×
×

سردرد سرباز ایران

  • کد نوشته: 15583
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۸
  • ۰
  • منطقه سرسرباز سیاه منصور دزفول یکی از مناطق محروم این شهرستان با ۱۰ها مشکل ریز و درشت نیازمند توجه ویژه مسوولان است.
    سردرد سرباز ایران
  • تبلیغ هدفمند

    منطقه سرسرباز سیاه منصور دزفول یکی از مناطق محروم این شهرستان با ۱۰ها مشکل ریز و درشت نیازمند توجه ویژه مسوولان است.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا فاصله منطقه سرسرباز تا شهر سیاه منصور چند قدم و تا شهر بزرگ دزفول تنها پنج کیلومتر است ولی ساکنان آن از مشکلات فراوان به ویژه نبود آب سالم و بهداشتی رنج می‌برند.

    این منطقه در کنار جاده دزفول شوشتر واقع شده و ورودی آن ۲ پل باریک بدون حفاظ است؛ پل‌هایی که از روی کانال روباز فاضلاب می‌گذرند.

    چیزی به نام آسفالت در معابر منطقه سرسرباز معنی ندارد؛ تا چشم کار می‌کند خاک و شن و سنگ و در این روزهای بارانی گل.

    منطقه سرسرباز دزفول با ۸۰۰ خانوار جمعیتی حدود سه هزار نفر در خود جای داده و با ۵۴ هکتار وسعت از بهمن ۹۶ به شهرداری سیاه منصور الحاق یافته است.

     اگر بگوییم ساکنان این منطقه از خدماتی نظیر آب، برق، گاز، آسفالت و دیگر خدمات ابتدایی بی‌بهره‌اند شاید غلو کرده باشیم ولی آن چیزی که در مشاهدات میدانی به آن برخوردیم چیزی کمتر از این نیست.

    سردرد سرباز ایران
    سردرد سرباز ایران

    نبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بزرگترین معضل سرسرباز

    اهالی منطقه سرسرباز دردهای زیادی دارند یکی از این دردها و مهمترین معضل آنها آب آشامیدنی است، با پا گذاشتن در این منطقه بیشترین چیزی که توجه هر غریبه را به خود جلب می‌کند، شیلنگ‌های آبی است که در سرتاسر خیابان‌های منطقه کشیده شده‌اند.

    طول این شیلنگ‌ها در برخی نقاط به بیش از ۳۰۰ متر می‌رسد؛ شیلنگ‌هایی که از خط انتقال آب دزفول به سمت سیاه منصور به صورت غیرمجاز تا دم در هر خانه انشعاب گرفته شده‌اند.

    البته شیلنگ‌ها برای رسیدن به خانه‌ها باید از کانال روباز غیراستاندارد فاضلاب که در کنار جاده و ورودی سرسرباز قرار دارند عبور کنند؛ اغلب این شیلنگ‌ها هم اتصالات غیراستانداردی دارند که این موضوع باعث مخلوط شدن آب فاضلاب و شرب با هم شده و به خورد اهالی می‌رود.

    اهالی پر درد سرسرباز می‌گویند ای کاش همین شیلنگ‌ها هم آب داشتند ولی ندارند، آب نمی‌رسد؛ تازه با هر بار بارندگی مصیبتشان شروع می‌شود، شیلنگ‌ها با بالا آمدن آب زهکش یکی یکی قطع می‌شوند و روز از نو روزی از نو.

    برای بررسی وضعیت همین آب غیربهداشتی چرخی در منطقه زدیم و متوجه شدیم فقط شیلنگ‌های ۲ سه خیابان ابتدایی سرسرباز آب دارند و مابقی دریغ از یک قطره!

    در یکی از خیابان‌ها که شیلنگ آب داشت و اهالی در حال آبگیری در دبه و بر روی فرغون بودند، توقف کردیم؛ میزان آب خروجی از شیلنگ این منزل شاید یک چهارم آب منازل شهر دزفول بود ولی اهالی همین را هم شکر می‌گفتند و یکی پس از دیگری در صف آبگیری بودند.

    سردرد سرباز ایران
    سردرد سرباز ایران

    پیرزنی حدودا ۶۵ ساله با فرغونی و سه دبه ۱۰ و ۲۰ لیتری بر آن، در صف آب ایستاده بود؛ خود را مادر شهید علی سلیمانی معرفی می‌کرد، از دردها و سختی‌های زندگی در سرسرباز می‌گفت و خواستار رسیدگی به مشکلات منطقه بود.

    در حین گفتن مشکلات از زبان پیرزن، اهالی از دور و نزدیک به دورمان حلقه زدند؛ در چشم‌هایشان امید موج می‌زد، از اینکه کسی دردشان را می‌شنود شوق داشتند البته شوقی همراه با انتظار، مدام از من می‌خواستند نداشته‌هایشان را فریاد بزنم.

    پیرزن می‌گفت آب، برق، آسفالت و درمانگاه نداریم ولی مهمترین مطالبه ما آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است؛ می‌گفت با نوشیدن این آب، فرزندانمان بیمار شده‌اند؛ برای جرعه‌ای از همین آب غیربهداشتی هم باید از سه خیابان پایین‌تر این دبه‌ها را به اینجا بیاوریم و آبگیری کنیم.

    او شاکر بود مدام اموات صاحب شیلنگ را رحمت می‌فرستاد که شیلنگ خود را در اختیار سایر اهالی گذاشته است؛ می‌گفت شیلنگ خانه اش آب ندارد.

    مارعلی(مادر علی) با صدای رسای خود از رهبر معظم انقلاب و همه مسوولان خواست توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند، خطاب به من گفت پیام مرا به رهبر عزیزم برسان.

    علی آقاوندی یکی دیگر از اهالی سرسرباز بود که خود را برای طرح دغدغه اهالی به دفتر خبرگزاری ایرنا در دزفول رسانده بود و مرا همراه خود کرده بود تا از نزدیک درد و رنج هایشان را گزارش کنم.

    در بین اهالی می‌گفت کسی مشکلات ما از آب و برق تا گاز و آسفالت را پیگیری نمی‌کند گویی کسی ما را نمی‌بیند؛ شورای سیاه منصور پیگیری لازم را ندارد چند بار مراجعه کرده‌ایم و دست خالی برگشته‌ایم.

    علی آقا مشکلات اقتصادی اهالی را یادآور شد و اشاره‌ای به خرید یکهزار متر شیلنگ توسط یکی از اهالی کرد؛ می‌گفت هر متر شیلنگ ارزان قیمت الان ۵۰ هزار ریال است سوای اینکه همین شیلنگ‌ها به مرور فرسوده و پاره می‌شوند هر بار بارندگی آنها را از زهکش با خود می‌برد.

    او از وعده مسوولان برای آبرسانی به این منطقه تا مهرماه امسال یاد کرد و افزود: الان آذر است و هنوز خبری از حتی آغاز عملیات آبرسانی هم نیست.

    آقاوندی با اشاره به اینکه بهداشت به وضعیت آب آشامیدنی سرسرباز ایراد گرفته است، گفت: همواره گفته می‌شود به دلیل شیوع کرونا مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند ولی با این وضع آب آشامیدنی چگونه می‌توان رعایت کرد؟

    با توجه به اینکه آب آشامیدنی مهمترین خواسته اهالی بود به سراغ رئیس امور آب و فاضلاب دزفول رفتیم؛ مصطفی اسماعیل سالم اشاره‌ای به اقدامات انجام شده برای آبرسانی به منطقه سرسرباز سیاه منصور کرد و گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به این منطقه اختصاص یافته است.

    او انشعابات غیرمجاز از خط لوله انتقال آب در این منطقه را دلیلی برای تسریع در آبرسانی به این منطقه دانست و افزود: طرح آبرسانی به منطقه سرسرباز شامل یکهزار و ۲۰۰ اشتراک خانگی و ۱۲ کیلومتر اجرای شبکه توزیع آب است که با توجه به در نظر گرفتن شرکت ساز آب جوش برای اجرای این طرح امیدواریم در ماه جاری یعنی آذرماه عملیات آبرسانی آغاز شود.

    البته اسماعیل سالم آغاز آبرسانی به این منطقه را مستلزم تزریق اعتبارات تخصیص یافته دانست و اظهارداشت: اعتبارات هنوز در اختیار پیمانکار قرار داده نشده‌اند که انتظار می‌رود این کار برای تسریع در روند اجرای طرح از سوی استان انجام شود.

    وی ادامه داد: انتقال خط آب از آن سوی جاده دزفول – شوشتر به این سوی جاده با وجود مشکلات فراوان به صورت تکه تکه انجام شده و از زهکش نیز عبور داده شده و آماده اجرا است.

    مدیر شرکت آب و فاضلاب دزفول در پایان صحبت‌های خود از شهرداری سیاه منصور برای همکاری‌ها جهت انتقال این خط آب قدردانی کرد.

    سردرد سرباز ایران
    سردرد سرباز ایران

    برق پایدار و ایمن دومین خواسته اهالی منطقه

    یکی دیگر از معضلات اهالی سرسرباز نبود برق پایدار و ایمن است؛ کابل‌کشی‌های طویلی از پایه‌های برق تا هر یک از منازل دیده می شود که این کابل ها در برخی نقاط بر روی زمین هستند و احتمال برق گرفتگی اهالی به شدت وجود دارد خصوصا اینکه این روزها بارانی است.

    علاوه بر این با توجه به برق ناپایداری که به واسطه این انشعابات غیرمجاز در سرسرباز وجود دارد، اهالی از نوسانات برق گلایه دارند و می‌گویند این نوسانات به تمام اهالی منطقه خسارت زده و هر بار شاهد سوختن یکی از وسایل برقی هستیم.

    قلی آقاوندی چاربری ۱۵ سال است که در این منطقه ساکن شده؛ او درخصوص مشکلات برق این منطقه می‌گوید اهالی به دلیل نبود برق مجاز مجبور به کابل کشی غیرمجاز از فواصل طولانی شده‌اند که نه تنها خطرات برق گرفتگی هنگام بارندگی و بازی کودکان وجود دارد بلکه خسارت‌هایی به دلیل نواسان برق به لوازم برقی وارد شده است.

    علی کریمی یکی دیگر از اهالی منطقه سرسرباز به اجرای نیمه تمام برق کشی در منطقه سرسرباز اشاره و بیان کرد: چند پایه برق همراه با کابل حدود یک ماهی است نصب شده ولی با وجود پرداخت هزینه‌های انشعاب هنوز برق آنها وصل نشده است.

    در بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نیز چندین پایه برق همراه با کابل کشی البته بدون ترانسفورماتور در منطقه سرسرباز قابل مشاهده است که نشان می‌دهد اقداماتی در حال اجرا است و باید تکمیل شوند.

    مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان چندی پیش بازدیدی از منطقه سرسرباز داشت و وعده برخورداری ۸۰۰ خانوار این منطقه از برق مطمئن، ایمن و پایدار را به اهالی داد.

    علی خدری تحقق این امر را مستلزم اصلاح و نوسازی کلیه شبکه‌های توزیع برق فشار متوسط و فشار ضعیف و نصب و راه اندازی چهار دستگاه ترانسفورماتور برای این منطقه دانست و افزود: این طرح در مردادماه امسال با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال آغاز شده که شامل یکهزار و ۳۰۰ متر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و نصب ۱۳۰ اصله پایه بتونی است.

    وی ادامه داد: این طرح در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف مدت یک ماه آینده طی عملیاتی فشرده و ضربتی به بهره برداری خواهد رسید.

    به طور قطع اجرای این طرح برق‌رسانی موجب جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و غیرایمنی می‌شود که باعث افت ولتاژ شدید و ناپایداری در شبکه توزیع منطقه شده بودند.

    اصلاح انشعاب مشترکان با محوریت بهبود اتصالات و ایجاد امکان واگذاری انشعاب جدید با افزایش سطح مقطع شبکه موجود از دیگر دستاوردهای این طرح است که خدری به آن اشاره کرد.

    معضلی به نام مصالحه ۲۵ درصد زمین منازل اهالی

    اهالی منطقه سرسرباز با توجه به اینکه هنوز از این خدمات بهره مند نشده‌اند همچنان نسبت به وضع موجود انتقاد دارند؛ کریمی که جوانی خوش زبان بود در ادامه سخنان خود ‌گفت: بین منطقه سرسرباز و شهر سیاه منصور فقط یک درین(زهکش) است ولی آن سو تمام امکانات هست و این سو هیچ خدماتی نیست.

    وی افزود: شهرداری می‌گوید برای دریافت خدمات یا ۲۵ درصد زمین منزل خود را به ما بدهید یا به میزان متراژ واحد مسکونی هر خانوار ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بپردازد حال آنکه اهالی اغلب قشر مستضعف و کارگر هستند و توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

    شهردار سیاه منصور در این رابطه گفت: مالکان منازلی که به شهر الحاق می‌شوند، طبق ماده ۱۰۱ قانون باید ۲۵ درصد کل ملک را به شهرداری بدهند در غیر این صورت باید معادل آن طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری وجه نقد پرداخت کنند.

    بهزاد احمدی ادامه داد: شهرداری و شورای شهر برای رفع این مشکل و حمایت از اهالی، این مبلغ را قسط بندی و اعلام کرده فرد یک سوم را ابتدا و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کند.

    وی همچنین گفت: اگر فرد زیرپوشش کمیته امداد باشد تا ۱۱۰ متر عوارض ساختمانی از او گرفته نمی‌شود ولی ۲۵ درصد مصالحه زمین را حتما باید پرداخت کند چراکه در صورت دریافت نکردن این مبلغ، شهرداری مرتکب جرم شده است.

    سردرد سرباز ایران
    سردرد سرباز ایران

    جوی و جدول و زیرسازی ناتمام آسفالت

    در گذر از معابر منطقه سرسرباز حتی یک خیابان آسفالت هم وجود نداشت و تنها بخشی از جوی و جدول و زیرسازی آسفالت خیابان‌ها اجرا شده بود. 

    این موضوع در ادامه نقدهای کریمی از اهالی سرسرباز مطرح شد، او اظهارداشت: یک سمت برخی خیابان‌ها جدول کشی شده ولی طرف مقابل خیر که شهردار سیاه منصور در پاسخ به این موضوع عنوان کرد در برخی معابر تجاوز به خیابان صورت گرفته و به همین دلیل جوی و جدول انجام نشده است.

    احمدی با اشاره به الحاق منطقه سرسرباز از بهمن ماه ۱۳۹۶ افزود: بعد از تصویب این موضوع در شورای برنامه ریزی استان خوزستان، با همکاری اعضای شورای شهر سیاه منصور، عملیات زیرسازی و جدول کشی منطقه سرسرباز را آغاز کردیم و اکنون این عملیات نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    وی ادامه داد: سال ۹۶ هیچگونه زیرسازی و جدول‌کشی در خیابان‌های سرسرباز وجود نداشت و مجبور شدیم در برخی خیابان‌ها ۲ سه لایه خاک‌ریزی کنیم.

    شهردار سیاه منصور گفت: در حین انجام این کارها مکاتبات لازم درخصوص الحاق سرسرباز به سیاه منصور و طرح هادی آن با ادارات آب، برق و گاز انجام و عنوان شد که اهالی نیازمند خدمات هستند ولی متاسفانه ادارات مربوطه شانه خالی کردند و نبود اعتبار و ابلاغ نشدن این طرح را بهانه قرار دادند.

    وی افزود: زیرسازی، جدول کشی و آسفالت برعهده شهرداری است که این کار بعد از پایان حفاری سازمان‌های مربوطه نظیر گاز و آب انجام خواهد شد.

    احمدی گفت: منطقه سرسرباز تا پیش از بهمن ۹۶ نه جزو شهر سیاه منصور و نه زیرنظر بخشداری مرکزی بوده و نه کد روستایی داشته لذا هیچ خدماتی به این منطقه و اهالی آن ارائه نشده است.

    البته اضافه شدن این منطقه بزرگ برای شهرداری کوچکی مانند سیاه منصور دشوار بود که امیدواریم با تلاش مسوولان روند خدمات رسانی به این منطقه تسریع یابد.

    سندهای منطقه سرسرباز بنا به گفته شهردار سیاه منصور عادی است؛ این منطقه زمین‌های زراعی بوده که حدود ۲۰ سال قبل کشاورزان آنها را قطعه بندی و فروخته‌اند و ساکنان این منطقه اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه کرده‌اند.

    سردرد سرباز ایران
    سردرد سرباز ایران

    خبری از گاز هم نبود

    در بررسی صورت گرفته هیچ کدام از اهالی منطقه سرسرباز گاز شهری نداشتند و حمل سیلندرهای گاز نیز سختی زندگی در این منطقه را برای آنها دوچندان کرده بود.

    برای آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه هم با رئیس شرکت گاز شهرستان دزفول هم صحبت شدیم؛ علیرضا توفیق‌زاده در این باره گفت: اخیرا نشستی به منظور رفع مشکل گاز نقاط مختلف شهرستان دزفول از جمله منطقه سرسرباز برگزار و قرار شده طرح ۳۴ کیلومتر شبکه گذاری داخلی شهرستان با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شود.

    وی طول شبکه منطقه سرسرباز را پنج هزار و ۴۰۰ متر اعلام کرد و افزود: این طرح مشکلی از نظر اعتبار ندارد و عملیات اجرایی آن با تعیین پیمانکار تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

    رئیس شرکت گاز دزفول بیان کرد: هیچ گونه هزینه‌ای بابت این طرح از مردم نمی‌گیریم و اهالی فقط حق اشتراک را پرداخت خواهند کرد.

    علی فرهمندپور سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت: کار ساخت و ساز در منطقه سرسرباز غیرقانونی بوده ولی با این وجود طرح آبرسانی و برق رسانی به این منطقه آغاز شده و در حال ساماندهی است.

    اهالی منطقه سرسرباز از ۲۰ سال قبل به صورت غیرمجاز در این منطقه ساکن شده و اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند ولی با توجه به الحاق این منطقه به شهر سیاه منصور و ساکن بودن ۸۰۰ خانوار در این منطقه لازم است اقدامات لازم برای بهره مندی این اهالی از امکانات شهری فراهم شود.

    شغل اهالی منطقه محروم سرسرباز اغلب کارگری است و تعدادی از آنها نیز زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و وضعیت مالی خوبی ندارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *