×
×

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان
مزارع گلستان نیازبه۵.۵ میلیاردمترمکعب آب دارند

  • کد نوشته: 18095
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، جواد تیموری اظهار داشت: اگر بخواهیم از همه ظرفیت خاک استان برای کشاورزی استفاده کنیم به حدود ۵.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم در حالی‌که کل پتانسیل آب سطحی و زیرزمینی استان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است.
    مزارع گلستان نیازبه۵.۵ میلیاردمترمکعب آب دارند
  • تبلیغ هدفمند

    سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که نیاز آبی زمین‌های کشاورزی این استان ۵.۵ میلیارد متر مکعب و بیشتر از ۲ برابر کل منابع آبی استان است.

    مزارع گلستان نیازبه۵.۵ میلیاردمترمکعب آب دارند

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، جواد تیموری اظهار داشت: اگر بخواهیم از همه ظرفیت خاک استان برای کشاورزی استفاده کنیم به حدود ۵.۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم در حالی‌که کل پتانسیل آب سطحی و زیرزمینی استان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است.

    وی افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد آب گلستان در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب و صنعت به مصرف می رسد و منابع جدید آبی برای انجام فعالیت کشاورزی وجود ندارد.

    وی توصیه کرد: فعالان بخش کشاورزی برای تامین منابع آبی خود به دنبال راهکاری برای صرفه جویی و افزایش راندمان مصرف آب باشند.

    سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: در حال حاضر صدور مجوز بهره برداری از منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی (پروانه حفرچاه)، صدور پروانه بهره برداری برای چاه های فاقد پروانه و احیا و مرمت قنوات روستا، درخواست بیشتر روستاییان و کشاورزان گلستان است که امکان موافقت با بسیاری از آن ها به دلیل محدودیت قانونی وجود ندارد.

    تیموری گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، کشاورزانی که تا پایان سال ۸۵ بدون اخذ پروانه چاه حفر کرده اند، باید برای تعیین تکلیف و مشخص شدن وضعیت چاه خود به ادارات منابع آب مراجعه کنند و طبق شرایطی که قانون گذار مطرح کرده وضعیت پروانه آنان مشخص شود.

    پایه اقتصاد و درآمد مردم گلستان بر کشاورزی در افزون بر ۶۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد استوار است.

    بارش سالانه گلستان در شرایط مطلوب بین ۱۸۰ تا ۸۵۰ میلیمتر درسه اقلیم خشک – نیمه خشک، خزری و کوهستانی متغیر بوده که حاصل آن جریان رودخانه های استان است.

    داداشی مدیرکل هواشناسی استان گلستان روز گذشته از ادامه روند کاهشی باران در آذرماه و فصل پاییز نسبت به سال قبل و دوره بلند مدت آماری خبر داد و گفت: در پاییز امسال میانگین بارش استان ۷۷.۸ میلیمتر بود که ۳۹ درصد نسبت به متوسط این فصل در دراز مدت و ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت.

    برخی کارشناسان گلستان را جزو چهار استان نخست کشور در بحث مشکل کمبود آب دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان ۳۰ سال آینده این استان خواهد بود.

    این استان بیش از ۱۶ هزار چاه آب مجاز و غیرمجاز دارد.

    گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی کره خاکی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۰ شهر و حدود هزار و ۷۵ روستا دارد که امرار معاش بیشتر آنان بویژه در روستاها به کشاورزی و بارانی برای سیرابی اراضی زیرکشت وابسته است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *