مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: قطار باری کشور پاکستان صبح امروز در محدوده زاهدان از ریل خارج شد.
×
×

خروج قطار باری پاکستان در زاهدان از ریل

  • کد نوشته: 17957
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۲
  • ۰
  • مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: قطار باری کشور پاکستان صبح امروز در محدوده زاهدان از ریل خارج شد.
    خروج قطار باری پاکستان در زاهدان از ریل
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: قطار باری کشور پاکستان صبح امروز در محدوده زاهدان از ریل خارج شد.

    عباسعلی ارجمندی اظهارداشت: خروج قطار باری کشور پاکستان هیچگونه خسارت جانی نداشته است.

    وی افزود: سانحه خروج قطار باری در محدوده روستای پدگی شهرستان زاهدان اتفاق افتاده است.

    مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان بیان کرد: علت دقیق خروج قطار باری کشور پاکستان از ریل در دست بررسی است.

    خروج قطار باری پاکستان در زاهدان از ریل

    به گزارش ایرنا راه ‌آهن زاهدان – کویته پاکستان در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده که قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا کند که با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
    فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان – میرجاوه ۹۴ کیلومتر و تا کویته پاکستان ۶۵۰ کیلومتر است.
    نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آیینی باحضور «یوسف رضا گیلانی» نخست ‌وزیر وقت پاکستان و «غلام احمد بلور» وزیر اسبق راه‌آهن این کشور از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
    راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ (۱۹۱۸-۱۹۱۹ میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول ۶۰۰ کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از ۲ سال ساخته شد.
    اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن ۲ نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
    موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
    در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر را آغاز کرده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *