×
×

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان
انجام مطالعات خاک‌شناسی دراراضی ملی کردستان

  • کد نوشته: 16176
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، محمدفرید سپری عصر روزپنجشنبه در نشست هماهنگی روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت خاک که کمتر از آب نیست ولی به فراموشی سپرده شده است، اظهار داشت: چون بیشتر فکر مردم و مسوولان موضوع آب بوده با غفلت از اهمیت خاک، این مساله به حاشیه رفته است.
    انجام مطالعات خاک‌شناسی دراراضی ملی کردستان
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مطالعات خاک‌شناسی در بیش از هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به پایان رسیده و انجام آن در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم امسال عملیاتی می‌شود.

    انجام مطالعات خاک‌شناسی دراراضی ملی کردستان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، محمدفرید سپری عصر روز پنجشنبه در نشست هماهنگی روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت خاک که کمتر از آب نیست ولی به فراموشی سپرده شده است، اظهار داشت: چون بیشتر فکر مردم و مسوولان موضوع آب بوده با غفلت از اهمیت خاک، این مساله به حاشیه رفته است.

    وی با بیان اینکه درست که از آب به عنوان مایه حیات نام‌برده می شود، افزود: خاک عامل هدایت و زندگی بخش طبیعت و انسان است که بدون آن کشاورزی پایدار ممکن نخواهد بود و از آنجا که سال‌ها از اهمیت آن غافل بودیم اینک باید به فکر راه چاره برای بهبود وضعیت آن باشیم.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: در جوامع توسعه یافته با برنامه ریزی بسیار مناسب، به اهمیت حفاظت از خاک پرداخته شده و در کشور ما هم اگر چه دیر ولی برنامه ریزی مناسبی درحال انجام است.

    سپری با بیان اینکه روز جهانی خاک باید دیدگاه عمومی را نسبت به این نعمت عوض کند و زمینه‌ای باشد تا از آن برای نسل‌های آینده حفاظت شود، یادآور شد: کارشناسان باید در کنار پرداختن جنبه علمی خاک، بستری برای عموم فراهم و به ساده ترین زبان درباره اهمیت آن آگاهی بخشی کنند.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست گفت:  تخریب عرصه‌های جنگلی و استفاده نامناسب از آنها یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدید کننده محیط زیست و منابع طبیعی پویا و پایدار است.

    سعدی نقشبندی افزود: در جهان امروز که موضوع حفظ و افزایش سطح پوشش‌های جنگلی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است بدون داشتن یک نگاه مدیریتی کارآمد، علمی و پایدار تحقق این امر مهم میسر نخواهد بود.

    وی اضافه کرد: امسال گرامیداشت روز جهانی خاک با توجه به وضعیت موجود و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در راستای اهداف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در فضای مجازی و یا برنامه‌ها به صورت وبینار و غیر حضوری برگزار خواهد شد.

    نقشبندی یکی از اقدامات برای حفاظت از خاک را اجرای طرح های آبخیزداری دانست و اظهار داشت: مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدر رفت جریان‌های سطحی، افزایش زمان تمرکز حوزه و تخلیه تدریجی سیل منظور سازگاری با سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌ها از جمله اهدافی است که در اجرای طرح‌های آبخیزداری بدنبال آن هستیم.

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری جمعیتی بیش از ۶۷ هزار و ۳۸۹ نفر در ۲۸۲ روستا از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند ضمن اینکه برای انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری،  ۲۳۳ میلیارد ریال در سال جاری در قالب ۲۵ طرح زیر حوزه آبخیز این استان و اجرای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیکی و مکانیکی مصوب شده است.

    به دستور وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های گرامیداشت روز جهانی خاک در سال ۹۹ با مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برگزار می‌شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *