×
×

انتظاری۴۰ساله درسایه فراموشی مسئولین

  • کد نوشته: 18063
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۳
  • ۰
  • این مسیر که بیش از ۴۰ سال از قدمت آن می گذرد و شهر سنخواست در شهرستان جاجرم خراسان شمالی را به شهرستان های جوین و جغتای در خراسان رضوی پیوند می دهد از گذشته ها محل تردد ساکنان این مناطق بوده است و با وجود فرصت‌های اقتصادی بسیاری که می تواند برای توسعه این نواحی ایفا کند، همچنان خاکی مانده است.
    انتظاری۴۰ساله درسایه فراموشی مسئولین
  • تبلیغ هدفمند

     ساماندهی و آسفالت جاده قدیمی جاجرم به شهرستان جوین در خراسان رضوی و اتصال این منطقه به ایستگاه راه‌آهن جوین، می‌تواند علاوه بر گشودن مسیری کوتاه‌تر بین ۲ استان، موجب افزایش تبادلات و رونق اقتصادی این شهرستان‌ها شود.

    انتظاری۴۰ساله درسایه فراموشی مسئولین
    انتظاری۴۰ساله درسایه فراموشی مسئولین
    انتظاری۴۰ساله درسایه فراموشی مسئولین

    این مسیر که بیش از ۴۰ سال از قدمت آن می گذرد و شهر سنخواست در شهرستان جاجرم خراسان شمالی را به شهرستان های جوین و جغتای در خراسان رضوی پیوند می دهد از گذشته ها محل تردد ساکنان این مناطق بوده است و با وجود فرصت‌های اقتصادی بسیاری که می تواند برای توسعه این نواحی ایفا کند، همچنان خاکی مانده است.

    مردم شهر سنخواست و شهرستان جاجرم می گویند برای تیغ زنی و بهسازی این جاده قدیمی،  ۲ مصوبه در زمان ۲ استاندار قبلی استان گذرانده شده و اعتباری هم برای آن در نظر گرفته شده، اما کاری برای آن انجام نشده است.

    تیغ زنی و مرمت این محور از مطالبات مردم در چهار دهه گذشته بوده است و حتی مردم اعلام آمادگی کرده اند که بخشی از اعتبار ساماندهی این مسیر جاده ای را تقبل خواهند کرد اما به دلیل همکاری نکردن یک یا چند دستگاه اجرایی، این طرح متوقف مانده است.

    اجرای این مسیر، راه دسترسی به شهرستان های اطراف را بسیار کوتاه می کند، محور سنخواست به جوین و جغتای حدود ۶۰ کیلومتر نزدیکتر و مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت ۷۰ درصد کاهش می یابد.

    انتظار ۴۰ ساله مردم 

    رییس شورای اسلامی شهر سنخواست می گوید: این جاده از قدیم بین این شهر خراسان شمالی و ایستگاه راه آهن موسوم به «سنخواست» در حوزه سرزمینی شهرستان جوین در خراسان رضوی،  از چهار دهه پیش برقرار بوده و مردم شهرهای شوقان و سنخواست از آن آمد و شد داشته اند.

    محمدحسین صادقی تنها اظهار می کند: مسیر شهر سنخواست به ایستگاه سنخواست جوین، ۳۰ کیلومتر طول دارد که هشت کیلومتر آن زیرسازی شده و آماده آسفالت است.

    وی می افزاید: ۱۲ کیلومتر از این مسیر در حوزه سرزمینی خراسان شمالی است که خاکی و نامناسب بودن آن، مردم را دچار زحمت کرده است.

    وی با بیان اینکه این جاده، ۲ استان را به هم متصل کرده و به لحاظ اقتصادی، رونق اشتغال و اقتصاد تاثیر بسیاری دارد، اضافه می کند: در دوران دولت دهم، با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی به استان تامین ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی این محور مصوب شد اما محقق نشد، و پس از آن شن ریزی و تیغ زنی این جاده در شورای اداری شهرستان جاجرم هم به تصویب رسید اما تاکنون اقدامی در این باره انجام نشده است.

    رییس شورای اسلامی شهر سنخواست می گوید: خاکی بودن این جاده سبب شده تا افرادی که قصد سوار و یا پیاده شدن به قطار در ایستگاه راه آهن سنخواست را دارند، به ناگزیر مسیری طولانی تر را پیموده و شهرستان اسفراین را دور بزنند.

     خاکی بودن جاده سبب شده تا افرادی که قصد سوار و یا پیاده شدن در ایستگاه سنخواست را دارند، مسیر طولانی از سمت اسفراین را دور بزنند

    وی تصریح می کند: اکنون رانندگان برای سفر به جغتای و جوین از سمت اسفراین، مسیری طولانی را طی می کنند و مجبورند مسیر ۳۰ کیلومتری را با مسافتی ۹۰ کیلومتری جایگزین کنند.

    صادقی تنها اظهار می دارد: مسافران زیادی از تهران هستند که به علت نامناسب بودن راه، از پیاده شدن در ایستگاه سنخواست خودداری می کنند و نامناسب بودن راه سبب شده تا تاکسی ها نیز از تردد و انتقال مسافران در مسیر این ایستگاه طفره بروند.

    رییس شورای اسلامی شهر سنخواست درباره موانع اجرای این راه می گوید: یکی از موانع، مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست است، یک کیلومتر از مسیر سنخواست به ایستگاه جوین، از ضلع شرقی میاندشت عبور می کند و بر این اساس اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اجرای آن مخالفت کرده است، البته پیشنهاد داده شده تا این یک کیلومتر از خارج میاندشت عبور داده شود.

    مصوباتی که اجرا نشد 

    رییس شورای اسلامی شهرستان جاجرم هم با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبات پیشین در زمینه اجرای این راه می گوید: محور سنخواست به ایستگاه راه آهن سنخواست در شهرستان جوین از بیش از ۴۰ سال پیش وجود داشته و استفاده می شده است، اما متاسفانه برخی از مسوولان اعلام کرده اند که این مسیر در شمار راه های منطقه نیست.

    الیاس داوودی اظهار می کند: ۱۳ کیلومتر از این مسیر ۳۰ کیلومتری در شهرستان جاجرم قرار دارد که اگر تیغ زنی شود، مطالبه چهار دهه مردم به بار نشسته است.

    وی می گوید: اکنون کامیون داران و مسافرانی که قصد سفر به استان های شمالی را دارند، به علت نامناسب بودن این جاده، از اسفراین به سنخواست رفته و از مسیر چمن بید به جنگل گلستان و استان گلستان سفر می کنند که این مسافت بسیار طولانی است.

    رییس شورای اسلامی شهرستان جاجرم اظهار می کند: این مسافت ۹۰ کیلومتری با اجرای راه سنخواست به جوین، به ۳۰ کیلومتر کاهش می یابد.  

    وی می افزاید: به علت نامناسب بودن جاده، تاکسی و خودرو در این مسیر رفت و آمد ندارد، از این رو هیچ مسافری تمایل به سوار و پیاده شدن در ایستگاه راه آهن سنخواست ندارد.

     به علت نامناسب بودن جاده، تاکسی و خودرو در این مسیر رفت و آمد ندارد از این مسافر تمایل به سوار و پیاده شدن در ایستگاه را ندارد

    وی اظهار می دارد: پیش از این یکی از مسوولان اعلام کرده بود که این مسیر به عنوان راه تعریف نشده است اما با اصرارهای اعضای شورای شهر، مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان دستور داد و کارشناسان بررسی انجام دادند، بر این اساس اعلام شد که محور در راه های شوسه راه و شهرسازی موجود است.

    رییس شورای اسلامی شهرستان جاجرم می افزاید: تنش های زیست محیطی در آن زمان، سبب شد تا راه و شهرسازی اعلام کند که راه موجود نیست و این ظلم بزرگی بود که به مردم سنخواست شد.

    وی اظهار می دارد: اجرای این راه، مسیر شوقان به ایستگاه سنخواست جوین را ۱۲۰ کیلومتر و مسیر سنخواست را ۹۰ کیلومتر نزدیک تر می کند.

    وی اضافه می کند: مسوولان به اهمیت این راه واقف هستند اما هنوز پیگیری جدی در این زمینه انجام نشده است، این خواست ۴۰ ساله مردم در حالی محقق نشده است که مرمت و تیغ زنی آن در شورای اداری شهرستان جاجرم مصوب شده و دستور ۲ استاندار را دارد.

    رییس شورای اسلامی شهرستان جاجرم می گوید: در دولت گذشته ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل راه روستایی برای احداث این جاده در نظر گرفته شد اما پرونده این موضوع بسته شده  و شورای شهر و شهرستان دوباره پیگیر آن شده اند.  

    داودی می افزاید: بر اساس دستور فرماندار جاجرم، اداره حفاظت محیط زیست و راهداری و حمل و نقل جاده ای مجریان این طرح هستند اما تاکنون هیچگونه پیگیری و اقدامی برای اجرای آن انجام نداده اند.

    رییس شورای اسلامی شهرستان جاجرم خاطرنشان می کند: در نشست شورای اداری بخش سنخواست که آبان ماه امسال برگزار شد، فرماندار جاجرم، مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان را مکلف کرد تا با استفاده از ناوگان در اختیار خود، نسبت به تیغ زنی و مرمت جاده اقدام کنند، اما اقدامی در این باره انجام نشده است.

    اجرای راه اعتبار ندارد

    سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم در این باره می گوید: برای اجرای این محور، درخواست های زیادی از طرف اعضای شورای اسلامی شهرستان جاجرم مطرح شده است، اما مشکل اصلی در این زمینه، مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

    مهران سلماسی اظهار می کند: این مسیر، جاده شوسه و خاکی قدیمی است که به عنوان یکی از راه های مهم منطقه برای داد و ستد کالا و بازرگانی استفاده می‌شده است.

    این مسیر، جاده شوسه و خاکی قدیمی است که به عنوان یکی از راه های مهم منطقه برای داد و ستد کالا و بازرگانی استفاده می‌شد

    وی می افزاید: اکنون با توجه به اینکه این مسیر می تواند شهرستان های جاجرم و بجنورد را به ایستگاه راه آهن نزدیک کند و از نظر اقتصادی بر وضعیت منطقه آثار مثبتی بگذارد به مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

    سلماسی اظهار می کند: در صورتی که مشکل مخالفت محیط زیست، توسط استانداری حل و فصل شود، پروژه قابل اجرا خواهد بود.

    سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: اکنون برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد و اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

    مشکل زیست محیطی راه قابل حل است 

    فرماندار شهرستان جاجرم هم پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که مسیر سنخواست – جوین، مسیری مالرو است و آسفالت آن، نه تنها سبب تنگ شدن عرصه بر یوزپلنگ ها که موجب افزایش شکارهای غیرمجاز در این منطقه خواهد شد.

    رضا آذری اظهار داشته بود: کوتاه کردن مسیر دسترسی به جوین، علت پیگیری ها برای اجرای پروژه راه سنخواست – جوین عنوان شده است و حال آنکه مسیر کنونی که از طریق اسفراین به حکم آباد در شهرستان جوین می رسد، مسیر به مراتب کوتاهتری است.

    مدیرعامل جمعیت زیست محیطی دوستداران طبیعت سبزکره زمین هم در این باره با تاکید بر اهمیت پناهگاه میاندشت جاجرم می گوید: میاندشت جاجرم، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است و به یقین اجرای پروژه راهسازی سبب ناایمن شدن زیستگاه یوزپلنگ خواهد شد.

    سیدحمید کشمیری اظهار می کند: البته در صورتی که جاده از خارج از محدوده میاندشت عبور داده شود، دوستداران محیط زیست، مشکلی با اجرای این پروژه راهسازی ندارند.  

    تلاش های چندروزه خبرنگار ایرنا برای کسب نظر مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به نتیجه نرسید.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *