×
×

کارشناس مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر
ورودسالانه۱۴۰هزارتُن رسوبات ازطریق دورودخانه به خلیج گرگان

  • کد نوشته: 17030
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل ازایرنا، علی حمزه پور روز شنبه در کارگاه راهکارهای خلیج گرگان در شرایط کاهش کاهش تراز آب، تغییر اقلیم و فعالیت های انسانی که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: خلیج گرگان یک خلیج دریایی است که از طریق آب دریای خزر تغذیه می شود بنابراین بسیار تحت تاثیر این دریا قرار دارد.
    ورودسالانه۱۴۰هزارتُن رسوبات ازطریق دورودخانه به خلیج گرگان
  • تبلیغ هدفمند

    کارشناس مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر در خصوص این خبر  گفت: اگر دبی آب رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان را ۱۵۰ میلی‌گرم در نظر بگیریم، سالانه ۱۰۰ هزار تن رسوب از طریق گرگانرود و حدود ۴۰ هزار تن از طریق رودخانه قره‌سو وارد خلیج گرگان می‌شود که با وجود بروز سیلاب‌ها این رقم بطور قطع بیشتر خواهد بود.

    ورودسالانه۱۴۰هزارتُن رسوبات ازطریق دورودخانه به خلیج گرگان

    ورودسالانه۱۴۰هزارتُن رسوبات ازطریق دورودخانه به خلیج گرگان
    ورودسالانه۱۴۰هزارتُن رسوبات ازطریق دورودخانه به خلیج گرگان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل ازایرنا، علی حمزه پور روز شنبه در کارگاه راهکارهای خلیج گرگان در شرایط کاهش کاهش تراز آب، تغییر اقلیم و فعالیت های انسانی که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: خلیج گرگان یک خلیج دریایی است که از طریق آب دریای خزر تغذیه می شود بنابراین بسیار تحت تاثیر این دریا قرار دارد.

    وی اظهار داشت: رودخانه های منتهی به خلیج گرگان را بررسی کردیم و بر اساس نتایج مشخص شد که میزان اکسیژن آنها بسیار کم است که نشان می دهد مواد آلی که وارد این رودخانه ها می شود بسیار زیاد است چون در مسیر رودخانه های منتهی به خزر و خلیج زمین های کشاورزی زیادی وجود دارد و بر این اساس مقدار مواد شیمیایی که مصرف می شود بسیار زیاد است بنابراین مازاد این مواد به صورت فسفر و نیتروژن وارد رودخانه ها و در نهایت وارد خلیج گرگان می شود.

    حمزه لو ادامه داد: عمق خلیج گرگان به ویژه در بخش شرقی آن بسیار کم است و در بسیاری جاها حدود نیم متر است که عمق کم آب ئر کنار افزایش دما و افزایش مواد مغذی رشد گیاهان آبزی را به ویژه در فصل بهار در در این منطقه به همراه دارد و زمانی هم از بین می روند بقایای آنها به شکل تپه های کوچک دیده می شود و جایی که باید تبادل آب بین خلیج و دریای خزر انجام شود، به مرور با این گیاهان بسته خواهد شد و اگر راهکاری اندیشیده نشود خطر بزرگی خلیج گرگان را تهدید می کند.

    وی اظهار داشت: رودخانه ها به علت کودهای شمیایی و میزان فاضلابی که وارد آنها می شود، مواد مغذی آنها بسیار زیاد است، پیش بینی می شود حدود ۷۰ تن نیترات به شکل محلول وارد گرگان رود و ۲۰ تن آمونیوم به شکل محلول وارد خلیج گرگان می شود که اگر بخواهیم تمام رودخانه های منتهی به خلیج را در نظر بگیریم این عدد بسیار بیشتر خواهد بود. 

    به گفته وی نرخ رسوب گذاری در دهانه خلیج گرگان نیز به طور متوسط ۱.۴۳ سانتیمتر در سال است البته برای بخش های مختلف خلیج گرگان اعداد بالاتر و پایین تری هم گزارش شده است.

    کارشناس مرکز اقیانوس شناسی دریای خزر اظهارد داشت: خلیج گرگان از دو سمت دریا و رودخانه بار رسوبی را دریافت می کند در واقع به شکل یک پایانه رسوبی عمل می کند که به مرور در بستر خلیج ته نشین می شو و چون گردش آب در خلیج بسیار ضعیف صورت می گیرد بنابراین زمان ماندگاری رسوب، مواد مغذی و آلی در خلیج بسیار زیاد است و اگر مانع ورود مواد مغذی به خلیج نشویم قطعا خشکی خلیج گرگان را در بسیاری از مناطق کم عمق خواهیم داشت.

    خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌ است. خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و بین دو استان مازندران، شهرستان بهشهر و استان گلستان، شهرستان بندرگز است.

    این خلیج در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استان‌های گلستان و مازندران) به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود اما چند سالی است با خشک شدن دسته و پنج نرم می کند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *