×
×

خطرناکتراز کروناافراد بدون ماسک

  • کد نوشته: 16561
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از ورود ویروس کشنده کرونا به ایران، پس از توصیه پزشکان و متخصصان امر، آمار افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند تا حدود زیادی افزایش یافته است، در لرستان نیز مردمی که ماسک می‌زنند براساس مشاهدات عینی بسیار بیشتر شده اند.
    خطرناکتراز کروناافراد بدون ماسک
  • تبلیغ هدفمند

    عده‌ای از مردم معتقد هستند زدن یا نزدن ماسک هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد، می گویند چه تضمینی وجود دارد که من ماسک بزنم و کرونا نگیرم؟ اگر کرونا هست چرا در این مدت مبتلا نشده‌ام؟

    خطرناکتراز کروناافراد بدون ماسک

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از ورود ویروس کشنده کرونا به ایران، پس از توصیه پزشکان و متخصصان امر، آمار افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند تا حدود زیادی افزایش یافته است، در لرستان نیز مردمی که ماسک می‌زنند براساس مشاهدات عینی بسیار بیشتر شده اند.

    اما در شهر خرم‌آباد اغلب نوجوانان و جوانان که در بازار و خیابان قدم می‌زنند کمتر از ماسک استفاده می‌کنند چون تمایل یا علاقه ای به استفاده از ماسک ندارند و گاه افرادی را هم که ماسک می زنند مسخره می‌کنند.

    یک خانواده در روستایی نزدیک شهر خرم‌آباد است که از ابتدای کرونا تاکنون حتی یک لحظه از ماسک استفاده نکرده‌اند، مادر این خانواده می‌گوید: ماسک هیچ تاثیری ندارد چون من حدود ۱۰ ماه گذشته که کرونا بوده است ماسک نزده‌ام و تاکنون مبتلا نشده‌ام.

    معصومه که حدود ۵۰ سال دارد می‌گوید: در تمام مراسم عزاداری روستا که تاکنون برگزار شده است شرکت کرده ام اما اثری از کرونا در خود ندیده‌ام و احساس می‌کنم که با ماسک زدن خفه می شوم، ماسک زدن یا نزدن مانع ابتلای من به کرونا نمی‌شود.

    وی ادامه می‌دهد: کرونا هم مانند سرماخوردگی ممکن است به سراغ اغلب مردم بیاید پس نباید از این ویروس بترسیم و باید دل را به دریا زد اگر هم گرفتم آنقدر بدن قوی دارم که بتوانم این ویروس را شکست دهم.

    این در حالی است که ستاد استانی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک را برای تمامی افراد جامعه اعم از اصناف، کسبه، کارمندان دولتی و خصوصی، ارباب رجوع و همه افراد حاضر در خیابان ها و مکان‌های عمومی اجباری کرده است و در صورت مشاهده با متخلفان احتمالی طبق قوانین اعلامی از سوی ستاد ملی و استانی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

    مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا می گوید: ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا تاثیر زیادی دارد و مردم باید توجه کنند که در هر تجمعی امکان انتقال کرونا وجود دارد، بر همین اساس اجباری شدن استفاده از ماسک به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای کرونا بسیار موثر است زیرا هم اکنون در مورد انتقال هوابرد یا انتقال از طریق ریزقطرات تنفسی آلوده اتفاق نظر وجود دارد.

    مردانی با بیان اینکه توصیه می‌کنم مردم حتما و با دقت از ماسک استفاده کنند گفت: در عین حال طبق تجربه‌ای که در اسفند و فروردین داشتیم، مردم به خوبی رعایت کردند، جریمه‌ای هم اتفاق نیفتاد و توانستیم بیماری را کنترل کنیم و کاهش دهیم.

    دو جوان ۲۰ یا ۲۱ ساله که در خیابان های شهر خرم آباد قدم می زنند، گام هایشان را بلند و بلندتر برمی دارند، ماسک ندارند، شاید دوران پساکرونا را در ذهنشان تجسم می کنند، ممکن است کرونا برای آنها معنی نداشته باشد.

    بی خیال از ویروسی همچون کرونا، حتی به افراد اطراف خودشان هم نگاه نمی کنند تا بدانند که کرونا بسیار خطرناک است و راه انتقال آن بسیار سریع، نمی دانند که وجود چنین انسان هایی بدون ماسک، شاید خطرناک تر از کرونا باشند، ویروسی که همه چیز را تغییر داده است اما به ظاهر نتوانسته است رفتار برخی نوجوانان را که خیالات خامی در سر دارند، تغییر دهد.

    از آنها می پرسم می دانید چرا همه ماسک دارند؟ شما بدون توجه به اطرافتان در خیابانی قدم می زنید که عده زیادی حضور دارند و می توانید خطری جدی برای افراد سالم جامعه باشید؟ پاسخ می دهند ما که کرونا نداریم، کرونا علائمی دارد که ما هیچکدام ازآنها را نداریم، گفتم تقریبا ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت هستند شاید شما هم اکنون مبتلا و ناقل هستید.

    ۲ جوان راه خودشان را می‌روند و من ماندم و پاسخی که از آنها نگرفتم، اما ای کاش خانواده‌ها برای پیشگیری از کرونا هم که شده حداقل تذکری به جوانان خودشان بدهند چون ممکن است فرزندانشان ناقل باشند و چه بسا خود آنها را مبتلا کنند.

    اینکه برخی از جوانان نمی خواهند قبول کنند که کرونا بسیار خطرناک است و بدون ماسک به خیابان ها می آیند، حاصل چیست؟ چرا باید ماسک زدن تا این حد برای جوانان بی اهمیت باشد؟ اگر ناقل این ویروس باشند، زنگ خطری برای همه محسوب می‌شوند.

    سیدمرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: باید درباره‌ علت ماسک نزدن بخشی از جامعه آسیب شناسی شود تا بتوان راهکارهای متناسب برای آنها تمهید کرد، بخشی از جامعه به دلیل ناآگاهی نسبت به مخاطرات ابتلا به کرونا از ماسک استفاده نمی‌کنند.

    به گفته وی عده‌ای دیگر با این تصور که دارای بدن قوی هستند و یا اینکه پیش از این مبتلا شده اند و دیگر کرونا نمی‌گیرند، از ماسک استفاده نمی‌کنند، برخی هم تا وقتی یکی از اعضای خانواده‌شان به این بیماری مبتلا نشود، نمی توانند درک درستی نسبت به آن داشته باشند که اینها همه ناشی از ناآگاهی است. 

    وی ادامه داده است: برخی هم با استفاده از این الفاظ که اعتقادی به کرونا ندارند از ماسک استفاده نمی‌کنند بنابراین باید با افزایش آگاهی و آموزش از طریق رسانه‌ها، مخاطرات ابتلا به این ویروس را یادآور شد، دلیل استفاده نکردن از ماسک را می‌توان به ۲ دسته نداشتن تمکن مالی و یا نبود آگاهی از مخاطرات کرونا تقسیم کرد. 

    وی اظهار داشته است: در کشورهای اروپایی برای کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جریمه‌هایی در نظر گرفته شده چون بحث بر سر آن است که عده‌ای با ماسک نزدن کل جامعه را درگیر می کنند و مستلزم جریمه هستند البته قبل از آن باید هشدارهای لازم به جامعه داده شود و حمایت هم صورت گیرد.

    این نماینده مجلس گفته است: همه مردم باید بدانند که استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث کاهش مرگ و میر می‌شود، همه نسبت به جامعه وظیفه داریم و نباید هموطنانمان را در معرض خطر قرار دهیم. 

    یکی از شهروندان خرم آبادی هم که ماسک را عامل مهمی برای جلوگیری از کرونا نمی داند می گوید: کرونا مانند سرماخوردگی در تماس مستقیم با افراد انتقال داده می شود پس ماسک زدن یا نزدن من چه تاثیری می تواند در انتقال ویروس داشته باشد؟ و البته وقتی من یکبار کرونا گرفته ام دیگر امکان ابتلایم به این ویروس به صفر می رسد.

    سامان که تنها هر زمانی که احساس خطر کند از ماسک استفاده می کند، می گوید: اگر جایی هم احساس کنم که ماسک زدن ضروری است حتما استفاده می کنم اما به نظر من ماسک برای همیشه لازم نیست.

    اما جدای از این همه، علت های غیرقابل توجیه مانند یادم رفت، ماسک گران است، ماسکم داخل کیفم است، تو جیب دارم الان استفاده می کنم، قصد استفاده از آن‌ را دارم، یک لحظه از خانه بیرون آمدم و سریع برمی گردم، من فاصله را رعایت می‌کنم و احتیاج به ماسک نیست، اینها زجرآورتر است چون شاید مردم هنوز نمی دانند که ماسک چقدر مهم است.

    یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی تعریف می کرد، در مرکز انتقال خون بودم که ناگهان مردی با عجله وارد شد و سریع بر روی صندلی نشست، بدون ماسک بود، خودم را از او دور می کردم، اما زمانی که برای مرحله آخر خونگیری روی تخت بودم، آمد و روی تخت کنار من دراز کشید.

    از او پرسیدم چرا ماسک نزدی؟ گفت یادم رفت، ماسکم داخل ماشین است، وظیفه من نبود که این موضوع را با مسئولان انتقال خون مطرح کنم چون نباید اجازه ورود افراد را بدون ماسک می دادند، به هرحال علاوه بر مراجعان آنجا، سلامت خودم هم در خطر بود، به مسئول آن بخش گفتم چرا این فرد ماسک ندارد؟ اگر ممکن است برای او ماسک بیاورید و البته تذکر دادم که شما نباید اجازه ورود افراد بدون ماسک را به مرکز بدهید.

    ماسک اکنون یک ضرورت است اما متاسفانه برخی از افراد نحوه درست استفاده کردن از آن را بلد نیستند، برخی ماسک را زیر گردن و روی چانه می زنند و یا برخی فقط دهانشان زیر ماسک قرار درد که این نوع ماسک زدن شاید حتی بهتر از نزدن باشد، گاهی هم افراد ماسک دارند اما زمان حرف زدن آن را پایین می کشند، اما به گفته کارشناسان زمانی درست استفاده می‌شود که دهان و بینی را به طور کامل بپوشاند.

    سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفته است: یکی از شایع ترین راه‌های انتقال بیماری کووید۱۹ از طریق قطرات آلوده ترشحات تنفسی فرد مبتلا به کرونا است، این قطرات حین سرفه،‌ عطسه و صحبت منتشر می‌شود، بنابراین لزوم استفاده درست و صحیح از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری است.

    وی اظهار داشته است: اگرچه ماسک به تنهایی نمی‌تواند جلوی انتقال ویروس را بگیرد، همزمان با استفاده از ماسک باید فاصله اجتماعی و سایر نکات بهداشتی نیز رعایت شود اما از مردم می‌خواهیم پیش از استفاده از ماسک دقت کنید که ماسک آسیب‌دیده، پاره یا مرطوب نباشد، از ماسک با کش شل استفاده نکنید و از ماسک‌هایی که نفس کشیدن را سخت می‌کند نیز استفاده نشود. 

    بنابر تاکید سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زمانی که ماسک بر صورت قرار می گیرد نباید آن را لمس کرد، هنگام صحبت کردن به هیچ عنوان نباید ماسک از روی صورت برداشته شود، هنگام برداشتن ماسک از روی صورت جلوی آن را لمس نکرده و آن را از پشت سر خارج کنید، ماسک استفاده شده را از خود و سطوح اطراف دور نگه دارید و آن را داخل سطل زباله در بسته قرار دهید و  پس از برداشتن ماسک آلوده از روی صورت، چشم و دهان را لمس نکنید.

    اینکه کرونا برای ما نیست و فقط برای افراد با بیماری زمینه ای است، اینکه کرونا یک سرماخوردگی ساده است، کرونا بچه ها را درگیر نمی کند، برای دیگران است، چرا هیچ یک از اطرافیان ما نگرفته اند؟ چرا من پس از حدود ۱۰ ماه هنوز نگرفته ام؟ و هزاران توجیه دیگر که برخی از افراد برای خود دارند، سوهان روح بقیه است.

    پس همه باید به پویش “من ماسک می زنم” بپیوندیم و اگر باور نداریم که کرونا هست به بنرهای تسلیت و آمار بالای مرگ ناشی از آن  بیشتر توجه کنیم چراکه در کمین سلامت ما نشسته است.

    تا روز ۱۵ آذرماه، ابتلای قطعی ۵۷ هزار و ۲۲۸ شهروند لرستانی به ویروس کرونا و سلامت ۸۸ هزار و ۹۸۷ نفر نیز تایید شده است و یک هزار و ۱۹۲ بیمار مبتلا به کرونا در لرستان جان باخته‌اند.

    هم اکنون رنگ بندی وضعیت کرونا در تمامی شهرهای استان نارنجی و این شرایط تا اعلام بعدی در هفته آینده قابل استناد است.

    نویسنده: مهناز بیرانوند
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *