×
×

بیماری سل همچنان در کمین گلستانی ها

  • کد نوشته: 1808
  • ۱۳۹۸-۰۸-۱۴
  • ۰
  • بیماری سل یک بیماری عفونی است که از راه تنفس، سرفه و عطسه فرد واگیر دار به فرد دیگر منتقل می شود. سل بر خلاف تصور اشتباه بسیاری از مردم، یک بیماری قابل درمان است. این بیماری پس از دو هفته از شروع درمان، سرایت پذیری خود را از دست می‌ دهد. اگر چه درمان […]

    بیماری سل همچنان  در کمین گلستانی ها
  • تبلیغ هدفمند

    بیماری سل یک بیماری عفونی است که از راه تنفس، سرفه و عطسه فرد واگیر دار به فرد دیگر منتقل می شود. سل بر خلاف تصور اشتباه بسیاری از مردم، یک بیماری قابل درمان است.
    این بیماری پس از دو هفته از شروع درمان، سرایت پذیری خود را از دست می‌ دهد. اگر چه درمان سل حداقل شش ماه بطول می‌انجامد، اما فرد مبتلا معمولا پس از دو هفته از آغاز درمان می‌تواند به زندگی معمول خود بازگردد و پس از خاتمه دوره درمانی تجویز شده توسط پزشک، یک فرد سالم و عادی تلقی شود.
    اگر چه اجرای برنامه کنترل سیل طی سال های اخیر در کشور و از جمله استان گلستان موفق بوده است، اما بنا به دلایل مختلفی از جمله مسائل رعایت نکردن برخی مسائل بهداشتی و تغذیه ای هنوز هم برخی از گلستانی ها به این بیماری مبتلا می شوند. به طوری که بر اساس آمارهای موجود گلستان بعد از سیستان و بلوچستان بالاترین میزان ابتلاء به سیل در کشور را به خود اختصاص داده است.

    ارتباط نزدیک کمبود ویتامین دی با سل

    یک کارشناس امور بهداشتی با بیان این‌که در برخی موارد علاوه بر دلایل محیطی، تغذیه هم نقش مهمی در عامل شیوع سیل در استان‌های شمالی داشته است، به بازار کسب و کار گفت: مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در بسیاری موارد کمبود ویتامین دی با بیماری سل ارتباط نزدیک دارد.
    اختر داوودی افزود: کمبود این ویتامین‌ ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها مختلف واز جمله بیماری‌های مسری و عفونی مانند سل کاهش داده و در نتیجه تعداد مبتلایان را افزایش می‌دهد.
    وی افزود: سوءتغذیه نیز عامل مهم دیگری در ایجاد بیماری سل است که بسیاری از شهروندان گلستانی از جمله کودکان زیر ۶ سال و مادران باردار کم بضاعت را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد.
    این کارشناس در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر وجود برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، بیماری‌های کبدی،کلیوی و ایدز که از نمونه‌های موجود در منطقه مازندران و گلستان هستند، موجب ابتلای سریع بیماران به سیل می‌شود.

    بیماری سل محصول فقر است

    معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان هم با تائید این مطلب که تغذیه عامل مهمی در بروز بیماری سل دارد، آن را محصول فقر و به بازار کسب و کار گفت: فقر یکی از مهم ترین علت بیمار سل است که این علت معلول علت های دیگر است. چرا که فقر باعث می شود افراد از نظر تغذیه ضعیف شده و ایمنی بدن آن ها به خطر افتد.
    سید مهدی صداقت افزود: زمانی که فرد دچار ضعف ایمنی می شود این بیماری بروز پیدا می کند.
    وی اظهار کرد: طی هماهنگی هایی که با سایر ارگان ها صورت گرفته است برنامه هایی جهت حمایت و غنی سازی سفره بیماران در دستور کار قرار داده و درحال پیگیری آن هستیم.
    وی با بیان اینکه ویروس سل در بدن بسیاری از افراد وجود دارد اما فعال نیست، افزود: هر عاملی مثل دیابت، تغذیه ضعیف و بیماری کلیوی موجب بروز این بیماری می شود.
    معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان با بیان اینکه استان هایی که جمعیت آن به لحاظ اقتصادی و اجتماعی آسیب پذیر هستند مستعد این بیماری می شوند، گفت: استان هایی که مهاجرت در آن زیاد انجام
    می شود این بیماری بیشتر در آن دیده می شود.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه گلستان جزو استان های مهاجر پذیر است و افرادی که از استان های مستعد بیماری به گلستان بیشتر سفر می کنند این بیماری در استان و بخصوص در شرق گلستان بیشتر دیده نمی شود.
    وی افزود: در سال ۹۷ استان دارای ۵۶۰ بیمار سل بود که این افراد شناسایی و درمان شدند که البته هرساله افراد دیگری به همین میزان جایگزین آن می شوند.
    معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان گفت: سال ۹۱ از هر صد هزار نفر گلستانی ۵۱ نفر به بیماری سل مبتلا بودند که اکنون این آمار به ۲۹ نفر رسیده است و این در حالی است که آمار کشوری میزان ۱۰.۸ نفر را نشان می دهد.

    میانگین سن افراد مبتلا به سل ۴۸ سال

    صداقت میانگین افرادی که در استان دچار بیماری سل می شوند را ۴۸ سال اعلام کرد.
    وی استفاده از داروهای ترکیبی را یکی از مهمترین دلایل کاهش این بیماری دانست و اظهار کرد: در سال های ۹۱ و ۹۲ افراد زیادی در استان شناسایی شدند که همه آن ها مورد کنترل واقع شدند و این باعث شد تا کاهش چشمگیری در استان شاهد باشیم.
    صداقت اظهار کرد: زمانی که دوره درمان فرد مبتلا به سل شروع می شود این ویروس بعد از دو هفته دیگر قابل انتقال نیست.
    وی در خصوص اینکه دنیا متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ این بیماری را کاهش و در سال ۲۰۵۰ ریشه کن کند، گفت: با توجه به فراهم شدن زیر ساخت های مناسب در کشور به این آمار
    دست پیدا خواهیم کرد که البته تکنیک آزمایش استان باید برای شناسایی افراد ارتقا بخشیده شود تا به هدف مورد نظر برسیم.
    معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان گفت: اگر چه تا ۹۰ درصد درمان ها موفقیت آمیز بوده است اما باید توجه داشته باشیم که وجود امکانات تشخیص ارزان قیمت و دسترس یکی از راه هایی است که می تواند ما را در ریشه کن کردن این بیماری موفق کند.
    وی اظهار کرد: در گذشته افرادی که به بیماری سل مبتلا بودند باید در طول روز ۱۲ عدد قرص مصرف می کردند که این خود عارضه های دیگری برای بیماران به وجود می آورد و باعث می شد تا بیمار قرص استفاده نکند و در چنین وضعیتی بیمار دچار سل مقاوم می شد که زمان درمان آن از ۶ ماه به ۲۴ ماه و مبلغ درمان از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دویست میلیون تومان می رسید.
    صداقت اظهار کرد: فردی که دچار سل مقاوم می شود دقیقا ویروس همین سل مقاوم را به فرد دیگر منتقل می کند و فرد مورد نظر باید برای درمان خود همین مقدار زمان و هزینه را پرداخت کند.
    معاون فنی مرکز بهداشت استان گلستان با اشاره به اینکه شرایط و محیط زندگی که فرد در آن سکونت دارد بسیار مهم است، گفت: ویروس ها به ویژه باکتری سل بسیار هوشمند هستند و در یک فرصت امکان دفاعی برای خود درست می کند.
    وی ادامه داد: اکنون باتوجه به تلاش های صورت گرفته توانمندی و تجهیزات موجود در استان خدمات تشخیص درمان و بستری به استان های همجوار توسط گلستان داده می شود.
    به گفته صداقت گلستان دارای ۴ تخت ایزوله برای بیماران سل است که هر بیمار سل مقاوم ممکن است ۲ ماه بستری شود و ما تنها در سال می توانیم ۱۵ نفر از بیماران سل مقاوم را بستری کنیم.

    نویسنده: فائزه نوچمنی
    منبع: بازار کسب وکار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *