×
×

جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله

  • کد نوشته: 17514
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، اهالی کهن دیار دارالارشاد از گذشته‌های دور برای گرامی‌داشت و حفظ سنت‌ها از جمله آیین شب چله اهتمامی ویژه داشتند و با حضور در محفل‌های خانوادگی به محوریت بزرگترها دور کرسی‌ها گرد هم می‌آمدند.
    جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله
  • تبلیغ هدفمند

    شب چله که به عنوان بلندترین شب سال به طور معمول در محفل‌های خانوادگی و دوستانه گرامی‌داشته می‌شود، به تاکید مسوولان امر امسال در صورت بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نتیجه تداوم شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا برای برخی می‌تواند حتی به آخرین دیدار و دورهمی تبدیل شود.

    جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله

    جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله
    جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، اهالی کهن دیار دارالارشاد از گذشته‌های دور برای گرامی‌داشت و حفظ سنت‌ها از جمله آیین شب چله اهتمامی ویژه داشتند و با حضور در محفل‌های خانوادگی به محوریت بزرگترها دور کرسی‌ها گرد هم می‌آمدند.

    اگرچه شرایط زندگی با گذشت سال‌ها موجب تغییراتی در برگزاری این آیین شده بود اما همچنان حُرم نفس بزرگترهای خانواده در کنار میوه‌ها، خوراکی‌ها و تنقلاتی مانند انار، هندوانه، ازگیل، زالزالک، کدو تنبل بریان، باقلای پخته، تخمه، گردو، نخود و سبزه تا پاسی از شب گرمابخش این دورهمی‌ها می‌شد.

    یک سال گذشته اما با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و ایران، شرایط ویژه‌ای از جمله بر استان اردبیل حاکم شده است که در نتیجه آن امکان برگزاری بسیاری از آیین‌های ملی و مذهبی از جمله عید نوروز، عزاداری محرم، اعتکاف و حج فراهم نشد و این شرایط حتی بر آیین باستانی شب چله نیز سایه گسترد.

    شرایط چنان است که مسوولان امر بر برگزاری جشنواره شب چله به صورت مجازی و با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به جای حضور فیزیکی تاکید دارند اما عده‌ای بی‌توجه به هشدارها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تنها چند روز پس از پایان یافتن سه هفته محدودیت تردد و تعطیلی اصناف، در پی فراهم کردن سور و سات دورهمی‌ها راهی مرکزهای خرید و مغازه‌ها شده‌اند.

    شرایط برای دورهمی‌های شب چله فراهم نیست

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردبیل در این زمینه تشریح کرد: بحث کرونا همچنان وجود دارد اما محدودیت‌های تردد و فعالیت مشاغل در این چند روز از یاد رفته است که چرا بسیاری از واحدهای صنفی برای چند هفته متوالی تعطیل شدند.

    محمدرضا خلفی‌زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: محدودیت‌هایی که اعمال شد به دلیل جلوگیری از ازدحام، رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و ارتباط زیاد بین فردی بود که افزایش شمار بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید- ۱۹ را موجب می‌شد.

    وی با اشاره به شرایط قرمز ناشی از شیوع ویروس کرونا در اردبیل در هفته‌های گذشته گفت: اگرچه وضعیت به نارنجی تغییر پیدا کرده اما شرایط همچنان شکننده است و هر لحظه می‌تواند تغییر کند.

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردبیل اضافه کرد: چنان که آمارهای چند روز گذشته هم نشان می‌دهد، اگرچه تغییراتی داشتیم اما چندان محسوس نیست و با توجه به فشاری که بر مردم و معیشت کسبه وجود داشت، کمی شرایط تسهیل شد اما بازگشایی‌ها به معنی پایان کرونا نیست و امکان برگزاری محفل‌ها و دورهمی‌های خانوادگی وجود ندارد.

    وی یادآور شد: در شرایطی که دنیا در موج دوم کرونا قرار داشت، ایران موج سوم شیوع این ویروس را تجربه می‌کرد که نشان می‌دهد کسبه و مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نگرفته بودند.

    خلفی‌زاده تاکید کرد: باید این پیام به مردم و کسبه داده شود که اگر به افراد بی‌توجه از جمله کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند خدمات ارائه شود، باید در انتظار موج‌های بعدی شیوع کرونا، تعطیلی‌ها، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتری باشیم.

    وی اظهار کرد: برای جامعه پزشکی استفاده از ۱۰- ۱۲ لیتر اکسیژن در دقیقه مفهوم سنگینی است، بویژه هنگامی که شاهد همه‌گیری یک بیماری تنفسی هستیم ، چرا که اگر تنها یک ساعت دستگاه‎های اکسیژن‌ساز کار نکند، بیشتر بیماران بستری محکوم به مرگ خواهند شد.

    رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردبیل با اشاره به تکمیل بودن ظرفیت مرکزهای درمانی تشریح کرد: برای دوره‌ای شمار فوتی‌های ناشی از کرونا ۲ رقمی شده بود که در نتیجه این شرایط تا حدودی جا برای بستری‌های جدید باز شد؛ در شرایط کنونی بیمارستان‌ها جا ندارد و مردم باید مراقب باشند.

    وی بیان کرد: برخی کرونا را جدی نمی‌گیرند اما واقعیت این است، تا زمانی که یکی از اعضای خانواده‌شان درگیر بیماری نشود، این عده شرایط را درک نمی‌کنند که جای تاسف دارد.

    خلفی‌زاده ادامه داد: افراد مسن یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای (قلب و عروق، دیابت و فشار خون) در همه خانواده‌ها وجود دارند که باید از آنها  با توجه به بحث فاصله‌گذاری بیش از همه مراقبت کنیم؛ چرا که ممکن است برخی به دلیل مواجهه با نوع خفیف ویروس یا مقاومت بدن علایمی بروز ندهند اما همان ویروس ممکن است یک فرد مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای را با خطر مرگ روبه‌رو کند.

    وی گفت: برخی از مبتلایان حتی از بین کادر درمان با وجود توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در طول فعالیت روزانه، به دلیل سهل‌انگاری در سفره‌های صبحانه، ناهار یا شام درگیر کرونا شدند؛ از این رو اگر شهروندان برای جان خود ارزش قائل شده و خانواده خود را دوست داشته باشند، باید در مناسبت‌های پیش‌رو از مهمانی و دورهمی حتی در جمعی محدود خودداری کنند.

    خلفی‌زاده افزود: شرایط کنونی از نظر شیوع ویروس کرونا ناپایدار است و تنها با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و شست و شوی دست‌ها دست‌کم می‌توانیم این شرایط را حفظ کنیم.

    وی با اشاره به کاهش محدودیت‌ها در هفته جاری گفت: زیبایی شهر به رونق مغازه‌ها، رفت و آمدها و جریان زندگی است وگرنه جامعه دچار خمودگی و افسردگی می‌شود؛ شرایط کنونی مسوولان و کادر درمان را هم تحت تاثیر قرار داده است ولی چاره دیگری جز توجه به هشدارها و به حداقل رساندن رفت و آمدها نداریم زیرا حتی فوت یک عزیز به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی که به خانواده‌ای تحمیل می‌شود، آسیب بزرگی از جنبه‌های گوناگون به پیکره جامعه وارد می‌کند.

    بی‌توجهی به هشدارها و احتمال بروز موج چهارم کرونا

    جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله
    جوش وخروش‌ کرونابرای شب چله

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل نیز در این زمینه به ایرنا گفت: وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در این استان سیر صعودی را در چند روز گذشته پشت سر گذاشت و نمودار آمارها به مرحله افقی و سپس نزولی رسید که در نتیجه آن شمار بیماران و اشغال تخت‌های بیمارستانی با آرامی رو به کاهش گذاشته است.

    محمدرضا رضایی بنا افزود: با وجود حاکم بودن این شرایط نمی‌توان گفت که شیوع ویروس کرونا به خط پایان خود رسیده است و حتی این تهدید وجود دارد که بدون پایین آمدن موج کنونی، وارد موج بعدی نیز بشویم.

    وی بیان کرد: بیمارستان‌ها، تجهیزات موجود و کادر درمانی در حال حاضر زیر فشار ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار دارند و ممکن است پیش از رسیدن به آسودگی مقطعی، دوباره زیر فشار بیشتری قرار بگیرند.

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل اضافه کرد: ارتباطات اجتماعی، رعایت نکردن فاصله‌گذاری، بی‌توجهی به استفاده از ماسک و رفت و آمدهای غیرضرور می‌تواند شرایط را برای گسترش شیوع ویروس کرونا از جمله در شب یلدا محقق کند.

    وی تشریح کرد: هنگام بروز همه‌گیری ممکن است در بازه زمانی کمی با شمار زیادی از بیماران روبه‌رو شویم اما می‌توان با توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی حجم مراجعان را تقسیم و شرایط را با توجه به امکانات مدیریت کنیم.

    رضایی بنا با اشاره به نزدیکی شب چله ادامه داد: افزایش قابل توجه رفت و آمدها و ارتباطات بین انسانی در یک شبانه‌روز می‌تواند در روزهای پس از آن موجب افزایش یک‌باره شمار مراجعان به مرکزهای درمانی و آمار مبتلایان شود و سیستم درمانی را دچار مشکل کند.

    وی تاکید کرد: شب یلدا از آیین‌های کهن رایج در ایران زمین است اما اگر قرار باشد خریدی برای خانواده صورت گیرد، باید افراد با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص از تراکم فعالیت و رفت و آمد در یک شبانه‌روز خودداری کنند.

    معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل خطاب به عموم مردم گفت: توصیه می‌شود در این چند روز باقی مانده تا شب یلدا خانواده‌ها از رفت و آمد، تجمع و برگزاری هر گونه مهمانی یا دورهمی خودداری کنند و برای خرید مایحتاج خانه نیز فعالیت‌های ضروری را تقسیم‌بندی کنند تا مشکلی پیش نیاید.

    وی اظهار کرد: تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تا زمانی که واکسن نرسیده است، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و خودداری از ارتباط غیرضروری انسان با انسان است تا تلفات کاهش یابد و فشار کمتری به سیستم درمانی وارد شود.

    رضایی بنا همچنین گفت: اقتصاد و رسوم مهم است اما در شرایط همه‌گیری کرونا کشورهایی موفق شدند که ابتدا سلامت را در اولویت قرار دادند و در نتیجه آن توانستند اقتصادشان را هم حفظ کنند؛ زیرا کوچک‌ترین خطری در بحث سلامت می‌تواند همه مسائل از جمله اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی افزود: اگر در گذشته بیشتر دقت می‌شد، شمار کنونی مبتلایان، متوفیان و موج سوم شیوع کرونا را شاهد نبودیم و در ادامه نیز اگر موج چهارم بیاید، به طور قطع بدتر و شدیدتر خواهد بود و کادر درمان هم با فشار بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

    ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

    بر اساس آخرین آمارها تا شب گذشته ۳۹۳ نفر در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا در مرکزهای درمانی استان اردبیل بستری بودند و ۶ نفر نیز جان‌ خود را از دست دادند.

    بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تعداد بیماران بدحال بستری در مرکزهای درمانی این استان نیز کاهش محسوسی نداشته و در حال حاضر ۸۳ بیمار بدحال مبتلا به کووید- ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *