×
×

معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی
سوزاندن۸۵درصد گازخراسان شمالی توسط مشترکان خانگی

  • کد نوشته: 19448
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین حسن افتخاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک فشار گاز در خطوط گاز کشوری پایین آمده است و محدودیت هایی نیز اعلام شده است اگر بخش خانگی رعایت نکند، به اجبار گاز صنایع کوچکتر نیز محدود می شود.
    سوزاندن۸۵درصد گازخراسان شمالی توسط مشترکان خانگی
  • تبلیغ هدفمند

    معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی گفت: ۸۵ درصد گاز استان را مشترکان بخش خانگی می‌سوزانند که در ۲۴ ساعت گذشته ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف کردند.

    سوزاندن۸۵درصد گازخراسان شمالی توسط مشترکان خانگی

    سوزاندن۸۵درصد گازخراسان شمالی توسط مشترکان خانگی
    سوزاندن۸۵درصد گازخراسان شمالی توسط مشترکان خانگی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین حسن افتخاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک فشار گاز در خطوط گاز کشوری پایین آمده است و محدودیت هایی نیز اعلام شده است اگر بخش خانگی رعایت نکند، به اجبار گاز صنایع کوچکتر نیز محدود می شود.

    وی مجموع میزان برداشت گاز از خط گاز استان را در هر شبانه روز حدود هشت میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: با توجه به ورود جبهه هوای سرد، میزان مصرف گاز به یکباره افزایشی دور از انتظار یافته است.

    وی افزود: هم اینک محدودیت گاز پتروشیمی خراسان (بجنورد) و آلومینای ایران (جاجرم) برداشته شده است زیراکه خوراک این مجتمع های تولیدی گاز است.

    وی اظهار داشت: اما گاز سایر صنایع استان از جمله نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، ریخته گری و لوله گستر اسفراین هنوز قطع است.

    به گزارش ایرنا قطع گاز نیروگاه‌های برق استان شنبه هفته جاری موجب خاموشی ناگهانی برق  در مناطقی از بجنورد، مرکز خراسان شمالی و چهار شهرستان دیگر این استان و غافلگیری مردم شد.

    این قطعی برق بخش های زیادی از مناطق شهری و روستایی شهرستانهای بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان و فاروج را در تاریکی فرود برد که این خاموشی تا حدود ۲ ساعت به طول انجامید.

    افتخاری افزود: مرکز دیسپاچینگ تهران برای محدودیت ها و همچنین برداشتن محدودیت تصمیم گیری می کند و بعضا با توجه به خوراک برخی از واحد ها اولویت گذاری نیز دارند.

    وی اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و سایر واحد ها می توانند از گازوییل و سوخت مازوت استفاده کنند.

    وی گفت: هم اینک برای مرغ داری ها و گلخانه ها برنامه محدودیتی نداریم اما گاز فشار گاز در خطوط پایین بیاید احتمال قطع گاز نیز به خودی خود وجود دارد.

    معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی اعلام کرد: رقم مورد انتظار برای مصرف گاز در بخش گرمایشی استان تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب بود که هفته گذشته تا حد پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در روز نیز رسید، اما اکنون مصرف مشترکان خانگی از حد انتظار نیز تجاوز کرده و به بیش از ۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

    وی افزود: در تابستان مصرف بخش خانگی استان از گاز یک میلیون متر مکعب بود و هفت میلیون مترمکعب نیز در اختیار صنایع قرار می گرفت ما هم اینک بخش خانگی سهم گاز صنایع را نیز می سوزاند.

    افتخاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این افت دما همزمان در بیشتر استان ها اتفاق افتاده است هر منطقه از سهم خود استفاده می کند و ما نمی توانیم به سهم گاز دیگر استانها چشم داشته باشیم.

    معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی اظهار داشت: بخشی از گاز مصرفی صنایع بزرگ استان قطع و یا محدود شده است و تاکنون از قطع گاز صنایع کوچک استان خودداری کرده ایم اما از شهروندان می خواهیم که با مصرف بهینه، باعث قطع جریان گاز صنایع نشوند و البته هشدارهای لازم را به صنایع کوچک و حتی مرغداری ها برای استفاده از سوخت دوم نیز داده ایم.

    وی گفت: گلخانه ها، مرغداری ها و سایر واحدهای تولیدی نیاز به مصرف گاز دارند و در صورت قطعی دچار مشکلات زیادی خواهند شد، بر این اساس انتظار آن است که مشترکان مصرف سامانه های گرمایشی خود را مدیریت کنند تا قطع گاز این واحدها منجر به مشکلاتی برای تولیدات حوزه کشاورزی و دامی نشود.

    افتخاری افزود: اگر مشترکان بخش خانگی که شامل اداری و تجاری نیز می شود، مصرف گاز را مدیریت نکنند در مرحله دوم سوخت واحدهای صنعی و تولیدی کوچک نیز قطع خواهد شد که خساراتی را برای این بخش در پی خواهد داشت.

    وی گفت: با وجود اینکه میزان دمای استان تا در این روزها حدودی نیز گرمتر شده است اما مشترکان بخش خانگی در مصرف گاز کاهش نداشته اند.

    وی اظهار داشت: مصرف گاز ادارات و سازمان های استان نیز هر روز مورد پایش قرار می گیرد و از مدیران ادارات نیز انتظار داریم این حوزه را مدیریت کنند تا بخش های اقتصادی در این ایام شیوع کرونا گه زیان و ضرر زیادی دیده اند، بیشتر متحمل خسارت نشوند.

    معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی با اشاره به وجود ۳۲۶ هزار مشترک گاز در بخش خانگی استان، گفت: اگر این مشترکان در شبانه روز ۲ مترمکعب گاز صرفه جویی کنند گازی معادل ۲ برابر مصرف کارخانه سیمان بجنورد صرفه جویی خواهد شد.

    وی پوشیدن لباس مناسب در منازل، کم کردن درجه بخاری و وسایل گرمایشی، رعایت دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ های خالی را از راه‌های بهینه سازی مصرف گاز در فصل سرما برشمرد.

    افتخاری اظهار داشت: اگر جبهه هوای سرد پایدار باشد احتمال اعمال محدودیت بیشتر بر روی گاز مصرفی صنایع کوچک استان نیز وجود دارد.

    تاکنون به ۳۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده است که این استان در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرده است.

    نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی خراسان (بجنورد)، آلومینای ایران (جاجرم)، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که گاز طبیعی مصرف می کنند.

    در خراسان شمالی، ۳۱۹ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری است.

    اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی از گاز طبیعی بهره مند هستند.

    خراسان شمالی دارای ۳۲۶ هزار مشترک در بخش های صنعتی، خانگی و عمومی است که حدود ۷۳۷ مشترک مربوط به بخش صنعتی است.

    سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۰ درصد است.

    خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *