×
×

بختکی که همچون سایه سیاه برآسمان طولانی ترین شب سال افتاده

  • کد نوشته: 17564
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۸
  • ۰
  • یلدا بلندترین شب سال و جشن غلبه نور بر تاریکی است اما یلدای امسال اگر با دورهمی ها و شب نشینی ها گره بخورد چه بسا هول و تاریکی کرونا را جانشین نور و روشنایی کند.
    بختکی که همچون سایه سیاه برآسمان طولانی ترین شب سال افتاده
  • تبلیغ هدفمند

    خراسان شمالی روزهای حساسی را می‌گذراند. با برداشته شدن برخی محدودیت‌های کرونایی دوباره بازار جان گرفته و فروشگاه‌ها و مغازه‌ها شاهد حضور مردمی شده است که دوباره راهی کوچه و خیابان شده و حتی به منازل خویشان و آشنایان خود سرمی‌زنند.

    بختکی که همچون سایه سیاه برآسمان طولانی ترین شب سال افتاده

    بختکی که همچون سایه سیاه برآسمان طولانی ترین شب سال افتاده
    بختکی که همچون سایه سیاه برآسمان طولانی ترین شب سال افتاده

    یلدا بلندترین شب سال و جشن غلبه نور بر تاریکی است اما یلدای امسال اگر با دورهمی ها و شب نشینی ها گره بخورد چه بسا هول و تاریکی کرونا را جانشین نور و روشنایی کند.

    این روزها بازار تبلیغات یلدایی هم کمی زودتر از همیشه داغ شده است، از لباس بچه یلدایی بگیرید تا تبلیغات آتلیه های عکاسی برای ثبت ماندگار شب یلدا و انواع کیک و شیرینی و خوراکی ها با تزیین یلدایی.

    رفتگان را به یاد داشته باشیم

     گویا به همین زودی مردم خسته از کرونا، رفتگانی را فراموش کردند که علت مرگ بسیاری از آنها دچار شدن به ویروس کرونا در دورهمی ها بود و برای بسیاری از آنها حتی مراسم خاکسپاری و عزاداری برگزار نشد تا مبادا ویروس کرونا دوباره خیز بلندتری بردارد.

    انگار ذهن فراموشکار جامعه، خانواده های داغداری را که کسی اشکشان را ندید و تسلایشان نداد، فراموش کرده است و به خاطر نمی آورد که این بیماری چه جوانانی را از خانواده هایشان گرفت و چه بسیارند کودکانی که یتیم شده اند.

    کرونا و فاصله گذاری اجتماعی

    کرونا سال متفاوتی را برای مردم رقم زد. دید و بازدیدهای عید حذف شد، طبیعت در روز ۱۳ فروردین از مردم خالی ماند و بسیاری از مراسم های ملی و مذهبی در سایه کرونا با چهره ای متفاوت برگزار شد و یا حتی برگزار نشد که نمونه آن را در ماه محرم، که با گوشت و خون مردم این دیار عجین است، به عینه مشاهده کردیم.

    عروسی ها و عزاداری ها کوتاه و کوچک شد، مردم نیز خوب رعایت کردند تا این که خیز سوم کرونا در پاییز چنان بلند شد که محدودیت های آبان و آذر را در پی داشت اما اکنون دوباره مسوولان نگرانند که مبادا مردم با لغو محدودیت ها، گمان کنند که ایلغار کرونا تمام شده است.

    انگار ذهن فراموشکار جامعه، خانواده های داغداری را که کسی اشکشان را ندید و تسلایشان نداد، فراموش کرده است  نگرانی های یک پزشک خراسان شمالی از هجوم مردم به کوچه و بازار، شلوغی دوباره بازار و رعایت نشدن فاصله گذاری هشدار دهنده است.

    دکتر محمد عیدی می گوید: هر بار که محدودیت ها برداشته می شود کادر درمان نگرانند که مباد دوباره موج بعدی کرونا آغاز شود و همه رشته هایی که با تلاش و همکاری جمعی بافته شده است، پنبه شود.

    این پزشک متخصص می افزاید: یادمان نرود که ۲ ماه پیش وضعیت چگونه بود و گمان نکنیم که کرونا به کلی رخت بربسته و تمام شده است.

    وی می گوید: وضعیت این استان و استان هایی مشابه خراسان شمالی شکننده است و فاصله زیادی بین نارنجی و قرمز وجود ندارد پس مردم مراعات کنند و بدانند که ممکن است شرایط یه حالت قبل بازگردد.

    وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی در هفته سوم آذرماه شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا به تدریج کاهش یافته است، می افزاید: هنوز مرگ ومیرها ادامه دارد و هر روز چند تن از هم استانی ها که گرفتار این ویروس پلید شده اند، جان بر سر آن می گذارند.

    دورهمی های قرمز

    وی با بیان اینکه اکنون ۷ شهرستان استان نارنجی و تنها وضعیت یک شهرستان زرد است، اظهار می دارد: این دورهمی های یلدایی می تواند دوباره استان را قرمز کند و شکی در آن نیست.

    وی می گوید: کادر درمان خسته شده است و ای کاش مردم کاملا مراعات کنند و هشدارها را جدی بگیرند تا مبادا دورهمی برخی را از ما دور کند و چه بهتر که به خاطر سلامت خود و اطرافیان هم که شده دور از هم یلدا را برگزار کنیم نه دور هم.

    دکتر عیدی می افزاید: بیشتر مرگ و میرهای این بیماری متعلق به گروه میانسال و سالمند است و نگرانیم تا مبادا در شب یلدا که همه به دیدار بزرگانشان می روند ناقل بیماری باشند.

    دورهمی های یلدایی دوباره استان را قرمز می کنند و شکی در آن نیست

    وی برگزاری مراسم شب یلدا را زمینه ساز احتمالی افزایش آمار مبتلایان و مرگ میر کرونایی عنوان و خاطرنشان می کند: در حالی که هنوز درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، تنها کنترل تجمع ها سبب کاهش مراجعه به بیمارستان و مرگ و میر خواهد شد.

    رکود اقتصادی

    یکی از کسبه بجنورد نیز خواهان رعایت فاصله گذاری اجتماعی است و می گوید: اگر چه امسال بدترین سال بازار بجنورد بود اما از مردم می خواهیم این شب را در خانه بمانند و بیشتر از این جان خود را به خطر نیندازند.

    محمد رازقی ادامه می دهد: باز بودن بازار، فرصت کسب را برای ما فراهم کرده است، اگرچه نیمی از بازار با خطر ورشکستگی مواجه شده است اما دلمان راضی به مرگ و میر بیشتر مردم نیست و از همه می خواهیم که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

    وی می افزاید: نمی خواهیم دوباره مغازه های بازار با وجود چک های پاس نشده، اجاره های بالا و مشکلات ریز و درشت اقتصادی، بسته شود و من ترجیح می دهم مغازه ام باز و کمتر مشتری داشته باشم تا اینکه هفته ها بازار تعطیل شود.

    وضعیت شکننده است

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز می گوید: مردم گمان نکنند با نارنجی شدن وضعیت استان، دیگر مشکل شیوع ویروس کرونا برطرف شده است، حال آنکه شرایط خراسان شمالی بسیار شکننده است و اگر دورهمی‌ها تعطیل نشود دوباره وضعیت قرمز بازخواهد گشت.

    دکتر افشین دلشاد اظهار می دارد: با همکاری مردم، اصناف بازار و دیگر اقشار و رعایت محدودیت های کرونایی، وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در این استان از قرمز به نارنجی تبدیل شده و تعداد مرگ و میرها کاهش یافته و در برخی روزها حتی به صفر رسیده است اما این می تواند موقتی باشد.

    وی با بیان اینکه محدودیت های اخیر اثر خود را نشان داده است، می گوید: موارد بستری، فوت و مراجعان سرپایی با علایم بیماری کووید ۱۹ و نمونه های مثبت به صورت چشمگیری کاهش یافته است که حکایت از آن دارد که محدودیت های یک ماه اخیر نتیجه بخش بوده است.

    وی با بیان اینکه این وضعیت اما به سرعت ممکن است رنگ عوض کرده و ویروس بازگردد، خاطرنشان می کند: نتیجه محدودیت ها به لحاظ کنترل بیماری خوب بود اما این محدودیت ها بر زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم تاثیر منفی داشت و اگر آحاد جامعه خواهان برنگشتن بیماری و محدودیت ها هستند، باید پروتکل های اجتماعی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و دورهمی ها را تعطیل کنند.

    ناقلان بی علامت

    دکتر دلشاد می افزاید: انتقال بیماری بسیار سریع است و ۴۰ درصد از مبتلایان کاملا بی علامت هستند و در صورت رعایت نشدن پروتکل ها شرایط مانند قبل خواهد شد.

    وی هشدار می دهد: مردم گمان نکنند کرونا تمام شده است، تنها وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده است و ازدحام دوباره در بازار، استفاده نکردن از ماسک و حضور در دورهمی ها و به ویژه شب نشینی های یلدایی، استان را دوباره به سمت موج دیگری از این بیماری سوق خواهد داد.

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با بیان اینکه الگوی بیماری خانوادگی شده است، اظهار می دارد: این ویروس برای سالمندان خطرناک تر است و مراسم یلدا نیز معمولا در خانه بزرگان خانواده برپا می شود، بنا براین اگر مردم می خواهند به سالمندان خانواده ها آسیبی نرسد باید از رفت و آمد و دورهمی پرهیز کنند.

    دکتر دلشاد تاکید می کند: اگر کسبه نیز می خواهند که مغازه هایشان  باز و کسب و کارشان برقرار باشد و دوباره دچار محدودیت نشوند، لازمه اش این است که پروتکل ها را با جدیت رعایت کنند و خانواده ها نیز از دورهمی ها و برپایی تجمعات محفلی پرهیز کنند تا سالم بمانند.

    اگر کسبه نیز می خواهند که مغازه هایشان  باز و کسب و کارشان برقرار باشد و دوباره دچار محدودیت نشوند، لازمه اش این است که پروتکل ها را با جدیت رعایت کنند و خانواده ها نیز از دورهمی ها و برپایی تجمعات محفلی پرهیز کنند تا سالم بمانند

    وی اظهار داشت: مردم گمان نکنند که واکسن کرونا می تواند حلال مشکلات باشد، زیرا هنوز واکسنی وارد کشور نشده است و اگر واکسنی هم وارد شود تا سال آینده به دست مردم نمی رسد و در سه ماه زمستان اتفاق خاصی نمی افتد و وضعیت کنونی را، که نتیجه اعمال محدودیت ها و رعایت توصیه ها توسط خودشان است به فال نیک گرفته و اندکی بیشتر رعایت کنند.

    وی از مردم می خواهد همچنان ماسک بزنند، به مسافرت و دورهمی ها نروند و می افزاید: فاصله نارنجی استان تا قرمز شدن اندک است و با اندکی بی احتیاطی دوباره می تواند قرمز شود.

    تا قرمز شدن فاصله یک قدم است

    بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی، به جز شهر گرمه که وضعیت زرد کرونایی دارد، دیگر شهرهای این استان اکنون در شرایط نارنجی کرونایی هستند.

    احمد برادران در عین حال هشدار می دهد که فاصله نارنجی تا قرمز زیاد نیست و اگر مردم رعایت نکنند دوباره وضعیت قبل باز می گردد.

    وی می گوید: بررسی ها نشان می دهد که ۵١ درصد از ابتلای افراد به این بیماری در دورهمی های خانوادگی رقم خورده است.

    وی از مردم استان می خواهد تا وضعیت فعلی را با برگزاری مراسم شب یلدا و دورهمی به مخاطره نیندازند و می افزاید: وضعیت برخی شهرها به ویژه بجنورد بسیار شکننده است و بنابراین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی موجب برگشت محدودیت های وضعیت قرمز خواهد شد.

    وی با بیان اینکه وضعیت رنگ بندی تمامی شهرهای استان خراسان شمالی از قرمز به رنگ نارنجی تغییر کرده است، می گوید: با همکاری اقشار مختلف مردم استان  و رعایت محدودیت ها، اکنون خوشبختانه در استان شهر قرمز نداریم ولی این به معنی شکست کرونا نیست.

     برادران با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی متناسب با وضعیت رنگ بندی در شهرها می افزاید: محدودیت منع تردد شبانه در بجنورد همچنان ادامه دارد.

    وی می افزاید: در وضعیت نارنجی گروه های شغلی یک و دو فعال و گروه های شغلی سه و چهار همچنان تعطیل هستند و حضور کارکنان در ادارات نیز بر اساس وضعیت رنگ ابتلای شهرها خواهد بود.

    هر ۶ ساعت یک فوتی

    رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: مردم گمان نکنند کرونا ضعیف شده و برداشته شدن برخی محدودیت ها به معنای آن نیست که کرونا را کنترل کرده ایم.

    دکتر سیداحمد هاشمی با بیان اینکه در چند روز گذشته با وجود کاهش مرگ و میرها باز هم در هر ۶ ساعت یک نفر جان خود را براثر این بیماری از دست داده است، می گوید: در همین مدت ۳۷ بیمار جدید کرونایی هم بستری شده اند و آمار بستری های ما خیلی هم نزولی نیست و باید بیش از این کاهش می یافت.

    وی از مردم می خواهد با پرهیز از دورهمی ها، به ویژه در شب یلدا،  فرصت در کنار هم بودن در یلداهای آینده را از یکدیگر نگیرند و اظهار می دارد: دورهمی‌های هرچند کوچک خانگی هم با مخاطره مواجه است پس مردم خطر نکنند.

    دورهمی ما را برای همیشه دور از هم نکند

    باوجود کاهش مرگ و میرها باز هم در هر ۶ ساعت یک نفر جان خود را براثر این بیماری از دست داده استاکنون نوبت مردم است که انتخاب کنند. دورهمی های زودگذری که لذت هم نشینی و دورهمی های آینده را از ما می گیرد و یا عاقبت اندیشی و ماندن در خانه برای رعایت حال خود و دیگران و به ویژه افراد میانسالی که این روزها در صدر آمار فوتی های کرونا قرار دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *