مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: با هدف ایمن سازی جمعیت دامی علیه بیماری های واگیردار و توسعه اصول بهداشت همگانی با همکاری کارشناسان و دامداران ، ۴۰ هزار راس دام سنگین استان به مدت ۳۰ علیه تب مالت رایگان مایه کوبی شد.
×
×

۴۰ هزار راس دام سنگین در یزد علیه تب مالت مایه‌کوبی شد

  • کد نوشته: 18380
  • ۱۳۹۹-۱۰-۰۶
  • ۰
  • مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: با هدف ایمن سازی جمعیت دامی علیه بیماری های واگیردار و توسعه اصول بهداشت همگانی با همکاری کارشناسان و دامداران ، ۴۰ هزار راس دام سنگین استان به مدت ۳۰ علیه تب مالت رایگان مایه کوبی شد.
    ۴۰ هزار راس دام سنگین در یزد علیه تب مالت مایه‌کوبی شد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: با هدف ایمن سازی جمعیت دامی علیه بیماری های واگیردار و توسعه اصول بهداشت همگانی با همکاری کارشناسان و دامداران ، ۴۰ هزار راس دام سنگین استان به مدت ۳۰ علیه تب مالت رایگان مایه کوبی شد.

    دکتر علی فاتحی نیا  در ابرکوه ، افزود: حفظ سلامت جمعیت دامی از بیماری تب مالت و دیگر بیماری های واگیردار ، زمینه ساز پیشگیری از ابتلا انسان و تامین بهداشت عمومی افراد جامعه است.

    وی ، با بیان اینکه تب مالت ، از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است، اظهارکرد: تب ، عرق شدید، سردرد، ضعف ،کاهش وزن، افسردگی، دردکمر، پشت و مفاصل از علایم بیماری این بیماری در انسان است .

    ۴۰ هزار راس دام سنگین در یزد علیه تب مالت مایه‌کوبی شد

    مصرف لبنیات غیرپاستوریزه علت ابتلا به تب مالت است

    مدیرکل شبکه دامپزشکی استان یزد ادامه داد: مصرف لبنیات غیرپاستوریزه مهمترین علت ابتلا شهروندان به این بیماری است ، لذا ضروری است ، آحاد مردم در صورت امکان از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

    وی اضافه کرد: مردم در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه، شیرفله را قبل از مصرف به مدت ۱۰ دقیقه کاملا بجوشانند و همچنین در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی آن را به مدت ۲ ماه در آب نمک قرار دهند تا آلودگی های احتمالی موجود در این محصول از بین برود.

    مدیرکل دامپزشکی یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه عامل این بیماری میکروب است ضرورت دارد  دامداران در هنگام تماس با دام نکات بهداشتی و ایمنی فردی همچون استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند.

    فاتحی نیا خاطرنشان کرد:  دامداران با توجه به علایم بیماری در دام مانند سقط جنین در پایان ماه های آبستنی، کاهش تولید شیر، عقیمی دام نر توجه کنند، جنین سقط شده  را به صورت بهداشتی دفن و یا بسوزانند.

    وی با قدردانی از همکاری مردم و دامداران در رعایت نکات بهداشتی و همراهی با دامپزشکی استان افزود: رعایت نکات بهداشتی و همکاری با گروه های واکسیناسیون دامپزشکی، گامی موثر در پیشگیری از بیماری تب مالت است.

    استان یزد  با ۱۰ شهرستان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت  ۳۸۰ مجتمع دامپروری گاو شیری و گوشتی دارد.

    یزد با وجود قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک ،دوری از دریا، نداشتن رودخانه دایمی و وجود عرصه های بیابانی چهار میلیون و ۵۳۳ هزار واحد دامی دارد که ۱۴۳ هزار و ۵۶۱ رأس آن گاوشیری و گوساله است که سالانه ۲۸۹ هزار تن شیرخام  و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان استحصال می شود ،

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *