×
×

پرهیزهمه ازبرگزاری آیین های یلدا تاکریسمس،اصفهان

  • کد نوشته: 17861
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، اصفهان پذیرای هموطنان ایرانی از مذاهب الهی مختلف است که هر ساله با آغوشی باز از آیین ها و جشن های آنها استقبال می کند و آن را در کنار آیین های ملی و مذهبی گرامی می دارد که یکی از جلوه های آن را می توان در گرامیداشت ایام سال جدید میلادی و تولد حضرت عیسی مسیح (ع) دید بطوریکه شهر بویژه محله ارمنی نشین جلفا حال و هوایی دیگر به خود می گیرد.
    پرهیزهمه ازبرگزاری آیین های یلدا تاکریسمس،اصفهان
  • تبلیغ هدفمند

    خیابان‌های اصفهان در روزهای پایانی پاییز همواره رنگ و بوی دیگری به خود می‌گرفت و آیین‌های یلدا و کریسمس شور و نشاط خاصی به این شهر می‌بخشید اما امسال اهالی این خطه از مسلمان تا ارمنی در همراهی با کادر درمان و مقابله با ویروس کرونا مراسمی بصورت دورهمی و تجمعی برگزار نمی‌کنند.

    پرهیزهمه ازبرگزاری آیین های یلدا تاکریسمس،اصفهان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، اصفهان پذیرای هموطنان ایرانی از مذاهب الهی مختلف است که هر ساله با آغوشی باز از آیین ها و جشن های آنها استقبال می کند و آن را در کنار آیین های ملی و مذهبی گرامی می دارد که یکی از جلوه های آن را می توان در گرامیداشت ایام سال جدید میلادی و تولد حضرت عیسی مسیح (ع) دید بطوریکه شهر بویژه محله ارمنی نشین جلفا حال و هوایی دیگر به خود می گیرد.

    هر ساله معابر و فروشگاه ها در محله جلفای اصفهان با نزدیک شدن به زمستان و آغاز سال نوی میلادی و جشن های کریسمس، آذین بندی می شد و درختان کاج تزیین شده در خیابان ها جلوه می کرد و شور و نشاط هموطنان ارمنی با جشن های آخرین شب پاییزی یعنی شب یلدا آمیخته می شد.

    کریسمَس (Christmas) جشنی در آیین مسیحیت است که به‌منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) برگزار می‌شود، بسیاری از اعضای کلیسای  کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز بیست و پنجم دسامبر (پنجم دی) جشن می‌گیرند اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه شب کریسمس را ششم ژانویه (هفدهم دی) جشن می‌گیرند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان ولادت حضرت مسیح می‌شناسند. 

    ارمنی‌ها، بزرگترین گروه مسیحیان کشورمان هستند که در تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهرها سکونت دارند و جمعیت آنها حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد حدود هشت هزار ارمنی در اصفهان زندگی می‌کنند.

    ارمنی‌های اصفهان گروهی از مردم ارمنی‌تبار جلفای قدیم در مرزهای شمالی کشور هستند که پس از کوچ بزرگ از جلفا یعنی در سال ۱۶۰۵ به دستور شاه عباس اول به اصفهان آورده و در آنجا ساکن شدند. آنها ابتدا در محله‌ای به نام جلفا اسکان یافتند و چندین کلیسا در آن محله ساخته شد که اکنون تعدادی از آنها به مهمترین بناهای تاریخی و گردشگری استان و کشور تبدیل شدند از جمله کلیسای وانک که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین کلیساهای ایران است.

    یلدا و کریسمسی متفاوت در سال ۹۹

    سال ۱۳۹۹ متفاوت تر از آنچه پیش بینی می شد در حال نزدیک شدن به فصل پایانی خود است و در حالیکه هر ساله مردم جشن ها و آیین های مختلفی را گرامی می داشتند اما امسال بدلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹ چنین امکانی فراهم نبود و از عید نوروز گرفته تا مراسم مذهبی به روشی دیگر و با تاکید بر پرهیز از تجمع و گردهمایی برگزار شد.

    ویروس کرونا همچنان در کشورمان در حال انتشار و مبتلا کردن عده ای از هموطنان به بیماری کووید ۱۹ است و با وجود کاهشی شدن روند ابتلا به آن در ماه آذر اما همچنان بر پرهیز از دورهمی و تجمع برای پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید می شود تا بتوان بطور کامل بر آن غلبه کرد و جشن شکست کرونا را گرفت.

    از جمله آیین هایی که هر سال توسط خانواده های ایرانی بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، شب یلدا یا همان بلندترین شب سال است که با برپایی مراسم کهن و دیرینه مانند دیدار با بزرگان و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، دورهم نشینی، خوردن آجیل و میوه های پاییزی، شعرخوانی و هدیه دادن گرامی داشته می شود اما امسال شرایط ناشی از شیوع کرونا این آیین را نیز تحت تاثیر قرار داد و همگان تاکید دارند که باید بصورت متفاوت از سال های گذشته آن را برگزار کرد.

    همزمانی شب یلدا با آغاز جشن ها و آیین های سال نوی میلادی و تولد حضرت عیسی مسیح در شهرهایی مانند اصفهان که نماد زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی مختلف است، همواره تصویری تحسین برانگیز از تلاقی آیین های ملی و دینی پدید می آورد و شهروندان و مسوولان اصفهانی، هموطنان ارمنی خود را در این روزها همراهی می‌کنند و علاوه بر چراغانی خیابان‌ها و کوچه‌های محله‌های ارمنی نشین و قرار دادن درختان کاج تزیین شده، این عید مسیحیان را به آنها تبریک می‌گویند.

    اما امسال شرایط ناشی از همه گیری بیماری کووید ۱۹ باعث شد تا این تصاویر همبستگی مانند سال های گذشته نباشد بلکه به شکلی دیگر خود را نمایش دهد که همان همراهی با کادر درمان و پرستاران و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با پرهیز از دورهمی و تجمع های شب یلدا و جشن های کریسمس است.

    درحالیکه مناطق مختلف کشورمان پس از چند ماه درگیری شدید با بیماری کووید ۱۹ و افزایش آمار ابتلا و بستری ناشی از آن مواجه بودند اما با محدودیت های اعمال شده از آذر این وضعیت از شرایط حاد خارج شد و روند کاهشی به خود گرفته است اما مسوولان و پزشکان تاکید دارند که این روند باید تداوم داشته باشد تا بتوان بطور کامل بر بیماری کووید ۱۹ غلبه کرد و هرگونه غفلت و عادی انگاری شرایط باعث از بین رفتن همه تلاش ها می شود.

    بهمین دلیل در روزهای اخیر تاکید و درخواست شده است که مردم به هر شکل ممکن از برگزاری تجمع و دورهمی برای گرامیداشت شب یلدا پرهیز کنند و این آیین را امسال به روش های دیگری مانند برقراری تماس تصویری یا تلفنی و یا جمع محدود یک خانواده برگزار کنند تا بهبود آمار کرونا تداوم یابد و هرچه زودتر جامعه به وضعیت عادی خود و فارغ از همه گیری کووید ۱۹ برگردد.

    به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تداوم این محدودیت‌ها و توجه ما باعث می شود که بیماری کووید ۱۹ کنترل شود اما غفلت و عادی انگاری منجر به غلبه این بیماری بر ما خواهد شد.

    طاهره چنگیز با تاکید بر اینکه بیشتر موارد ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر خانوادگی بوده است، گفت: ما و ویروس کرونا در حال مسابقه طناب کشی هستیم و تا زمانیکه طناب کنترل، توجه و دقت را محکم نگه داریم ویروس نمی‌تواند ما را شکست دهد اما اگر کمی، غفلت و طناب را رها کنیم باید منتظر برگشت بیماری و موارد فوتی به وضعیت قبلی باشیم.

    همچنین به گفته رییس کمیته اجتماعی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان، دورهمی‌های شب یلدا در سال جاری نگران کننده است چرا که احتمال بازگشت استان به وضعیت قرمز کرونایی و افزایش بستری‌ها در صورت کم‌توجهی به محدودیت‌ها وجود دارد.

    حیدر قاسمی افزود: توصیه اکید بر تداوم محدودیت تردد تا شب یلداست تا مردم شهرهای استان به منظور حفظ سلامتی خود، خانواده و بستگان به خصوص افراد مسن از دورهمی‌های طولانی‌ترین شب سال پرهیز کنند.

    ارامنه اصفهان برای احترام به کادر درمان، تزیینات و مراسم ندارند

    در این میان مسیحیان ارمنی نیز در همراهی با سایر هموطنان ایرانی خود تاکید کردند که امسال هیچ تزیین یا مراسمی به مناسبت سال نوی میلادی ۲۰۲۱ در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای اصفهان صورت نمی گیرد و برگزار نمی شود.

    رییس شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که ارامنه بدلیل شیوع ویروس کرونا و برای احترام به ایثار کادر درمان و جلوگیری از تجمع ها امسال در سال نوی میلادی ۲۰۲۱ و تولد حضرت عیسی مسیح در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای اصفهان هیچ گونه تزیینات و مراسمی ندارند.

    واروژ میناسیان با بیان اینکه در سال های گذشته همواره در ایام جشن های کریسمس و آغاز سال نوی میلادی، دیدارهای زیادی بین خود ارامنه اصفهان و سایر استان ها و همچنین مردم و مسوولان اصفهان برای تبریک سال نو صورت می گرفت، افزود: اما امسال این مراسم برگزار نمی شود.

    وی با اشاره به اینکه امسال دهم دی مصادف با تحویل سال نوی میلادی است، افزود: امیدواریم که در صورت تداوم بهبود آمار کرونا و بهتر شدن وضعیت سلامت جامعه بتوانیم در عید پاک که در ماه بهمن خواهد بود آیین های سال نوی میلادی را گرامی بداریم.

    همه باید همراهی کنیم

    میناسیان با تاکید بر اینکه امسال ارامنه اصفهان بدلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹ از برگزاری جشن ها و دورهمی های جشن کریسمس در کلیساها و باشگاه ها پرهیز می کنند، گفت: فقط برخی از مراسم خاص مذهبی توسط اسقف اعظم و با تعداد بسیار اندک و محدود و با فاصله گذاری اجتماعی اجرا خواهد شد.

    رییس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران با بیان اینکه کادر درمان و پرستاران کشورمان در ۹ ماه گذشته تلاش بسیاری برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا داشتند و جایگاه آنها از شهدا کمتر نیست، تصریح کرد: لازم است که همه مردم آنها را در مقابله با ویروس کرونا همراهی کنند تا هرچه زودتر شاهد برطرف شدن همه گیری بیماری در کشورمان باشیم.

    کرونا تاکنون  جان ۱۰ نفر ارامنه گرفت 

    وی با اشاره به اینکه تا کنون از بین هموطنان ارامنه در استان اصفهان حدود ۱۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، خاطرنشان کرد: شیوع این ویروس بر درآمد و وضعیت مالی ارامنه اصفهان نیز تاثیر بسیاری گذاشته است زیرا بخش زیادی از درآمد آنها از محل گردشگری تامین می شد.

    بسیاری از مردم اصفهان نیز تاکید دارند که امسال با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به مانند سال های گذشته، مهمانی ها و دورهمی های شب یلدا را بصورت حضوری و با تعداد زیاد برگزار نمی کنند و حتی عده ای نیز هزینه های این شب را برای کمک به برخی از خانواده های نیازمند یا تامین اقلام و تجهیزات پیشگیری از کرونا مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده اختصاص دادند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از مردم خواست تا اقدام‌های ساده ای که بر آن تاکید می شود یعنی شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، دوری از اجتماعات و تهویه هوا را همچنان رعایت کنند تا این مرحله هم به سلامت طی می شود و به شرایط زرد و سفید برسیم.

    تعداد بیماران بستری دارای علائم ابتلا به کرونا در بیمارستان های اصفهان به حدود ۸۰۰ رسیده است درحالیکه این آمار در آبان امسال بیش از ۲ هزار نفر بود؛ این استان در زمان حاضر در وضعیت نارنجی همه گیری کووید ۱۹ قرار دارد.

    استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت ۲۴ شهرستان دارد و از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اسفند پارسال تا یازدهم آذر امسال ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان ها بستری شدند که از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

    بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر بطور قطعی در کشور به کووید ۱۹ مبتلا شدند و بیش از ۵۳ هزار نفر بر اثر این بیماری از دنیا رفتند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *