رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ارقام مختلف گیاهان دارویی در قم قابل کشت است و درهمین رابطه سطح زیرکشت این نوع از گیاهان در مناطق مختلف استان توسعه می‌یابد.
×
×

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:
ارقام مختلف گیاهان دارویی درقم قابل کشت است

  • کد نوشته: 18962
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۱
  • ۰
  • رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ارقام مختلف گیاهان دارویی در قم قابل کشت است و درهمین رابطه سطح زیرکشت این نوع از گیاهان در مناطق مختلف استان توسعه می‌یابد.
    ارقام مختلف گیاهان دارویی درقم قابل کشت است
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ارقام مختلف گیاهان دارویی در قم قابل کشت است و درهمین رابطه سطح زیرکشت این نوع از گیاهان در مناطق مختلف استان توسعه می‌یابد.

    عباس پورمیدانی ‌ بیان کرد: طرح تغییر الگوی کشت درقم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود به ویژه گسترش سطح زیر کشت گیاهان دارویی که سازگاری مطلوبی با آب و هوای استان دارد،‌ درحال پیگیری است.

    وی افزود: درهمین رابطه با همکاری مراکز تحقیقاتی، گیاهان دارویی که کشت آن‌ها درقم بازدهی بالایی دارد، شناسایی شده و برای تولید گسترده‌ این نوع از گیاهان در نواحی مختلف با همکاری کشاورزان استان اقدام‌های لازم را به عمل خواهیم آورد.

    وی ادامه داد: تولید گیاهان دارویی درقم به دلیل مقاوم بودن دربرابر تنش‌های محیطی و مصرف کمتر آب نسبت به سایر گیاهان مقرون به صرفه است و می‌تواند درآمد مناسبی را برای کشاورزان استان به همراه داشته باشد.

    ارقام مختلف گیاهان دارویی درقم قابل کشت است
    ارقام مختلف گیاهان دارویی درقم قابل کشت است

    پورمیدانی گفت: آموزش‌های لازم برای استقبال کشاورزان قمی از کشت گیاهان دارویی در سطح زمین‌های کشاورزی خود از مدت‌ها قبل آغاز شده و به دنبال آن هستیم که کشت این نوع از گیاهان را جایگزین برخی از کشت‌های سنتی و پرآب‌بر رایج در استان کنیم.

    وی تاکید کرد: استقرار صنایع تبدیلی و غذایی درکنار زمین‌های کشت گیاهان دارویی برای بالا بردن ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در این حوزه از جمله راهبردهای اصلی سازمان جهاد کشاورزی قم در سال جهش تولید است و در همین رابطه از حضور سرمایه‌گذاران در این بخش با ارائه حمایت‌های لازم استقبال خواهیم کرد.

    در حال حاضر ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گیاهان دارویی است که از این مقدار حدود ۴۴۸ هکتار به گل محمدی اختصاص دارد. 

    استفاده از انواع گیاهان دارویی همچون گل‌محمدی تاثیر فراوانی بر سلامت افراد دارد و به همین خاطر همواره مورد توجه بوده و کشت آن نیز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

    قم به دلیل موقعیت جغرافیایی استان و برخورداری از مناطق گرم و خشک در کنار مناطق مرتفع و کوهستانی قابلیت کشت انواع متنوع گیاهان دارویی همچون گل محمدی را دارد و هم اکنون نیز شمار زیادی از کشاورزان استان در این بخش مشغول فعالیت هستند.

    بیش از ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

    بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

    میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *