×
×

استاد دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی تربیت مدرس
جلوگیری ازخشکی منابع آبی کشوردرگرواصلاح شیوه کشت

  • کد نوشته: 19034
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۲
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین پروفسور عباس اسماعیلی‌ ساری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در باره علل خشک شدن برخی منابع آبی در کشور و چگونگی احیاء این منابع اظهار داشت: یکی از علل اصلی کمبود آب و خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، کاهش حق آبه منابع آبی است.
    جلوگیری ازخشکی منابع آبی کشوردرگرواصلاح شیوه کشت
  • تبلیغ هدفمند

     استاد دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی تربیت مدرس با بیان اینکه جلوگیری از هدررفت آب مستلزم اصلاح شیوه حکمرانی مصرف آب است، گفت: کاشت گیاهان، ‌ زراعت و صنعت در هر منطقه باید براساس آب وهوا و اقلیم منطقه انجام شود.

    جلوگیری ازخشکی منابع آبی کشوردرگرواصلاح شیوه کشت

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین پروفسور عباس اسماعیلی‌ ساری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در باره علل خشک شدن برخی منابع آبی در کشور و چگونگی احیاء این منابع اظهار داشت: یکی از علل اصلی کمبود آب و خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، کاهش حق آبه منابع آبی است.   

    وی با بیان اینکه با توسعه کشاورزی و گسترش کشت در مزارع وکشتزارها، روش کشت و آبیاری هم باید تغییر یابد، گفت: برخی گیاهان کم آبخواه و بعضی از گیاهان پرآبخواه هستند. بنابراین کاشت گیاهان در هر منطقه باید براساس آب وهوا و اقلیم منطقه انجام شود.

    اسماعیلی ساری روش آبیاری غلط را یکی دیگر از علل اصلی کاهش حق آبه منابع آبی عنوان کرد و افزود: گاه مزارع کشاورزی نیازمند آبیاری قطره‌ای و گلخانه‌ای است. اما آبیاری غرقابی (که سطح خاک را با لایه‌ای از آب می‌پوشاند) حجم وسیعی از منابع آبی را هدر می‌دهد.

    وی اضافه کرد: بنابراین افزایش مصرف، حق آبه دریاچه، تالاب و رودخانه را کاهش و روش نادرست کشاورزی و زراعت آب را هدر می‌دهد. همچنین راه‌اندازی کارخانه‌های صنعتی همچون کارخانه ذوب آهن و فولاد در فرآیند تولید محصولات صنعتی نیز حجم وسیعی از آب را مصرف می‌کند.

    به گفته استاد دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی تربیت مدرس،  این آب پیش از مصرف در پروسه تولید محصولات صنعتی به تالاب رودخانه‌ها و… ریخته و این ریزش، تبعات مخرب زیست محیطی همچون آلودگی وگرد وغبار را نیز کاهش می‌دهد.

    وی همچنین با اشاره به آب‌های زیرزمینی یادآور شد: افزایش مصرف آب با احداث چاه جدید و افزودن عمق چاه‌های قدیمی، ذخیره سفره آب‌های زیرزمینی را نیز کاهش می‌دهد.

    اسماعیلی ساری با تاکید بر اصلاح شیوه حکمرانی مصرف آب خاطرنشان کرد: شیوه حکمرانی بر مصرف آب باید با توجه به پتاسیل و ظرفیت هر کشور طراحی شود. به عبارت دیگر، فرهنگ یک کشور، آب وهوا و اقلیم در این روش مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

    به گفته استاد دانشکده منابع طبیعی وعلوم دریایی تربیت مدرس، مصرف اصلی آب در هر کشور به منظور کشت و صنعت هزینه می‌شود و بر این اساس اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف در صنعت از هدررفت بخش اعظم آب جلوگیری خواهد کرد.

    اسماعیلی ساری همچنین تصریح کرد: اصلاح حکمرانی مصرف آب، ضمن کاهش هدررفت منابع آبی با کاهش آلودگی محیط زیست وگرد وغبار سبب حفظ سطح سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از تخریب بیابان‌زایی می‌شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *