×
×

یک دهه گذشت؛
ابهام در افتتاح مجتمع توانبخشی ایثارگران توشن

  • کد نوشته: 1779
  • ۱۳۹۸-۰۷-۲۳
  • ۰
  • نزدیک به 12 سال از ساخت مجتمع توانبخشی ایثارگران واقع در روستای توشن گرگان می گذرد و به رغم وعده های داده شده اما افتتاح این مجتمع در هاله ای از ابهام قرار دارد.
    ابهام در افتتاح مجتمع توانبخشی ایثارگران توشن
  • تبلیغ هدفمند

    این مجتمع که با هدف ایجاد امکانات رفاهی و درمانی برای جانبازان بالای ۷۰ درصد ساخته شده در حالی‌ اتمام آن مدام به تعویق می افتد که جانباران جسمی، حرکتی، شیمیایی و اعصاب و روان استان نیاز شدیدی به این مرکز درمانی دارند و همچنان چشم انتظار بازگشایی آن هستند، اما روز شماری برای افتتاح و وعده‌های بی‌اساس مسئولان و سفر به دیگر استان‌ها، آنان را نسبت به بازگشایی این مجتمع بی‌انگیزه کرده است.

    اگر چه تا کنون چند گزارش در رابطه با دلایل به تعویق افتادن افتتاح این مجتمع در رسانه ها منتشر شده است اما ایثارگان و جانبازان بالای ۷۰ درصد از وعده های نافجام بناد شهید و مسئولان در رابطه با پیگیری مطالبات آنان برای افتتاح این مجتع خسته شده اند و حالا دست به دامن رسانه ها برای رسیدن به حقوق اولیه خود که همان استفاده از امکانات این مجتمع است، شده اند.
    بر اساس طرح ارائه شده، این مجتمع یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مجتمع‌های توانبخشی در شمال کشور است، که علاوه بر خدمات رسانی به جانبازان گلستانی آمادگی پذیرش جانبازان خارج از استان را دارد.

    بر اساس آمار های اعلام شده گلستان دارای یک‌هزار و۲۰۰ نفر جانباز است که با توجه به وضعیت جسمی، روحی و روانی جانبازان این افراد وجود این مجتمع یکی از نیازهای ضروری آنان است که تا کنون به جانبازان تحویل داده نشده است.
    سال ۹۶ رئیس سابق بنیاد شهید استان اعلام کرد که فقط ۱۰ درصد از کار پایانی مجتمع تا زمان افتتاح بافی مانده است و این مجتمع به زودی در اختیار جانبازان و ایثار گران قرار خواهد گرفت.

    اتمام مجتمع تا پایان سال ۹۹

    رئیس جدید بنیاد شهید هم اوایل سال ۹۸ اعلام کرد که منابع اعتباری باقی مانده این مجتمع مصوب شده و به زودی پس از اختصاص مراحل پایانی کار مجتمع شروع خواهد شد.
    اسرافیل وزیری امکانات این مجتمع را استخر، استخر ویلچری،جکوزی، آب درمانی، فیزیوتراپی، مسجد، اتاق‌های استراحت، اداری، راهروهای دسترسی و ۱۳ سوئیت جهت خدمات آب درمانی برای جانبازان وایثارگران عنوان کرد و افزود: که طرح توان‌بخشی جانبازان و معلولان استان گلستان که به صورت نیمه‌کاره رها شده بود تا پایان سال ۱۳۹۹ به اتمام خواهد رسید.
    وی تصریح کرد: حدود چهار الی پنج سال است که پروژه توان‌بخشی جانبازان و معلولان استان گلستان تکمیل نشده است و نیمه‌تمام مانده است.

    مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان ابراز کرد: در سفر رئیس‌جمهور که در سال گذشته به استان گلستان سفر کرده بود قرار شد اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در دو نوبت تخصیص ببخشد.
    وزیری خاطرنشان کرد: این طرح قرار شد با اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طریق تزریق اعتبار ۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ و ۵ میلیارد دیگر در سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد.

    مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان اظهار کرد: در صورتی که اعتبارات به موقع به ما تزریق شود پروژه توان‌بخشی جانبازان و معلولان استان گلستان در سال ۱۳۹۹ به اتمام خواهد رسید.
    در حالی‌که رئیس سازمان بنیاد شهید استان، خبر از افتتاح مجتمع توانبخشی را تا پایان سال ۹۹ می دهد، تعدادی از جانبازان در گفت و گو با بازار کسب و کار، اذعان کردند که کمبود امکانات در این سال‌ها موجب شده تا خانواده این افراد به خصوص آنان که همسرانشان سن بالاتری دارند، توان نگهداری از آن ها را نداشته باشند.

    هزینه‌های تردد، حمل و نقل جانباز به دیگر استان‌ها برای انجام خدمات درمانی و توانبخشی موجب شده تا این افراد علاوه بر تحمل دردهای جسمانی از دردهای روحی نیز رنج ببرند.
    به اعتقاد آن ها کم‌توجهی و پاسخگو نبودن مسئولان گلستانی به دغدغه‌های جانبازان از دیگر مشکلاتی است که شرایط ادامه زندگی را برای آنان سخت‌ کرده است.

    ساخت مجتمع دوم با هزینه ۵ میلیارد تومانی

    اگر چه هر سال مسئولان اجرائی خبر از تکمیل و افتتاح این مجتمع را تا پایان همان سال می دهند و هنوز به وعده خود وفا نکرده اند، مدیر کل سابق بنیاد شهید استان اعلام کرده بود که مجتمع دیگری با نام مجتمع سلامت در ابتدای جنگل قرن آباد گرگان در دستور ساخت قرار گرفته است که هزینه‌ ساخت و تکیمل آن ۵ میلیارد تومان برآورد شده و مقرر شده تا پایان سال ۹۷ تحویل جانبازان شود.
    حالا و پس از گذشت دو سال از وعده وی نه فقط اجرائی شدن ساخت مجتمع جدید اجرائی نشده است که مجتمع توشن نیز همچنان در بلاتکلیفی زمان افتتاحیه به سر می برد.

    گفتنی است، مجتمع توانبخشی و درمانی جانبازان در جنوب غربی گرگان در ابتدای روستای توشن و در زمینی به متراژ هفت هزار متر مربع واقع شده است و در سال ۸۶ در قالب طرح مهر ماندگار کلنگ‌زنی شده بود.

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب وکار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *