×
×

سازمان نظام مهندسی کشاورزی
امضاءتفاهم‌نامه ‌کشاورزی پایدارباهلنددرمشهد

  • کد نوشته: 17822
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۱
  • ۰
  • رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند که روز یکشنبه به صورت مجازی در این مراسم شرکت کرده بود گفت: استان خراسان رضوی با همکاری شرکتهای هلندی می‌تواند در حوزه کشاورزی به عنوان مرکزی در میان کشورهای خاورمیانه در حوزه های فناوری، کودهای زیستی و انواع بذر تبدیل شود.
    امضاءتفاهم‌نامه ‌کشاورزی پایدارباهلنددرمشهد
  • تبلیغ هدفمند

    سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی و شورای بازرگانی هلند در راستای ارتقای تولید و توسعه پایدار در بخشهای تحقیقاتی، تولیدی و بازرگانی کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رساندند.

    امضاءتفاهم‌نامه ‌کشاورزی پایدارباهلنددرمشهد

    امضاءتفاهم‌نامه ‌کشاورزی پایدارباهلنددرمشهد
    امضاءتفاهم‌نامه ‌کشاورزی پایدارباهلنددرمشهد

    رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند که روز یکشنبه به صورت مجازی در این مراسم شرکت کرده بود گفت: استان خراسان رضوی با همکاری شرکتهای هلندی می‌تواند در حوزه کشاورزی به عنوان مرکزی در میان کشورهای خاورمیانه در حوزه های فناوری، کودهای زیستی و انواع بذر تبدیل شود.

    علیرضا نراقی با اشاره به روابط  تاریخی بین ایران و هلند که همراه با فراز و نشیب‌هایی نیز بوده است افزود: خوشبختانه در شرایط فعلی چشم انداز خوبی برای روابط ۲ کشور وجود دارد و امضاء این تفاهم نامه نیز می تواند گام جدیدی برای توسعه روابط ۲ کشور باشد.

    وی ادامه داد: روز به روز بر اهمیت غذای سالم در دنیا افزوده می‌شود و ایران نیز، به این موضوع اهمیت می دهد و بر همین اساس لازم است تا حوزه آب در کشاورزی مدرن و با استفاده از فناوری جدیدی به گونه‌ای مورد بهره برداری قرار گیرد تا در مصرف آب صرفه جویی بیشتری انجام شود.

    ریس شورای بازرگانی هلند و ایران نیز در این ارتباط مجازی گفت: موضوع کشاورزی، آب و انرژی‌های پایدار یکی از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

    آری گرای فلد (Arie Kraaijeveld ) افزود: سفرهای مختلفی به نقاط مختلف جهان داشته‌ام و بر همین اساس می توان اظهار کرد که اتاق‌های بازگانی نقش مهمی در پیشبرد اهداف این تفاهم نامه‌ها خواهند داشت.

    قائم مقام و رییس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: موضوع کشاورزی قراردادی یکی از جذابیت های کشاورزی نوین است که از سال ۲۰۰۱ میلادی مطرح شده است.

    جواد اسماعیلی با اشاره به این که کشاورزی قراردادی مورد حمایت سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) قرار دارد افزود: این نوع کشاورزی مبتنی بر فاکتورهای مختلفی است تا در این مدل، زنجیره‌ای بین کشاورزان و استارتاپ‌های مختلف برای تشکیل و تامین محصولات کشاورزی ایجاد ‌شود.

    وی ادامه داد: ورود یک شرکت یا شخصیت حقوقی به عنوان واسطه باعث می‌شود تا مدیریت مالی دقیق‌ و شفاف همراه با دانش محوری سازو کار نظارتی را افزایش دهد تا در مسیر توسعه و رشد بیشتر کشاورزی قرار گیرد.

    قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کاهش سهم ریسک کشاورزی، کاهش هزینه‌ها، افرایش کیفیت محصولات تولیدی، تضمین امنیت بازار، معرفی فناوریهای جدید، نظارت بر تولید محصول استاندارد و تامین نهاده‌ها و امکان استفاده از همه ظرفیت‌های موجود بین ۲ کشور در موضوع کشاورزی قراردادی وجود دارد.

    اسماعیلی افزود: استان خراسان رضوی از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه گیاهان دارویی برخوردار است به گونه‌ای که از  هزار و ۷۲۸ گیاه دارویی که در انحصار ایران وجود دارد تعداد ۳۰ گونه آن  از جمله زعفران در اختیار این استان است.

    وی ادامه داد: ۹۰ درصد سهم تولید زعفران و ۷۰ درصد تولید گل محمدی مربوط به کشور ایران است که بخش عمده آن در خراسان رضوی تولید می‌شود و با انعفاد این تفاهم نامه به دنبال تولید زیره سبز و سیاه نیز در این استان هستیم.

    او با اشاره به اینکه سهم قابل توجهی از تجارت محصولات کشاورزی به دلیل عدم زیر ساخت مناسب آن به دست نمی‌آید اضافه کرد: امیدواریم با این تفاهمنامه، بتوانیم سهم قابل توجهی از مهارت‌ها و فناوریهای کشور هلند را در مسیر ایجاد امنیت غذایی که مورد توجه همه کشورها قرار داردبه دست آوریم.

    مدیر توسعه بازار شورای بازرگانی هلند – ایران هم به سابقه طولانی کشاورزی هلند در قرن‌های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های شرکت‌های کشاوری کشور هلند، موضوع آبرسانی و فناوریهای وابسته به آن در کشاورزی است.

    سیندی گریس (Sindy Geers ) افزود: هدف اصلی این تفاهم نامه شامل بخش‌های گلخانه‌ای، آبیاری و معرفی فناوریهای جدید و حوزه های مرتبط با آن است.

    در ادامه این نشست، معاون سرمایه گذاری دفتر روستایی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به ظرفیت موجود در روستاهای استان خراسان رضوی با جمعیتی حدود یک میلیون و  ۷۳۰ هزار نفر جوان قابل آموزش گفت: می‌توان در حوزه‌های مختلفی مانند، توریسم کشاورزی، آموزش و ترویج محصولات جدید به ویژه در حوزه‌های گلخانه‌ای فعالیتهای خوبی انجام داد.

    عباس زاده افزود: امروز در ۲هزار و ۴۰۰ روستا از سه هزار و ۲۰۰ آبادی خراسان رضوی نهاد مدیریت محلی مستقل و غیر دولتی  با نام دهیاری وجود دارد که ظرفیت خوبی را برای جوانان روستایی ایجاد کرده است.

    وی ادامه داد: ظرفیت‌های خوب کشور هلند در حوزه‌های مختلف شامل آبیاری، زه کشی و مدیریت آبهای زیر زمینی است و باید از این علوم در پروژه بزرگ و ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور ایران نیز استفاده کرد.

    معاون سرمایه گذاری دفتر روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: کشور هلند به مادر استفاده از انرژی باد در جهان معروف شده است و مناسب است ما نیز از تجربه این کشور برای ایجاد و استفاده از نیروگاه‌های بادی استفاده کنیم.

    رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی هم گفت: نقش بی بدیل و موثر کشاورزی در اقتصاد همه کشورها به عنوان عاملی زیربنایی و اصلی در کسب درآمدهای پایدار و اشتغال زایی مولد و در نهایت رشد و توسعه سایر امور در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی واضح است.

    ناصر صداقت افزود: یکی از اهداف این تفاهم نامه زمینه سازی انتقال دانش، فناوری‌های نوین و توسعه بازار محصولات کشاورزی طرفین است زیرا استان خراسان رضوی با توجه به کسب رتبه‌های بالا در تولید محصولات کشاوری در سطح جهانی همچون زعفران، پسته، کشمش و گیاهان دارویی جایگاه بالایی داشته است.

    وی با اشاره به اینکه تاثیر گذاری کشاورزی در تولید ناخالص استان و میزان اشتغال زایی دارای اهمیت است ادامه داد: در این راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان بزرگترین تشکل بخش کشاورزی با داشتن بیش از ۱۷ هزار عضو در بخشهای مختلف به عنوان مشاور به جامعه بزرگ کشاورزان در حال خدمت رسانی است تا به عنوان بازویی اجرایی و دانش محور در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه و به کارگیری دانش و فناوری برای تولید بیشتر و بهتر، در برقراری تعامل با کشورهای صاحب دانش قرار گیرد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *