×
×

دردسر روان آب ها

  • کد نوشته: 16458
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۷
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، براساس اعلام سازمان هواشناسی نوع بارش‌ها در سال‌های اخیر در منطقه تغییر پیدا کرده است و شدیدتر شده است.
    دردسر روان آب ها
  • تبلیغ هدفمند

    روان آب‌هایی که پس از هر باران در شهر کرمانشاه جاری می‌شود، برای این شهر و شهروندانش مشکل‌آفرین شده است.

    دردسر روان آب ها

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، براساس اعلام سازمان هواشناسی نوع بارش‌ها در سال‌های اخیر در منطقه تغییر پیدا کرده است و شدیدتر شده است.


    ابرهایی که در سال‌های اخیر وارد آسمان منطقه می شود، باران های شدیدی را به دنبال دارد که همین موضوع منجر به سیلابی شدن رودخانه‌ها و جاری شدن آب در مسیل‌ها در زمانی کوتاه می‌شود.
    این سیلاب‌ها در سطح شهر کرمانشاه مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد که از جمله آن می‌توان به کندی تردد، آبگرفتگی معابر و منازل و بالا آمدن فاضلاب اشاره کرد.
    از این رو روز شنبه نشستی اضطراری به منظور بررسی راهکارهای مدیریت روان آب‌های سطحی به ریاست مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد.
    ساخت‌ و سازهای کارشناسی نشده دلیل روان آب
    سالاری در این نشست ساخت و سازهای کارشناسی نشده و مدیریت نادرست امور شهری در دوره‌های مختلف را دلیل بروز پدیده روان آب و آبگرفتگی در سطح شهر کرمانشاه دانست.
    وی توضیح داد: از جمله این تغییرات می‌شود به دیوارکشی‌های غیراصولی، پروژه‌های انبوه سازی و کانال کشی‌های ضعیف اشاره کرد.
    معاون استاندار کرمانشاه افزود: در پی بارش‌های اخیر برخی از خیابان‌ها و محلات شهر از جمله پارکینگ شهرداری با مشکلات جدی روبه رو شد.
    سالاری تصریح کرد: آب گرفتگی‌های اخیر در سطح شهر کرمانشاه نشان داد که بسیاری از مشکلات هنوز مرتفع نشده است.
    ورود فاضلاب به منازل مردم
    وی اظهار داشت: پس از هر بارش منازل برخی شهروندان در محلاتی همچون شریعتی، بازرگانی، الهیه، ظفر و جعفر آباد از طریق سیستم فاضلاب پر از آب می‌شود.
    معاون استاندار کرمانشاه در این رابطه توضیح داد: ورود روان آب‌ها پس از بارش به سیستم فاضلاب شهری دلیل اصلی آبگرفتگی منازل در برخی از محلات است.
    سالاری افزود: یکی از معضلات اصلی ما اختلافات بین شهرداری و آب و فاضلاب برای هدایت آب‌های سطحی است.
    وی عنوان کرد: زمانی که آب سطحی وارد فاضلاب می‌شود، به دلیل رسوباتی که دارد به سیستم فاضلاب شهری آسیب می‌زند و وارد منازل نیز می‌شود.
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه نیز در این نشست توضیح داد: یک هزار و ۷۰۰ دریچه فاضلاب در شهر کرمانشاه که آسیب دیده بود را ترمیم کردیم اما بازهم در نقاطی از شهر دریچه‌های آسیب دیده وجود دارد.
    علیرضا کاکاونی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر ۲۱ میلیارد تومان برای هدایت فاضلاب در ۵۵ نقطه صرف کرده ایم، گفت: شهر کرمانشاه که ۶۰ درصد جمعیت استان در آن ساکن هستند از اعتبار لازم برخورد نیست، زیرا در توزیع اعتبارات بین شهرستان‌های استان توازنی وجود ندارد.
    وی با بیان اینکه گاهی مجبور می‌شویم که روان آب‌های سطحی را وارد شبکه فاضلاب کنیم، گفت: در برخی از نقاط می‌توانیم با ایجاد یک سرریز بخشی از روان آب‌ها را به داخل رودخانه هدایت کنیم.
    ساخت و سازهای غیرمجاز
    معاون استاندار کرمانشاه در این نشست ساخت و سازهای غیرمجاز را دلیل بروز برخی از آبگرفتگی ها دانست و عنوان کرد: شرایط فعلی برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز مناسب نیست از این رو باید برای جلوگیری از بروز خسارت به ساکنان آنها چاره اندیشی شود.
    سالاری افزود: مردم از ما توقع دارند که بتوانیم معضل آبگرفتگی معابر را به سرعت برطرف کنیم.
    وی با تاکید بر توجه به تقسیم کار و اجرای طرح‌ها توسط هر کدام از دستگاه‌ها گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد که از اجرای کار خود کوتاهی کند و باید تلاش کنیم که مشکل آبگرفتگی با اجرای دقیق برنامه‌ها و طرح جامع هدایت آب‌های سطحی در شهر کرمانشاه هرچه سریع‌تر رفع شود و در این راستا نیازمند تدوین ۲ برنامه کوتاه مدت و بلندمدت در شهر کرمانشاه هستیم.
    ایجاد کانال برای هدایت روان آب
    فرماندار کرمانشاه نیز در این جلسه بر ضرورت ایجاد کانال‌هایی برای هدایت روان آب‌ها در سطح شهر تاکید کرد و گفت: باید موضوع ایجاد کانال‌ها در بخش‌هایی از شهر به صورت ضروری در دستور کار قرار گیرد.
    فضل الله رنجبر افزود: شهرداری تاکنون در زمینه ایجاد این کانال‌ها اقدامات قابل قبولی انجام داده است اما باید در این زمینه از کارشناسان آب منطقه‌ای کمک گرفته شود.
    وی گفت: ضرورت دارد که پروژه‌های عمرانی و ایجاد شهرک‌های مسکونی در نقاط مختلف شهر با مشورت آب منطقه‌ای اجرا شود تا از بروز پدیده آبگرفتگی به واسطه اجرای این پروژه‌ها جلوگیری شود.
    ضرورت اجرای برنامه ضربتی
    مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز در این نشست با بیان این که بارندگی‌های شدید در سطح استان تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، گفت ضرورت دارد که یک برنامه ضربتی و کوتاه مدت به منظور کنترل روان‌ آب‌های سطحی در شهر کرمانشاه اجرا شود.
    جلیل بالایی عنوان کرد: ۳۵ نقطه که از نظر بروز روان آب‌ها و آبگرفتگی مشکل داشت در سطح شهر شناسایی شد که تاکنون مشکل ۲۳ نقطه از آنها به صورت موقت و دایم برطرف شده است.
    وی افزود: بروز آبگرفتگی ها در سطح شهر منجر به ایجاد نارضایتی در میان شهروندان شده از این رو ضروری است که هرچه سریع‌تر برای آن چاره اندیشی شود.
    طرح جامع هدایت روان آب‌های کرمانشاه
    معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه‌های بلندمدت برای ساماندهی روان آب‌های سطح شهر کرمانشاه گفت: طرح جامع هدایت روان آب‌های سطح شهر کرمانشاه توسط شهرداری در حال تهیه است.
    سالاری با بیان اینکه این طرح ۶۵ درصد پیشرفت دارد، گفت: این طرح باید هرچه زودتر تهیه و در بخش‌هایی که نیاز است بازنگری شود تا برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی کنیم.
    وی با بیان اینکه طرح جامع هدایت روان آب‌های سطح شهر کرمانشاه به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: بخشی از این اعتبار توسط شهرداری و بخش دیگر نیز از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.
    معاون استاندار کرمانشاه افزود: از بودجه سال ۱۴۰۰ استان برای اجرای طرح جلوگیری از آبگرفتگی در شهر کرمانشاه، اعتباری در نظر خواهیم گرفت و براساس اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت، اقدامات خود را پیگیری خواهیم کرد.
    سالاری تاکید کرد: از مدیران دستگاه‌های ذیربط می‌خواهم که اجرای طرح‌ها را به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کنند زیرا درنظر داریم که طرح‌ها هرچه سریع‌تر شروع شوند و برنامه‌هایی برای جذب اعتبار داریم که می‌تواند نقش موثری در تسریع اجرای طرح داشته باشد.
    بیش از نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان در شهرستان کرمانشاه ساکن هستند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *