×
×

شروع زودهنگام شخم وشیارشالیزارهای مازندران درپیک کرونا

  • کد نوشته: 19480
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا ، کارشناسان کشاورزی علت شخم و شیار زودهنگام اراضی شالیزاری را از بین بردن نسل کرم ساقه خوار به عنوان مهم ترین آفت برنج می دانند که سبب می شود تا در فصل کشت میزان مصرف سموم به حداقل برسد ، اما به نظر می رسد امسال برخی از کشاورزان به خاطر این که از وضعیت خانه ماندن ناشی از شیوع ویروس کرونا خسته شده اند و یا با هدف این که همه کشاورزان یکباره سر زمین ها برای فعالیت های کشاورزی حاضر نشوند ، فرصت را غنیمت شمرده و شخم و شیار زمستانی را زودتر از سال قبل شروع کرده اند.
    شروع زودهنگام شخم وشیارشالیزارهای مازندران درپیک کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    شخم و شیار زمستانه شالیزارهای مازندران امسال در حالی حدود ۱۰ روز تا ۲ هفته زودتر از سال قبل آغاز شده است که برخی کارشناسان کشاورزی علت آن را خود مدیریتی کشاورزان در هنگامه شیوع کرونا و یا فرار از خستگی ناشی از خانه‌نشینی کرونایی می‌دانند.

    شروع زودهنگام شخم وشیارشالیزارهای مازندران درپیک کرونا

    شروع زودهنگام شخم وشیارشالیزارهای مازندران درپیک کرونا
    شروع زودهنگام شخم وشیارشالیزارهای مازندران درپیک کرونا

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا ، کارشناسان کشاورزی علت شخم و شیار زودهنگام اراضی شالیزاری را از بین بردن نسل کرم ساقه خوار به عنوان مهم ترین آفت برنج می دانند که سبب می شود تا در فصل کشت میزان مصرف سموم به حداقل برسد ، اما به نظر می رسد امسال برخی از کشاورزان به خاطر این که از وضعیت خانه ماندن ناشی از شیوع ویروس کرونا خسته شده اند و یا با هدف این که  همه کشاورزان یکباره سر زمین ها برای فعالیت های کشاورزی حاضر نشوند ، فرصت را غنیمت شمرده و  شخم و شیار زمستانی را زودتر از سال قبل شروع کرده اند.

    بازدید میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که کشاورزان برنج کار در مناطق مرکزی مازندران از جمله بابل ، بابلسر ، محمود آباد ، فریدونکنار و آمل درحالی این روزها سرگرم انجام نخستین شخم زمستانی شالیزارهایشان هستند که در فصل زراعی گذشته اواخر دی  ماه شخم و شیار زمستانه را شروع کرده بودند.

    سیراب کردن شالیزار با روان آب های ناشی از بارندگی زمستانی و همچنین دستیابی به توافق مناسب تر برای پرداخت دستمزد به صاحبان تراکتور هم علت های دیگری است که سبب شده است تا شخم و شیار زمستانی امسال زودتر شروع شود.

    طی سال های اخیر با حمایت دولت ، تراکتور های سبک وزن و مخصوص برای شخم و شیار وارد شالیزارهای مازندران شد ، کاری که قبلا هر کشاورز با تیلر مخصوص خودش انجام می داد. این وضعیت اهمیت رسیدن به توافق مناسب تر در پرداخت دستمزد را برای کشاورزان از اهمیت بیشتری برخوردار می کند.

    سال گذشته برای هر هکتار شخم و شیار  اول زمین های شالیزاری میانگین ۴۵۰ هزار تومان دستمزد تعیین شده بود که این رقم امسال به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت. کشاورزان معتقدند اکنون که تقاضا برای فعالیت تراکتورها کم است و تراکتورداران هم به خاطر شرایط کرونایی مجبور به خانه نشینی هستند ، پیشنهاد قیمت مناسب تر خریدار بیشتری دارد و بعدا که تمامی کشاورزان وارد مرحله شخم زمستانی شوند ، بازار با کمبود تراکتور مواجه شده و دستمزدهای درخواستی هم افزایش می یابد.

    شخم زمستانه شالیزارها یکی از مهم ترین اقداماتی است که در افزایش تولید محصول برنج تاثیر گذار است و کارشناسان بر اجرای بموقع آن با روش های صحیح تاکید دارند.
    شخم، عملیاتی است که منجر به زیر و رو و نرم کردن خاک و هم چنین خرد کردن کلوخ ها می شود . بر اساس نظر کارشناسان کشاورزی این عملیات نفوذ پذیری خاک نسبت به هوا و آب، افزایش توان ذخیره آب، ازبین رفتن بذر علف های هرز به دلیل قرار گرفتن در معرض دید پرندگان و تاثیر سرما بر آنها ، زیر خاک کردن بقایای گیاهی فصل قبل و از بین بردن آفت کرم ساقه خوار را که به صورت زمستان گذران در بقایای گیاهی وجود دارد ،به همراه خواهد داشت .
    افزایش تولید محصول ، استفاده بهینه از نزولات جوی ، کاهش مصرف سموم شیمیایی و در نتیجه ارتقای سلامت محصول از مزیت های مهم مهم شخم زمستانه است.

    رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شخم و شیار زمستانه را با هدف استفاده از آب فراوان و از بین بردن علف های هرز اقدامی مهم و ضروری توصیف کرد و گفت : شخم و شیار شالیزارها و آب تخت کردن در فصول سرد سال در مرگ و میر لاروهای باقی مانده در ساقه و پوشال برنج موثر است.
    علی محمد رمضانی با بیان این نکته که برخی از زمین های شالیزاری که زهکش ندارند ، شخم و شیار زودهنگام و آب تخت کردن سبب از بین رفتن بهتر آفات می شود، افزود : کشاورزان همزمان باید علف های هرز حاشیه زمین های کشاورزی شامل ارداله، پلم، اشکنی، وازمر، انواع مستک ها و شال تسبیح را از بین ببرند.

    رئیس اداره برنج مازندران با بیان این که شالیکاران حتما از تراکتور های مخصوص شالیزاری که سبک وزن هستند، استفاده کنند، ادامه داد : با توجه به این که به اندازه کافی از این نوع تراکتور وارد استان شده است، کمبودی وجود ندارد.  

    وی با توضیح این نکته که در حال حاضر تمامی رودخانه های اصلی و فرعی استان مازندران پر از آب است و هدایت آب به زمین های شالیزاری براحتی قابل انجام است ، گفت : طبق آمار شرکت آب منطقه ای .ضعیت ذخیره آب پشت سدها و آببندان ها نیز مناسب است.

    مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور به این محصول راهبردی را تامین می کند .
    کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شیار ، خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند آغاز می شود و به طور معمول در اواخر ماه فروردین به مرحله نشاء می رسد.
    بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران پارسال حدود ۲۱۵هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته بود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *