به صورت رایگان از فضای مجازی ایجاد شده توسط وزارت میراث فرهنگی، برای تبلیغ و فروش آثار خود استفاده کنند.

    به گفته وی هم اکنون ۵۹ کارگاه‌ صنایع دستی با سه هزار و ۸۳۶ هنرمند دارای مجوز فعالیت در گنبدکاووس فعال است.

    گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ‌ها در شرق استان گلستان واقع است. 

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *