×
×

تعطیلات کرونایی ویک بام ودوهوای آجیل‌فروشان فاروج

  • کد نوشته: 15720
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۰
  • ۰
  • برخورد دوگانه با کسبه های استان موجب دلخوری برخی از آنها نسب به این بی عدالتی شده تا جای که کسبه شهر آجیلی با انتقاد از مسئولین در شرایطی که کل استان در وضع بحرانی به سر می برد و لازمه آن رعایت همه را جهت مقابله با کرونا می طلبد در صورتی که این امر با وجودعدم تعادل و توازون و وجود برخوردی دوگانه با سایر هم صنفیان در استان می باشد.
    تعطیلات کرونایی ویک بام ودوهوای آجیل‌فروشان فاروج
  • تبلیغ هدفمند

    برخورد دوگانه با کسبه های استان موجب دلخوری برخی از آنها نسب به این بی عدالتی شده تا جای که کسبه شهر آجیلی با انتقاد از مسئولین در شرایطی که کل استان در وضع بحرانی به سر می برد و لازمه آن رعایت همه را جهت مقابله با کرونا می طلبد در صورتی که این امر با وجودعدم تعادل و توازون و وجود برخوردی دوگانه با سایر هم صنفیان در استان می باشد.

    برخی بر این باورند که اگر آجیل فروشان در شهر آجیلی تعطیل نمی شدند این عدم تعطیلی گویای فعالیت کل بازار بود چرا که اکثر کسبه این شهر صرفا آجیل فروش هستند.

    آجیل فروشان فاروج، همانند سایر اصناف در ساسر کشور در راستای همراهی با آغاز طرح محدودیت های کرونایی، اقدام به بستن درب مغازه های خود نمودند، اما ظاهرا براساس شواهد موجود فعالیت این صنف در سایر شهرهای استان همچون بجنورد، که مانند فاروج در شرایط قرمز کرونایی می باشد متوقف نگردیده است و این موضوع انتقاد شدید بازاریان فاروجی را در بر داشته است.

    کسبه شهر آجیلی می گویند در راستای تمکین و اجرای طرح محدودیت کرونایی موجب ایجاد کساد در کسب و کارشان شده که در طی یک هفته اخیر متحمل شده اند گلایه مندی آنها نیز وجود برخوردی دوگانه نسبت به این موضوع است.

    یکی ازکسبه شهر آجیلی در این خصوص گفت: کسبه آجیل فروش در بجنورد و سایر شهرهای استان فعال است اما در این شهر که همانند بجنورد که در شرایط قرمز یکسان هستند تعطیل است معلوم نیست که چرا باید اینگونه باشد اگر فاروج قرمز است بجنورد هم هست.

    رضا زارعی در این ارتباط اظهار داشت: ما نفهمیدیم که صنف آجیل فروشان در کدام ردیف مشاغل گروه یک قراردارد یا گروه ۲ و چرا در یک نقطه این صنف فعالیت می کند و نقطه دیگر استان باید تعطیل باشد.

    کاسبی دیگر با شاره به بررسی و نظارت به مواد غذایی داخل مغازه گفت: در مدتی که به خاطر شرایط کرونا و اجرای محدودیت ها موجب تعطیلی اصناف شده حتی جرات سر زدن به مغازه های خود را پیدا نکردیم در هر حال مواد غذایی نیاز به کنترل و نظارت دارد تا دچار فساد و خرابی نشود.

    تعطیلات کرونایی ویک بام ودوهوای آجیل‌فروشان فاروج
    تعطیلات کرونایی ویک بام ودوهوای آجیل‌فروشان فاروج

    علی مهدیان در ادامه با اشاره افزایش موارد سرقت نیز افزود: طی مدتی که بازارهای شهر با تعطیلی روبرو شدند بعضا منجربه افزایش ارتکاب سرقت شده و در همین چند روز اخیر شاهد جارو کردن اجناس داخل یکی از آجیل فروشان شهر به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال بودیم.

    این تعطیلی با دستور فرمانداری صورت گرفته است

    رییس اتاق اصناف فاروج و رییس اتحادیه آجیل فروشان شهرآجیلی در ارتباط با این گلایه بوجود آمده از سوی کسبه شهر گفت: کسبه فاروج نیز همانند کسبه های دیگر در سایر نقاط کشور در جهت همراهی و همیاری با ستاد مقابله با کرونا اقدام به تعطیلی مغازه های خود کرده اند.

    محمود حسین پور دراین خصوص اظهار داشت: به ما ابلاغ شده ، صنف آجیل فروشان در ردیف مشاغل گروه ۲ قرار دارد و می بایست تعطیل باشند، و اینکه همین صنف در مرکز استان که همانند فاروج در وضعیت قرمز کرونایی فعال بوده بر چه اساسی است غیر قابل درک است.

    باز و بسته بودن، تفاوتی ندارد

    وی در ارتباط با وضعیت کنونی گفت:اینکه در این شرایط آجیل فروشان شهر آجیلی فعال باشند یا نه تفاوتی بر وضع درآمدی شان ندارد.

    وی در شرح این موضوع اظهار داشت:صرفاً می توان تنها مشتریان این واحدها را مسافران عبوری دانست و رونق بازار شهر آجیلی را می توان تنها در دست مسافران عبوری دانست و زمانی که مسافری نباشد باز بودن و بسته بودن مغازه ها، فرقی ندارد.

    حسین پور در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۷ آجیل فروشی افزود: در شرایطی که جاده های مواصلاتی استان به لحاظ محدودیت های کرونایی بسته است پس بخاطر این بسته بودن مسافری نیز وجود ندارد بنابراین باز و بسته بودن مغازها به خودی خود معنی ندارد.

    وی در ارتباط با دوگانگی ایجاد شده بین این صنف گفت: وقتی مسافر که عنوان مشتری نیست باز و بسته بودن مغازه ها برایشان فرقی ندارد چرا که عملا در اصل که همان مسافر است وجود ندارد.

    حسین پور با اشاره بر تداوم مراقبت ها نسبت به آجیل و مغزها تاکید داشت که کسبه باید مدام برای کنترل و بررسی وضع آجیل و خشکبار خود نظارت داشته باشد که احیاناً منجر به خرابی و ازبین رفتن نشود ودر این شرایط اگر درخواستی هم وجود داشته باشد صرفا با این رویکرد می باشد.

    هرگونه فعالیت آجیل فروشان فاروج ممنوع می باشد

    فرماندار فاروج نیز در این ارتباط گفت: طبق طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی، آجیل فروشان نیز در شمار صنوف ممنوعه بوده و اگر واحدی اقدام به فعالیت کند قطعا مرتکب تخلف شده است.

    ابوالحسن نجفی با اشاره به فعالیت آجیل فروشان در سایر شهرهای استان اظهار داشت: قطعا در صورت اینکه اگر صنوف آجیل فروشی در چنین شرایط حساس که مرتبط با سلامت و جان شهروندان سرکار دارد فعالیت داشته باشد تخلف نموده و قطعاً با آن واحد به عنوان متخلف برخورد جدی صورت خواهد پذیرفت.

    فرماندار بجنورد هم دراشاره به این موضوع گفت: این مشاغل در ابتدا در شمار مشاغل گروه ۲ محسوب می شده اما طی آخرین بخشنامه صادر شده از این گروه خارج کشته اند.

    غلامرضا عوض زاده خصوص مفاد موجود در این بخشنامه اظهار داشت: در آخرین بخشنامه صادر شده اسمی از آجیل فروشان نبوده اما به لحاظ اینکه در این بخشنامه وجود گزینه ای با نام مراکز عرضه موادغذایی دیده می شود که با استناد به آن آجیل فروشان می توانند فعالیت داشته باشند.

    در شهرهای قرمز فعالیت آجیل فروشان ممنوع است

    مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان شمالی نیز در اشاره و تاکید بر این موضوع گفت: در نامه کتبی به فرمانداران اعلام شده است که فعالیت آجیل فروشان ممنوع است و با این تخلف برخورد خواهد شد.

    مهدی کرامتی اظهار داشت: در طبقه بندی صورت گرفته مشاغل و طرح جامع مدیریت هوشمند کرونایی، فروش آجیل جزء مشاغل ضروری نبوده و بر این اساس در شهرهای قرمز مشمول ممنوعیت است.

    لازم به ذکر است که استان خراسان شمالی از اوایل مردادماه سال جاری وارد وضعیت قرمز کرونایی شده است و تا کنون تغییری در شرایط آن احساس نشده است.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین:

    بلاخره تکلیف چیست آیا مشاغلی همچون آجیل فروشی در این شرایط جز مشاغل ممنوعه در فعالیت می باشد اینکه فرماندار در مطالب خود اظهار بر نبود نام صنوف آجیل فروشی در بخشنامه ای می کند و آنرا مجاز بر فعالیت می داند و یا اینکه نامه مدیر کل دفتر بازرسی مدیریت عملکرد امور حقوقی استانداری مهری بر ابطال بخشنامه خوانده شده فرماندار دانست.

    هر چند این دوگانگی بوجود آمده با وجود عدم مشتری در برخی آجیل فروشان مخصوصاً شهر آجیلی که به واسطه وجود مسافر زنده است موجب ایجاد دلخوری با وجود نبود مشتری شده است.

    هر چند بنا به اظهارت رئیس این صنف اقتصاد آجیل فروشان بر پایه وجود مسافر می باشد که متاسفانه با وجود اعمال محدودیت های ترددی مسافری برای خرید از آنها وجود ندارد که نیاز به باز بودن آنها داشته باشد اما با وجود تمام این موارد تفکری که برخی ها به واسطه فعالیت این صنف در نقطه ای دیگر مخصوصا مرکز استان موجب دلخوری و ایجاد نارضایتی از این دوگانگی شده است.

    حال می طلبد هر چند مسافری وجود ندارد تا این صنف در آمدی داشته باشد اما به جهت احترام اگر این محدودیت، محدودیت همه است برای همه باشد نه برای عده ای خاص.

    نا گفته نماند کسبه شهر آجیلی که تنها منبع درآمدی شان از راه فروش آجیل به مسافران عبوری بوده که با توجه به محدودیت اعمال شده و عدم حضور مسافر موجب شده تا به اقتصاد این قشر ضربه وارد شود که می طلبد مسئولین اندیشه ای برای مرهم گذاشتن بر درد این افراد داشته باشند که یکی از راه های که می شود درا این امر برای حمایت از این افراد در نظر گرفت معافیت مالیاتی و بخشیدن هزینه های قبوض آب، برق، گاز در این مدت می تواند داشته باشد.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *