×
×

خستگی ماماهای گلستان از وعده های نافرجام

  • کد نوشته: 1699
  • ۱۳۹۸-۰۷-۱۶
  • ۰
  • وجود برخی آمارهای نگران کننده از حوزه زنان و زایمان در حالی به کمبود های حوزه سلامت ارجاع داده می شود که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مامایی به رغم نیازمندی جامعه زنان گلستان به وجود آن ها، همچنان از کم توجهی و بیکاری رنج می برند. کم رنگ شدن چهره ماماها و ادغام این […]

    خستگی ماماهای گلستان از وعده های نافرجام
  • تبلیغ هدفمند

    وجود برخی آمارهای نگران کننده از حوزه زنان و زایمان در حالی به کمبود های حوزه سلامت ارجاع داده می شود که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مامایی به رغم نیازمندی جامعه زنان گلستان به وجود آن ها، همچنان از کم توجهی و بیکاری رنج می برند.


    کم رنگ شدن چهره ماماها و ادغام این رشته با رشته پرستاری در دانشکده های علوم پزشکی از جمله مشکلاتی است که موجب شده نقش ماماها و تاثیر گذاری آن ها برای زنان بخصوص مادران باردار کمتر دیده شود.


    گلستان نیز از این نارضایتی بی نصیب نبوده است و با اینکه هر ساله تعدادی از دانشجویان این دانشکده را ماماها تشکیل می دهند اما به گفته فارغ التحصیلان این دانشگاه در زمینه اشتغال ماماها و توجه به نیازهای آنان کم کاری صورت گرفته و هنوز این قشر تحصیل کرده و مورد نیاز جامعه نتوانسته جایگاه خود را در نظام سلامت محکم کند.


    کم توجهی به ماماها باعث افزایش مرگ و میر مادران باردار می شود


    عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه هرساله بین ۱۶ تا ۲۰ دانشجو مامایی از دانشگاه علوم پزشکی گلستان فارغ التحصیل می شوند، به کسب و کار گفت: یکی از مشکلات اصلی ماماها در مطب و بیمارستان ها عدم پوشش خدمات بیمه ای برای نسخه نویسی این افراد است.


    نرجس سادات برقعی افزود: طی دو سال گذشته استان گلستان جزو استان هایی پایلوت برای خدمات مراقبت مامایی بارداری که تحت حمایت بیمه قرار می گیرند انتخاب شد، و این طرح فقط ۸ آیتم را تحت پوشش قرار می داد که این طرح به علت ایراداتی که به آن وارد بود، مورد استقبال قرار نگرفت.


    وی ادامه داد: به نظر این طرح آنقدر هوشمندانه نامناسب طراحی شده بود که مورد استقبال ماماها قرار نگرفت و این طور به نظر می رسد که گویا با اجرای آن قصد حذف مامایی را دارند و در پی آن مراجعه مردم به متخصصان زنان و زایمان بیشتر شود.


    وی یادآور شد: در کشور های توسعه یافته مادران پرخطر به متخصصان ارجاع داده می شوند اما در ایران حتی برای مادران کم خطر هم متخصصان ورود می کنند و این در حالی است که ۸۵ درصد بارداری های ما کم خطر است و رفع این مشکل با تحت پوشش قرار گرفتن بیمه ای خدمات مامایی امکان پذیر است.


    کم رنگ شدن نقش مامایی سلامت جامعه را تحت شاع قرار می دهد


    عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: یکی از معضلات کم توجهی به ماماها افزایش مرگ و میر مادران باردار است که باید تدبیر جدی برای این موضوع اندیشیده شود.


    وی با اشاره به اینکه هرساله ۲۹ سپتامبر تا ۵ اکتبر روز جهانی ماما ها است اما در ایران هیچ خبری نیست، تصریح کرد: همه ساله در دنیا شعار«جهان امروز بیشتر به ماما نیاز دارد» را پرنگ تر از سال قبل تکرار می کنند اما این شعار در ایران به کار نمی آید.


    وی افزود: سلامت مادر با جایگاه ماما ارتباط مستقیم دارد، زمانی که نقش مامایی کم رنگ می شود سلامت مادر هم تحت شعاع قرار می گیرد.


    وی ادامه داد: مادرانی وجود دارند که طبق آمار ۳۵ بار از آن ها مراقبت بارداری انجام شد اما فوت شدند چرا که مراقبت های انجام شده با کیفیت نبوده است.


    عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه ماماها در ایران در حاشیه هستند، گفت: بیشتر مادران باردار به پزشک متخصص مراجعه می کنند و برخی حتی تنها به یک پزشک اکتفا نمی کنند بلکه پزشکان متعددی را تجربه می کنند، که این مساله خود آسیب زا است.


    وی با اشاره به اینکه معیار انتخاب برخی از زنان باردار برای سزارین حفظ زیبایی اندام آن ها است، افزود: طبق مطالعه ای که انجام شده زایمان طبیعی برای مادران بهتر است و در بیشتر کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی در صدر زایمان ها قرار دارد و تنها در مواقع بحرانی اقدام به عمل سزارین می کنند و این در حالی است که بسیاری از مادران بادار زایمان بدون درد را قبول دارند.


    برقعی با بیان اینکه یکی از وظایف ماماها انجام مراقبت های دوران باداری و زایمان است، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته ماماها از ابتدای بارداری تا ۴۲ روز بعد از زایمان کار ویزیت را بر عهده دارند و هیچ پزشک متخصصی در این خصوص ورود پیدا نمی کند اما این موضوع در بیمارستان های ایران نادیده گرفته می شود.


    وی در خصوص اینکه استان گلستان جزو استان هایی است که مرگ و میر مادران در آن زیاد دیده می شود، گفت: مرگ مادر در جوامعی که از سطح اقتصادی پایین تری برخوردار هستند بیشتر می شود که البته بهداشت و در مان، تجربه کاری و وجدان کاری هم در این موضوع بی تاثیر نیستند.


    کمبود اشتغال در حوزه مامایی باعث شده تا فارغ التحصیلان این رشته در حوزه پرستاری مشغول به فعالیت شوند

    یک مامای گلستانی با بیان اینکه ماماها بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه به دلیل نبود کار مناسب در حوزه کاری خودشان مجبور می‌شوند تا در درمانگاه‌ها به‌عنوان پرستار فعالیت کنند و یا برای خود مطب راه‌اندازی کنند، گفت: جایگاه ماماها در بیمارستان تنها در بخش زایشگاه است اما به دلیل رزیدنت بیمارستان‌ها کار ماماها در چند سال گذشته بسیار کم شده است.


    وی افزود: در حال حاضر پزشکان و پرستاران از یک نظام بهره می‌برند اما ماماها زیر نظر نظام پزشکی هستند که این مسئله باعث شده است تا سازمان نظام پزشکی به‌خوبی نتواند به مشکلات ماماها توجه کند.


    وی ادامه داد: در حال حاضر ماماهایی که مطب دارند، بیماران کمی به آن‌ها مراجعه می‌کنند که آزاد حساب شدن نسخه های یکی از مهمترین دلایل آن است.


    اگر چه آمار ماماهای استان گلستان در برخی رسانه های خبری بیش از هزار نفر اعلام شده است اما مسئولان این حوزه آمار دقیقی از تعداد ماماهای فارغ التحصیل، بیکار و یا شاغل در مراکز درمانی ارائه نمی دهند و همین مساله منعکس کننده حساسیت وضعیت نامساعد ماماها در جامعه است و مسئولان اجرائی این حوزه به جای چاره اندیشی و هم اند یشی برای رفع مشکلات این حوزه همواره از پاسخگویی به رسانه ها در قالب ارائه آمار و مشکلات موجود امتناع می کنند.

    نویسنده: فائزه نوچمنی
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *