×
×

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی
آخرسال پایان کاربلقیس

  • کد نوشته: 16339
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۶
  • ۰
  • به‌گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط‌عمومی این اداره‌کل، حبیب یزدان‌پناه با بیان اینکه این پروژه در ۲ سال اخیر با پیشرفت فیزیکی مطلوبی روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: در سال جاری نیز مبلغ سه میلیارد ریال اعتبار با هدف توسعه و تکمیل این کمپ گردشگری اختصاص یافته است.
    آخرسال پایان کاربلقیس
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: کمپ گردشگری بلقیس این شهرستان خراسان شمالی با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

    آخرسال پایان کاربلقیس

    آخرسال پایان کاربلقیس
    آخرسال پایان کاربلقیس

    به‌گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط‌عمومی این اداره‌کل، حبیب یزدان‌پناه با بیان اینکه این پروژه در ۲ سال اخیر با پیشرفت فیزیکی مطلوبی روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: در سال جاری نیز مبلغ سه میلیارد ریال اعتبار با هدف توسعه و تکمیل این کمپ گردشگری اختصاص یافته است.

    وی عنوان کرد: سوئیت‌های اقامتی، نمازخانه و سرویس بهداشتی ازجمله امکانات کمپ گردشگری بلقیس است و عملیات محوطه‌سازی آن نیز در حال انجام است.

    شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.  

    این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.  

    شهر تاریخی بلقیس با گستره ای ۱۸۰ هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.  

    طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.  

    معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.  

    مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.  

    اقبال گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بدل کرده است.

    شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری بجنورد قراردارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *