×
×

سهم ناچیز جشنواره فرهنگ اقوام در جذب گردشگر
میراث فرهنگی تکذیب کرد

  • کد نوشته: 1836
  • ۱۳۹۸-۰۸-۳۰
  • ۰
  • سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام، امسال در حالی برگزار شد که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بود؛ به اعتقاد این منتقدان رویکرد جشنواره نه گردشگری، بلکه صرف ارائه عملکرد مدیران است. با گذشت سیزده دوره از برگزاری جشنواره ای که ظرف چند سال گذشته نام بین المللی را هم گرفته، به اعتقاد کارشناسان همچنان […]

    میراث فرهنگی تکذیب کرد
  • تبلیغ هدفمند
    • سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام، امسال در حالی برگزار شد که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بود؛ به اعتقاد این منتقدان رویکرد جشنواره نه گردشگری، بلکه صرف ارائه عملکرد مدیران است.
    • با گذشت سیزده دوره از برگزاری جشنواره ای که ظرف چند سال گذشته نام بین المللی را هم گرفته، به اعتقاد کارشناسان همچنان این رویداد فرهنگی خروجی ملموسی مانند افزایش تعداد گردشگر داخلی و خارجی در استان نداشته است؛ به باور این صاحب نظران جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با پشت سرگذاشتن بیش از ۱۲ دوره، هنوز کارکرد گردشگری ندارد و آماری که مسئولان از آن یاد می کنند صرف ارائه عملکرد است و واقعی نیست. امری که رضا دانشگر کارشناس ارشد گردشگری به آن تاکید دارد و می گوید: جشنواره فرهنگ اقوام در جذب ساکنان استان موفق بوده اما از نظر جذب گردشگر ملی موفق نبوده است زیرا آنچرا که جاذب گردشگر است با این چیزی که در جشنواره اجرا می شود تفاوت های زیادی دارد.

    • جشنواره در جذب گردشگر ملی موفق نبود
      این استاد دانشگاه می افزاید: اگر این جشنواره را به عنوان رویداد فرهنگی در منطقه ببینیم می توان گفت که موفق بوده چرا که تداوم آن در یک دوره ۱۲ ساله، جشنواره را تبدیل به بِرند کرده است اما در جذب گردشگر این رویداد بسیار کم تاثیرگذار بوده است.
    • به گفته وی، فقدان ثبات زمانی این جشنواره یکی از نقاط ضعف آن است زیرا اگر قرار بود به عنوان یک جاذبه گردشگری به این رویداد پرداخته شود باید برگزاری آن مانند مراسم گلابگیری کاشان در یک زمان مشخص شناخته می شد تا تورهای مختلف از سراسر کشور برای این رویداد به استان بیایند.
    • این مدرس دانشگاه در پاسخ به اینکه دعوت از سفرا و کاردارها تاثیری در افزایش حضور گردشگران خارجی در جشنواره دارد، می افزاید: متاسفانه دعوت از سفرا تاثیری در رونق صنعت گردشگری استان ندارد؛ مادامی که این برنامه دولتی اجرا شود از هدف اصلی خودش که توسعه صنعت گردشگری است دور خواهد ماند.
    • وی از مشارکت سایر استان ها در جشنواره اقوام انتقاد می کند و می گوید: اگر نفس برگزاری جشنواره اقوام عبور از گسست های قومی است باید مشارکت اقوام مختلف کشور را در این برنامه به خوبی نشان دهیم.
    • به اعتقاد دانشگر، لزوم رسیدن استان به جایگاه واقعی گردشگری در کشور نیازمند یک بازنگری ساختاری و کارکردی است به همین خاطر باید از محدودیت استانی خارج شویم.
      وی هدف اصلی جشنواره فرهنگ اقوام را برقراری تعاملات فرهنگی برای جذب گردشگری می داند و می گوید: باید در این برنامه آداب، فرهنگ و سنن اقوام مانند لالایی ها، اشعار، نواها و بازی های بومی و محلی به نمایش گذاشته شود؛ اما از آنجاییکه این موارد ملموس نیست مسئولان استانی آن را به عنوان فرهنگ نادیده می گیرند و به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و سوغات بسنده می کنند.
    • به گفته وی، اقداماتی که اکنون در جشنواره فرهنگ اقوام انجام می شود بدلیجات گردشگری است. در واقع این برنامه فرهنگی را مسئولان به یک بدلساز گردشگری تبدیل کردند. این موارد نیاز به تغییرات ساختاری دارد که باید برای آن فکر شود.
      جشنواره دچار روزمرگی شده است
      اما بنیانگذار جشنواره فرهنگ اقوام نیز مانند بسیاری از کارشناسان از نحوه برگزاری این رویداد فرهنگی در استان انتقاد می کند و می گوید: جشنواره اقوام از اهدافش که همان جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری دور افتاده و برگزاری هرساله آن تبدیل به روزمرگی شده است.
    • محمود ربیعی که در زمان مدیریت اداره میراث فرهنگی استان آغاز این جشنواره را کلید زده بود، معتقد است: این رویداد فرهنگی به یک برنامه تقویمی اداره کل تبدیل شده است.
      وی با بیان این نکته که با توجه به گذشت ۱۳ دوره از جشنواره، هنوز تغییری در کیفیت این برنامه ایجاد نشده، می افزاید: نیاز است تا هرساله بازدیدکنندگان تغییراتی در کیفیت محصولات ارائه شده، موسیقی آئینی و دعوت از میهمانان خارجی مشاهده کنند.
    • این مدیر سابق میراث فرهنگی استان ادامه می دهد: به عنوان بنیانگذار این رویداد فرهنگی در حال حاضر از جشنواره راضی نیستم؛ آسیب شناسی و شناخت کمبودها برای ماندگاری جشنواره و استقبال مضاعف گردشگران برای حضور در استان در زمان جشنواره یک ضرورت است.
      وی ایده نخست برای برپایی این جشنواره را تنوع اقوام و مهاجر پذیر بودن استان اعلام می کند و می گوید:ایجاد ارتباط بین اقوام و جذب گردشگر با توجه به نوپا بودن گلستان در آن سالها، از دیگر دلایل اجرای چنین برنامه ای در استان بود.
    • ربیعی از برگزاری جشنواره در دو شهرستان گرگان و گنبد انتقاد می کند و آن را ضعف این برنامه می دادند و می افزاید: در اینکه شهرستان گنبدکاووس هم باید جشنواره داشته باشد، موافق هستم اما اگر اجرای این رویداد فرهنگی در شهرستانی دیگر برای مرکز استان آسیب زا باشد، مخالف هستم. با اینحال به نظر می رسد اجرای جشنواره در گنبد به گرگان آسیب زده است .
    • از جذابیت جشنواره پس از ۱۳دوره کم نشده است
      هرچند یک کارشناس ارشد گردشگری برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام را در جذب توریسم موفق نمی داند و محمود ربیعی به عنوان بنیانگذار جشنواره معتقد است این برنامه از اهداف اولیه اش دور مانده، اما احمد تجری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان این اظهارات را رد می کند و می گوید: جشنواره اهداف مختلفی دارد که یکی از هدف های آن جذب گردشگر است. با توجه به اینکه جشنواره ها اثرات ثانویه دارند، الزاما حضور گردشگر در زمان برنامه از اثرات مستقیم جشنواره نیست.
    • وی با بیان اینکه یکی از روش های بازاریابی و تبلیغات در تمام دنیا برگزاری جشنواره هاست، می افزاید: جشنواره فرهنگ اقوام بر اساس مسائل فرهنگی شامل موسیقی آئینی و سنتی، صنایع دستی اقوام کشور، نحوه زیست در اقامتگاه های بومگردی و سیاه چادرها می شود که تمام این موارد در جشنواره دیده شده است.
    • تجری علت برگزاری جشنواره در زمانی خارج ازفصل سفر را جذب توریسم اعلام می کند و می گوید: به صورت معمول جشنواره ها را در فصلی که مسافرت کم است برگزار می کنند تا گردشگران برای سفر به آن منطقه تشویق شوند.
    • وی در توضیح برگزاری جشنواره در شهرهای گرگان و گنبد می گوید: با توجه به علاقه هم استانی ها در شهرستان های شرق گلستان، این جشنواره شکل گرفت تا مردم بهتر و بیشتر از این جشنواره بهره مند شوند و تا زمانیکه اعتباری به این بخش اختصاص داده شود در شهرستان گنبدکاووس برگزار خواهد شد.
    • به اعتقاد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، پس از گذشت ۱۳ دوره از جشنواره اقوام نه تنها از جذابیت آن کم نشده، بلکه به آن اضافه هم شده است؛ استقبال چشمگیر مردم از جشنواره گواه این نکته است.
    نویسنده: الهام رئوفی فر
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *