×
×

جای خالی که دیگر احساس نمی شود
تخفیف، وسوسه ای برای گرانفروشی

  • کد نوشته: 19398
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۵
  • ۰
  • سوال اینجاست : جایگاه دستگاه های نظارتی طبق قانون نوشته شده اشان که وظیفه شان کنترل و نظارت بر قیمتها کجای این دایره قرار دارد و کی قرار است حرکتی جدی برای مقابله با عوامل گرانی در بازار از سوی این دستگاه ها صورت پذیرد.
    تخفیف، وسوسه ای برای گرانفروشی
  • تبلیغ هدفمند

    فروشگاه های زنجیره ای این روزها رقیب جدید سوپرمارکت های محلی شده اند، به طوری که به شکل قارچ گونه در هر محله ای از تهران سرباز کرده اند.

    تخفیف، وسوسه ای برای گرانفروشی

    تخفیف، وسوسه ای برای گرانفروشی
    تخفیف، وسوسه ای برای گرانفروشی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین ، به نقل از پرسون، این روزها به قدری فروشگاه های زنجیره ای در محلات تهران فعال شده اند که در یک دوئل اقتصادی سوپرمارکت های محلی را از گردونه کسب و کار خارج کرده اند؛ یکی از ترفندهای فروشگاه های زنجیره ای ارائه تخفیفات کالا است که سیل مشتری را به خود جذب کرده است به طوری که هر از گاهی تخفیف کالا را بیش از ۵۰ درصد عنوان می کنند و چشم هر رهگذری از این فروشگاه ها را به خود جلب می کنند.

    خبرنگار اقتصادی پرسون در یک گزارش میدانی از دلایل این ارزانی، حراجی و تخفیف‌ها گزارش تهیه کرده است که در ادامه می خوانید:

    کم فروش عامل ارزانی

    در ابتدا به یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای غرب تهران مراجعه می کنیم، بر روی لوازم شوینده و بهداشتی برچسب های تخفیف دار زده شده است، به طور نمونه دستمال کاغذی با قیمت ۸ هزار تومان ۵ هزار تومان به فروش می رسد، به عبارتی نزدیک ۵۰ درصد تخفیف از قیمت مصرف کننده عرضه می شود، در این بین با یکی از مراجعه کنندگان این فروشگاه هم صحبت می شویم او که تمایلی ندارد نامش در گزارش درج شود، گفت:« دلایل گوناگونی پشت پرده این تخفیفات وجود دارد؛ امکان دارد بازار فروش وجود نداشته باشد به همین خاطر تولیدکننده و فروشنده تمایل دارند زودتر از موعد کالایشان را بفروشند تا به پول برسند.»

    او ادامه داد:« برخی از این تخفیف ها احتمال دارد مربوط به نزدیک شدن اتمام تاریخ مصرف آن باشد که فروشگاه تصمیم می گیرد کالا را هر چه زودتر به فروش برساند تا موجب ضرر مالی نشود.»

    در این میان یکی از کارکنان این فروشگاه که شاهد گفتگوی ما با این شهروند تهرانی است، گفت:« بخشی از این ارزان فروشی به دلیل کم فروشی است، به این شکل که حجم کالاها کمتر از میزان مشخص آن است، به این صورت که وزن کالا کمتر از میزان استاندارد آن است.»

    او ادامه داد: « البته در برخی از کالاها به سفارش فروشگاه به تولید کننده محصول کمتری بسته بندی می شود و حتی درج قیمت روی آن کالا نیز به سفارش فروشگاه انجام می شود و سپس فروشگاه زنجیره ای قیمت پایین تر از کالا را به فروش می رساند که عنوان کند تخفیف خرید به مشتری می دهد.»

    این پرسنل فروشگاه زنجیره ای بخشی از این پشت پرده ارزان فروشی را مربوط به خرید انبوه می داند، گفت:« فروشگاه های زنجیره ای خرید کالا از یک کارخانه را به شکل انبوه انجام می دهد به طوری که دو تا سه کامیون خریداری می شود، اما یک مغازه دار کوچک محلی تنها دو تا سه کارتن از آن کالا خریداری می کند، بنابراین تولید کننده بسته های تشویقی برای مشتری عمده خود قرار می دهد و این بسته های تشویقی توسط تولید کننده به فروشگاه ها بخشی از ارزان فروشی را به وجود می آورد.»

    نباید یک طرفه قضاوت کرد، بخش دیگری از این ارزان فروشی ها مربوط به این است که فروشگاه های زنجیره ای دست دلالان و واسطه گران را کوتاه کرده است و موجب شده که قیمت کاهش پیدا کند، همچنین برخی از این فروشگاه های زنجیره ای بخشی از کالاها را در کارخانه های تولیدی خودشان تهیه می کنند به همین خاطر ارزان تر عرضه می کنند.

    از قدیم گفتند هر ارزانی بی حکمت نیست

    به یکی دیگر از فروشگاه های زنجیره در مرکز شهر مراجعه می کنیم، فروشگاهی که متعلق به یکی از نهادهای دولتی است، به غرفه محصولات پروتئینی مراجعه نموده و نظر یکی از شهروندان تهرانی را در خصوص تخفیف بیش از اندازه کالا جویا شویم، گفت:« اگر این فروشگاه ها راست می گویند برنج، قند، شکر و روغن را به عنوان کالاهای تنظیم بازار تخفیف دهند؛ چرا این کالاها که در سبد تمامی اقشار جامعه قرار دارد به شکل تخفیف دار عرضه نمی کنند، این نشان از یک تخلف را می دهد.»

    او که خود را « ابوالفضل رحمتی» بازنشسته تامین اجتماعی معرفی می کند، ادامه داد :« از قدیم گفته اند هر ارزانی بی حکمت نیست، قطعا دلایلی دارد.»

    تخفیف، وسوسه ای برای گرانفروشی

    از قدیم گفته اند هر ارزانی بی حکمت نیست، قطعا دلایلی دارد

    وی افزود:« در پودرهای ماشین لباسشویی مواد آبی رنگی وجود دارد که به آن آنزیم می‌گویند این مواد عامل تمیز کننده هستند که بعضی از تولید کنندگان این مواد را بسیار کم در بسته بندی‌ها می‌ریزند یا از مواد با کیفیت پایین تر استفاده می‌کنند و این عامل ارزان فروشی محصولشان است.»

    این شهروند تهرانی به گوشت چرخ کرده نیز اشاره کرد، گفت:« گوسفند زنده این روزها کیلویی بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد، حال چطور می شود که گوشت چرخ کرده گوسفندی را ۸۰ هزار تومان به فروش رسانند و ۱۰ هزار تومان نیز تخفیف قیمت دهند؛ امکان دارد این گوشت گوساله باشد یا بیش از اندازه چربی داشته باشد.»

    عوام فریبی در فروش کالا

    به فروشگاه دیگری که به تازگی وارد میدان رقابت شده است رفته ایم، یکی از مشتریان به خبرنگار ما علت ارزان فروشی را این طور عنوان کرد:« در بخشی از کالاها عوام فریبی برای ارزان فروشی صورت می گیرد، به این شکل که قیمت را بالاتر از قیمت درج شده بر روی کالا اعلام می کنند و سپس تخفیف می زنند، اما باز هم قیمت تخفیف بالاتر از قیمت روی محصول است.»

    او برای اثبات صحبت هایش اپلیکشن خرید اینترنتی این فروشگاه را که بر روی تلفن همراهش نصب کرده نشان می دهد، گفت:« قیمت چای را ۱۰۷ هزار تومان در نظر گرفته اند که با تخفیف ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد در حالی که قیمت روی این کالا ۵۵ هزار تومان است.»

    این شهروند تهرانی در ادامه افزود:« برخی از کالاها مدت زمان انقضاء آن رو به اتمام است به همین خاطر حراج قیمتی صورت می گیرد تا هرچه سریعتر به فروش برسد.»

    وی خاطر نشان کرد:« اگر کالایی حدود ۵۰ درصد حاشیه سود دارد پس چرا سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، تعزیرات حکومتی و نهادهای دیگر این اجازه را می دهند که قیمت گذاری صورت بگیرد، به عبارتی قرار بر این است که آن کالا به طور مثال ۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شود چطور کمتر از این میزان به فروش می رسد بنابراین همان قیمت درج شده نیز تخلف است.»

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین در این جا واقعاً جای خالی دستگاه های نظارتی احساس می شود دستگاه هایی که قاعدتاً طبق قانون نوشته شده برای شان مسئول نظارت و رسیدگی به بازار و قیمتها هستند قیمتهای که در این روزها قطعا با روح و روان برخی اقشار کم درآمد در حال بازی کردن است و اینجاست که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده باید ورود پیدا کند تا جلوی این نابسامانی را بگیرد.

    قطعا مواردی که در این گزارش ارائه شد را اکثر ما انسانها در اقصی نقاط دنیا هر روز در حال تجربه کردن هستیم و این را نیز می دانیم که برخی فروشگاه ها چگونه و به چه طرقی اقدام به سرکیسه کردن جیب مان می کند اما فارغ از همه اینها مهم این است که آن فروشگاه چگونه با ذهن و روح من و شما صرفاً با بازی کلمات به سخره می گیرد و اجناس خود را بدون هیچ مشکلی با قیمتی که خود آن را تعیین کرده می فروشد فارغ از اینکه هیچگونه دستگاه نظارتی در سطح شهر و یا جامعه برای مقابله و برخورد با این عوامل وجود داشته باشد.

    هر چند بازی با کلمات و فریب ذهن و به پشتوانه آن ارائه تخفیفات که زایده همان بازی با کلمات است می توان چشم دستگاه هایی نظارتی را در برخورد با این عوامل ببندد فارغ از اینکه پشت پرده این تخفیف چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

    در این انتظار می رود که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده همانند اوایل انقلاب همچون یک انقلابی برای برخورد با چنین عواملی ورود پیدا کرده و در صورت مشاهده عومالی اینچنینی بدون هیچگونه اغماضی برخورد قاطع با اینگونه عوامل داشته باشند.

    هر چه، چند وقتی هست که جای خالی دستگاه های نظارتی در جهت کنترل گرانی احساس می شود و مردم به نبودشان عادت کرده اند.

    هر چند منکر حضور نیروهای بازرسی در کنترل قیمتها نمی توان شد اما اینکه این افراد تا چه حد و اندازه قدرت اجرایی در برخورد با عوامل گرانی دارند مشخص نیست و اینکه گزارشات شان تا چه اندازه می تواند در برخورد با اینگونه عوامل برخورد کند.

    سوال اینجاست: جایگاه دستگاه های نظارتی طبق قانون نوشته شده اشان که وظیفه شان کنترل و نظارت بر قیمتها کجای این دایره قرار دارد و کی قرار است حرکتی جدی برای مقابله با عوامل گرانی در بازار از سوی این دستگاه ها صورت پذیرد.

    سرویس خبری: صنعت غذا

    منبع: پرسونبازار کسب کار آنلاین

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *