×
×

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
بردامنه البرزجنگل‌های هیرکانی درگستره۵استان شمالی

  • کد نوشته: 16973
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از مناطق ییلاقی غرب گیلان، رضوانشهر و تالش در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: جنگل‌های مختلط کاسپی هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) یک زیست‌منطقه در زیست‌بوم جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیه جنوبی دریای خزر و کناره شمالی البرز است که در کناره جنوبی و جنوب غربی دریای خزر در بخش‌هایی از ۵ استان شمالی ایران قرار گرفته و در دو کشورِ ایران و جمهوری آذربایجان است.
    بردامنه البرزجنگل‌های هیرکانی درگستره۵استان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به گستره جنگل‌های هیرکانی در پنج استان شمالی کشور در دامنه شمالی البرز و ساحل جنوب و جنوب‌غربی دریای خزر، تاکید کرد: این منطقه مورد حفاظت مشترک این وزارتخانه و سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران است.

    بردامنه البرزجنگل‌های هیرکانی درگستره۵استان شمالی

    بردامنه البرزجنگل‌های هیرکانی درگستره۵استان شمالی
    بردامنه البرزجنگل‌های هیرکانی درگستره۵استان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از مناطق ییلاقی غرب گیلان، رضوانشهر و تالش در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: جنگل‌های مختلط کاسپی هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) یک زیست‌منطقه در زیست‌بوم جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیه جنوبی دریای خزر و کناره شمالی البرز است که در کناره جنوبی و جنوب غربی دریای خزر در بخش‌هایی از ۵ استان شمالی ایران قرار گرفته و در دو کشورِ ایران و جمهوری آذربایجان است.

    وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یاد آور شد: جنگل‌های هیرکانی از استان خراسان شمالی در ایران آغاز و تا منطقه پارک ملی هیرکان جمهوری آذربایجان امتداد دارد و در ایران، مورد حفاظت مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست ایران است.

    ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سال ۱۳۹۸

    به گزارش ایرنا، جنگل های خزری- هیرکانی به عنوان محوطه ای تاریخی طبیعی در گستره ۵ استان خراسان شمالی، گلستان، سمنان، مازندران و گیلان که دامنه شمالی رشته کوه البرز و سواحل جنوب و جنوب غربی دریای خزر را پوشش می دهد، تیر ۹۸ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. این زیست منطقه و زیست بوم چشم نواز جهانی، دومین اثر طبیعی و تاریخی ایران پس از بیابان لوت در کویر در مرکز ایران است ک جایگاه جهانی پیدا کرده است.

    واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان که گفته می‌شود نام ورکان در کتیبه‌های به جا مانده از دوران هخامنشی نیز نوشته شده، اثباتی بر قدمت آن است. جنگل‌های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان، شامل ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه‌ای، گونه‌های بومی (اندمیک) درختی و گونه‌های جانوری چون پلنگ، خرس، بز، مرال و … است.

    این نوع جنگل‌ها در حالی‌که در بیشتر نقاط اروپا و سیبری به دلیل سرما و یخبندان قادر به بقا نبوده‌اند و در حال حاضر فسیل‌هایی از آنها به جای مانده به دلیل اقلیم معتدل‌تر حاشیه دریای خزر به حیات خود ادامه داده‌اند و از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد. در کشور مورد حفاظت مشترک سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

    با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *