×
×

اندراحوالات ثبت احوال ازگذشته تابه امروز

  • کد نوشته: 18048
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۳
  • ۰
  • تاسیس ثبت احوال در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع برای ایجاد ارتش منظم و اخذ مالیات در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ سوم دی ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
    اندراحوالات ثبت احوال ازگذشته تابه امروز
  • تبلیغ هدفمند

    ثبت احوال در ایران همزمان با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» در سوم دی سال ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و از آن سال تا کنون خدمات ارزنده ای به ایرانیان ارائه کرده است.

    اندراحوالات ثبت احوال ازگذشته تابه امروز

    تاسیس ثبت احوال در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع برای ایجاد ارتش منظم و اخذ مالیات در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ سوم دی ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

    تا قبل از سال ۱۲۹۵ هجری شمسی، ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات افراد براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید انجام می شد. از افراد متوفی جزء نام و تاریخ وفات آن ها که بر روی سنگ قبر نگاشته می شد، اثری مشاهده نمی شد و با گسترش فرهنگ و دانش بشری، توسعه روز افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر شد و به تدریج ایده تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت.

    با تاسیس سازمان ثبت احوال کشور، ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن و همچنین وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده، از جمله ماموریت های این سازمان محسوب می شود.

    سوم دی ماه یکصد و دومین سال تاسیس ثبت احوال است براین اساس به بهانه این روز، گفت وگویی با سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثت احوال کشور انجام شده است که در ذیل می آید:

    ۸۵۲ هزار و ۸۴ نفر در ۹ماه امسال متولد شدند

    سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال ۸۵۲ هزار و ۸۴ نفر متولد شدند و ولادت آن‌ها در مهلت قانونی به ثبت رسید و از این تعداد واقعه ولادت ۴۴۰هزار و ۲۷۶ پسر و ۴۱۲هزارو ۸۰۸ نفر هم دختر بودند.

    وی افزود: بر اساس قانون، خانواده‌ها فرصت دارند تا ۱۵ روز بعد از تولد فرزندانشان ولادت آنها را در ثبت احوال ثبت کنندو  ملاک ثبت و تاریخ ولادت بر اساس گواهینامه ولادت است که از سوی بیمارستان به خانواده ها داده می شود.

    وی گفت: اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می شوند و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند،  اگر ولادت در مهلت قانونی ۱۵ روز ثبت نشود، برای ثبت خارج از این مهلت، افراد هزینه بیشتری را متحمل می شوند.

    سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: برابر ماده ۲۲ قانون ثبت احوال کشور، وفات هر فرد اعم از ایرانی یا خارجی باید به یکی از ادارات ثبت احوال سراسر کشور اعلام شود و همچنین وفات ایرانیان در خارج از کشور به ماموران کنسولی محل اقامت یا به یکی از ادارات سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود.

    ۳۹۷هزارو ۵۰۱نفر فوت کردند

    وی ادامه داد: همچنین در ۹ماهه امسال ۳۹۷هزار و ۵۰۱نفر فوت کردندو فوت آنها به ثبت رسید که ۲۲۴ هزارو ۷۵۲ نفر مرد و ۱۷۱هزارو ۶۴۸ نفر زن بودند و میانیگن سن مردان فوت شده دراین مدت ۶۳سال و میانیگن سن زنان فوت شده دراین مدت هم ۶۷سال بود.

    سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: مهلت قانونی ثبت فوت در ثبت احوال ۱۰ روز است و وفات هر فرد اعم از ایرانی یا خارجی باید به یکی از ادارات ثبت احوال سراسر کشور اعلام شود.

    ابوترابی افزود: برابر ماده ۲۲ قانون ثبت احوال کشور، وفات هر فرد اعم از ایرانی یا خارجی باید به یکی از ادارات ثبت احوال سراسر کشور اعلام شود و همچنین وفات ایرانیان در خارج از کشور به ماموران کنسولی محل اقامت یا به یکی از ادارات سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود.
    وی در مورد اینکه چه افرادی می توانند برای اعلام وفات و اخذ گواهی فوت اقدام کنند، گفت: نزدیکترین خویشاوند متوفی یا هر شخصی که در موقع وفات حاضر بوده با ارائه مدرک شناسائی، مأموران انتظامی متصدی یا صاحب مکانی که وفات در آن رخ داده است، متصدیان گورستان ها، مقامات قضایی و نظامی و گروه های امدادی می توانند برای اعلام وفات و اخذ گواهی فوت اقدام کنند.
    سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص مدارک مورد نیاز برای ثبت فوت نیز توضیح داد: مدارک مورد نیاز شامل شناسنامه متوفی و کارت شناسایی ملی، گواهی پزشک یا بیمارستان یا مسئولان گورستان یا معرفی و حضور دو نفر گواه با ارائه مدرک شناسایی در اداره ثبت احوال مورد مراجعه است.

    بوترابی تصریح کرد: شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفته و ثبت یاران شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند.
    وی تاکید کرد: این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال بوده و با برنامه ریزی و تلاش مستمر به انجام رسیده و اکنون بیش از ۹۸ درصد فوت های ثبت شده در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی ۱۰ روزه به ثبت می رسند.

    ثبت بیش از ۳۰۷ هزار واقعه ازدواج و بیش از ۹۹هزار طلاق در ۷ماهه امسال ثبت شد

    سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه امسال۳۰۷ هزارو ۳۴۹ واقعه ازدواج رخ داد و به ثبت رسیده است و همچنین در این مدت ۹۹هزارو ۶۷۹ واقع طلاق به ثبت رسید.

    ابوترابی گفت: بر پایه قانون و مصوبه شورای عالی آمار، سازمان ثبت احوال کشور مرجع رسمی آمارهای ازدواج و طلاق است و این آمارها به تفکیک سال، سن و سایر اقلام مورد نیاز در وب سایت دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در دسترس عموم مردم است.
    سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، ازدواج و طلاق را به عنوان مقوله های اجتماعی بخش عمده ای از آمارهای تولیدی ثبت احوال برشمرد.
    ابوترابی تصریح کرد: گام بزرگی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه ثبت ازدواج و طلاق و تولید آمارهای آن در سال ۹۵ صورت گرفته است که اعلامیه های کاغذی از چرخه ثبت اعلام ازدواج و طلاق حذف شد و این دو رویداد به صورت برخط به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می شود.

    فراوان ترین و محبوبترین نام های انتخابی خانواده های ایرانی برای فرزنداشان

    ابوترابی در مورد اینکه ایرانیان در ۹ ماهه امسال چه نام های را بیشتر برای فرزندانشان انتخب کرده اند نیز گفت: در این مدت محبوبتریت و فراون ترین نام ها که ایرانیان برای فرزندان پسر خود انتخاب کردند به ترتیب  شامل: امیر علی، محمد، علی، امیر حسین، حسین، ابوالفضل، آراد، آریا، سامیار و امیر عباس بود و فراون ترین نام های انتخابی برای دختران دراین مدت هم شامل :‌ فاطمه، زهرا، رستا، حلما، زینب، آوا، مرسانا، یسنا، ریحانه، نازنین زهرا بود.

    وی افزود: برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نام گذاری یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمد مهدی و مانند آن) که یک نام محسوب می شود، انتخاب خواهد شد.
    وی ادامه داد : انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورایعالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.
    وی تاکید می کند:انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است و همچنین، ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت شود، الزامی است، مگر کسانی که خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعا احراز شود.

    وی در مورد اینکه چه افرادی می توانند  برای ثبت ولادت نوزاد و اخذ شناسنامه اقدام کنند، تصریح کرد: پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه، مادر در صورتی که ازدواج او قانونی به ثبت رسیده باشد، وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک ذیربط، متصدی یا نماینده موسسه ای که طفل به آنجا سپرده شده و صاحب واقعه(ولادت) که سن او ۱۸ سال تمام به بالا باشد، می توانند برای ثبت ولادت و گرفت شناسنامه اقدام کنند.

    ۱۲ هزار و ۷۹۹ مورد دوقلو زایی در ۹ ماه امسال

    سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت : از ابتدای فروردین تا پایان آذرمان امسال ۱۲هزارو ۷۹۹مورد دوقلوزایی، ۳۸۰سه قلو زایی، ۱۱مورد چهار قلوزایی و یک مورد هم پنج قلو زایی اتفاق افتاده است.

    بیش از ۶۲میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی

    ابوترابی گفت: در حال حاضر ۶۲میلیون ۸۹۱هزارو ۳۹۲نفر واجد شرایط (بالای ۱۵سال) دریافت کارت هوشمند ملی هستند و تا کنون هم  ۵۹ میلیون و ۳۵۷هزارو ۶۵۰نفر مراحل تکمیل ثبت نام برای دریافت کارت هوشمند ملی را انجام داده اند و و برای  ۴۹ میلیون ۶۵۷ هزارو ۷۸۲این کارت صادر  و به آنها تحویل داده شده است.

    وی تاکید کرد: با توجه به مسایل فنی و امنیت خاصی که برای کارت هوشمند ملی تعریف شده و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده و کاربردهای مختلف این کارت، می توان گفت که کارت هوشمند ملی مهمترین سند برای احراز هویت است و دستگاه های مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال می توانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.

    سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: بانک های مسکن، آینده، پست بانک، مهر، ملی، سامان، دفاتر پشخوان دولت و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال حاضر جزء دستگاه های متقاضی برای بهره مندی از خدمات کاربردی کارت هوشمند ملی هستند و در برخی از این دستگاه هم از جمله بانک های مسکن، آینده، پست بانک و سازمان ثبت اسناد و املاک این خدمات به صورت پایلوت کاربردی شده است.

    وی تصریح کرد: کارت هوشمند ملی برای احراز هویت افراد با استفاده از کارت، پین کد و اثر انگشت احراز هویت را انجام می دهد و هر جا که نیاز باشد احراز هویت انجام و هویت افراد راستی آزمایی شود از طریق اتصال به پایگاه اطلات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور این کار صورت می پذیرد.

    صدور ۳ میلیون و ۱۳۶۵ کارت هوشمند تولید داخل

    ابوترابی گفت: در حال حاضر ۳میلیون و ۱۳۶۵ کارت هوشمند تولید داخل صادر شده و به متقاضیان تحویل داده شده است.

    وی تاکید کرد: کارت هوشمند ملی تولید داخل، مشابه نمونه خارجی است و همه نکات ایمنی و فنی در تولید آن رعایت شده است و  چاپخانه دولتی متولی تولید آن است.

    ابوترابی افزود: از اسفند سال ۹۶ با مشکل تامین بدنه کارت مواجه شده‌ایم و از آغاز سال ۹۷ با شرکت‌های متولی که چاپخانه دولتی متولی تامین و تولید آن است، وارد مذاکره شدیم و تلاش‌ها آغاز و قرار شد که بدنه کارت ایرانی مشابه خارجی باشد، آزمایشات طولانی انجام شد و در آغاز نیمه اول سال ۹۸ شاهد تولید نمونه داخلی بودیم.

    سخنگوی ثبت احوال تصریح کرد: کارت هوشمند ملی با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی و مبادله‌ خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده است و این کارت دارای تراشه‌ الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از قبیل اطلاعات شناسنامه‌ای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به‌صورت امن و محافظت‌شده در حافظه‌ خود ذخیره دارد.

    وی تاکید کرد: با تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه پروژه تولید کارت هوشمند ملی چناچه چاپخانه دولتی که مسئول تامین بدنه کارت هوشمند ملی از نوع تولید داخلی است ماهانه یک میلیون عدد بدنه کارت را تامین کند و به سازمان ثبت احوال تحویل دهد، ثبت احوال برای حدود ۱۰ میلیون نفری که در انتظار دریافت کارت هوشمند ملی هستند، طی ۱۰ ماه کارت را صادر خواهد کرد.

    نویسنده: ناهید حاجی خانی
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *