×
×

استاندار خراسان جنوبی
دستورصدورجلوگیری ازخام‌فروشی موادمعدنی خراسان دردست کاراست

  • کد نوشته: 15488
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۷
  • ۰
  • استاندار خراسان جنوبی گفت: باید از خام‌فروشی مواد معدنی در استان جلوگیری شود و ممانعت از خام‌فروشی مهمترین دستور کار شورای معادن استان است.
    دستورصدورجلوگیری ازخام‌فروشی موادمعدنی خراسان دردست کاراست
  • تبلیغ هدفمند

    استاندار خراسان جنوبی گفت: باید از خام‌فروشی مواد معدنی در استان جلوگیری شود و ممانعت از خام‌فروشی مهمترین دستور کار شورای معادن استان است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی افزود: یک ماده معدنی حتی کوچک که می‌تواند در راه تبدیل شدن به مصنوعات پایین دستی، اشتغال و سرمایه فراوانی را ایجاد کند و باعث رشد و رونق اقتصادی شود را در قالب خام‌فروشی با کمترین ارزش ریالی عرضه می‌کنیم.

    وی گفت: کمترین ارزش ریالی یک ماده معدنی مربوط به همان زمانی است که به صورت خام و بدون تغییر عرضه می‌شود در حالی که با تبدیل شدن به یک محصول، ارزش واقعی خود را پیدا می‌کند.

    استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در راه رسیدن به یک ماده معدنی در تمامی مراحل مطالعه، اکتشاف و استحصال هزینه‌های زیادی می‌شود و حتی آسیب‌هایی برای محیط زیست و منابع طبیعی نیز به همراه دارد اما درست زمانی که برای تبدیل شدن به ثروت آماده می‌شود، آن را در اختیار دیگران قرار می دهیم که این خسارت‌های بسیار بزرگی را متوجه استان می‌کند.

    وی گفت: بخشی از کار محوله به شورای معادن استان این است که علاوه بر بررسی مشکلات موجود، برای ارائه مشوق‌های خاص به منظور ترغیب سرمایه‌گذاران برنامه‌های جامعی داشته باشد.

    ملانوری تاکید کرد: مهمترین کاری که باید در شورای معادن استان صورت گیرد، این است که به عنوان یک اتاق فکر و یک قرارگاه عملیاتی بر روی گونه‌های مختلف مواد معدنی کار کند و برای بهره‌برداری هرچه بهتر و ارزش افزوده این کانی‌ها، براساس خرد جمعی برنامه‌ریزی کند.

    وی افزود: استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف و استفاده از این قابلیت‌ها در قالب انعقاد تفاهم‌نامه از دیگر وظایف شورای معادن استان است.

    استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی است که در حوزه معدن صاحب نام بوده و به جهت تعدد کانی‌های معدنی، بهشت معادن نام گرفته لذا معدن از پیشران‌های اقتصادی این منطقه است.

    وی گفت: یکی از کانی‌های موجود منطقه، سنگ‌های نیمه قیمتی است که به تنهایی می‌تواند استان را اداره کند و این موضوع در مورد کرومیت، منیزیت و سایر مواد معدنی نیز صدق می‌کند.

    ملانوری متذکر شد: خیلی از کشورها با در اختیار داشتن تنها یک نوع از این مواد معدنی، صرفا به جهت برنامه‌ریزی‌های دقیق و سرمایه‌گذاری‌های درستی که دارند، توانسته‌اند درآمدهای کلانی را به دست بیاورند.

    معدن به تنهایی برای معرفی و توسعه استان کافی است

    وی افزود: همین معدن و کانی‌های معدنی به تنهایی کافی است که استان را معرفی کند و توسعه را به همراه داشته باشد.

    نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: حوزه معدن به جهت اهمیت و جایگاهی که دارد به طور ویژه در دستور کار استان است و برای برنامه‌ریزی در این زمینه باید مطالعات دقیق باشد و میزان واقعی ذخایر ارائه شود.

    وی اظهار داشت: در بحث بهره‌برداری از ذخایر معدنی هم باید به گونه‌ای اقدام کنیم که معادن در اختیار افرادی قرار گیرد که هم از صلاحیت فنی لازم برخوردار باشند و هم اینکه به لحاظ مالی توانایی استحصال را داشته باشند.

    ملانوری گفت: باید تلاش کنیم از توان و قابلیت بخش خصوصی نیز در حوزه معدن استان استفاده کنیم.

    وی تصریح کرد: آغوش استان برای حضور و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش معدن باز است.

    وی گفت: در همین راستا، شورای معادن استان مکلف است با کار کارشناسی تیمی دقیق و نظارت مستمر، برای حمایت از بخش خصوصی مشوق‌هایی را در نظر بگیرد و موانع را از پیش پای آنها بردارد. 

    در این نشست اعلام شد خراسان جنوبی با ۶۵۷ پروانه بهره‌برداری معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن، در حوزه ذخیره رتبه هفتم کشور و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

    براساس آخرین آمار رسمی از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، ۴۲ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد.

    با انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی که از سال ۹۲ در استان خراسان جنوبی آغاز شد و شناسایی ظرفیت‌های معدنی در عمق زمین تاکنون ۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع حاصل مطالعات پهنه‌های اکتشافی در این استان شناسایی شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *