×
×

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان
سرعت روندترخیص کالاهای اساسی دربندرشهیدرجایی

  • کد نوشته: 15616
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۹
  • ۰
  • مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: خط ۵ ریلی بندر شهید رجایی مراحل پایانی را سپری می کند که با بهره‌برداری از آن روند ترخیص کالاها شتاب بیشتری خواهد گرفت.
    سرعت روندترخیص کالاهای اساسی دربندرشهیدرجایی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: خط ۵ ریلی بندر شهید رجایی مراحل پایانی را سپری می کند که با بهره‌برداری از آن روند ترخیص کالاها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

    علیرضا محمدی کرجی‌ران روز شنبه در این خصوص به خبرنگاران اظهار داشت: این خط ریلی در همجواری با انبار های ۲۰ تا ۲۳ این بندر که محل ذخیره‌سازی و نگهداری کالاهای اساسی است قرار دارد.

    وی ادامه داد: وسعت مناسب خطوط، اتصال به شبکه سراسری ریلی و قرار گرفتن در رهگذر شمال – جنوب که خود مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی – ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می آید مهمترین مزایا و دستاوردهای حاصل از افتتاح این خط ریلی است.

    وی اضافه کرد: انجام این پروژه با یک ابداع و نوآوری در طراحی همراه بود و آن اجرای خط اسلب ترک که در قسمت همسطح بجای ریل قاشقی از ریل ۱E ۶۰ استفاده شده و با این اقدام نوآورانه مشکل تامین تجهیزات متاثر از تحریم ها دراین بخش رفع شد.

    به گفته محمدی کرجی ران بندر شهید رجایی با برخورداری از ۵۸ کیلومتر خطوط ریلی داخلی ظرفیت جابجایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را دارا است.

    مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید یادآور شد: برنامه‌های نظامند برای انجام تعمیرهای دوره‌ای با هدف پیشگیری و جلوگیری از آسیب به خطوط ریلی بندر شهید رجایی تدوین شده و این تعمیرها و نوسازی سازه‌ای و ملحقات ریل و سوزن به شکل مداوم و براساس یک برنامه زمانبندی در حال انجام است.

    مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرد: در خطوط  چهار و پنج ریلی بخش نوسازی، اجرای اسلب‌های درجا و اجرای تراورس‌های مشبک دی بلوک، اجرای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در محل سوزن‌ها، اجرای استاپرها، رنگ آمیزی و اجرای زینک ریچ تمام ریل و سوزن‌ها جهت جلوگیری از پوسیدگی انجام شده است.

    محمدی کرجی ران بیان داشت: مبلغی افزون‌ بر۳۴۰ میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی خطوط چهار و پنج ریلی بندر شهید رجایی هزینه شده و خط چهار ریلی در هفته دولت سال جاری مورد بهره برداری قرارگرفت.

    بندر شهید رجایی که دوران تحریم و پساتحریمی را پشت سرگذاشته امروز با وجود زنگ‌ خطرکرونا در هرمزگان روزهای پرکاری را در فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی از جمله در حوزه جهش صادرات و بازار بانکرینگ با کشورهای همسایه دارد.

     به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی راهگذر ترانزیتی شمال به جنوب، این بندر مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور محسوب می شود ودرشرایطی که افزون بر ۹۰ درصد جابه‌جایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد،

    بندر شهید رجایی به تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است و تاثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد.

    این بندر مهم و راهبردی که در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و هم‌چنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

    یکی دیگر از موفقیت بزرگ بندر شهیدرجایی داشتن ظرفیت‌های بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کانتینربر بوده که امروزه حمل ونقل دریایی در بندرهای مهم جهان به‌واسطه با صرفه بودن از این روش استفاده می‌کنند.

    بندر شهید رجایی تنها یک بندر کانتینری نیست، این بندر بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد و حجم گسترده‌ای از عملیات جابه‌جایی کالاهای عمومی به خصوص محصولات فولادی، فله خشک(غله و سنگ آهن)، فله مایع(روغن‌های خوراکی) و فرآورده‌های نفت خام در این بندر انجام می‌گیرد.

    بندر شهیدرجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود ، سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت ملی و منطقه‌ای دارد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *