×
×

یک کارشناس اقتصادی
وام بانکی تنهاراه خروج ازرکودمسکن

  • کد نوشته: 19554
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از راه امروز ، شاید طی یک دهه گذشته، کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی برای اینکه بتواند خانه ای اجاره‌ کند، باید وام ودیعه مسکن بگیرد. این در حالی است که در سال های گذشته، با پرداخت وام خرید مسکن، بخشی از مردم صاحب خانه شدند و از مصائب اجاره‌نشینی نجات یافتند.
    وام بانکی تنهاراه خروج ازرکودمسکن
  • تبلیغ هدفمند

    یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از طرح وام ودیعه مسکن، تنها راه خروج بازار مسکن از حالت رکود، را پرداخت وام بانکی به خانه اولی‌ها عنوان کرد و به «راه امروز»، گفت: پرداخت این وام باید با درنظر گرفتن دو متغییر« تورم» و «توان درآمدی افراد جامعه» تعریف شود تا منجر به افزایش قیمت ها نشده و با بانکها با چالش جدید پرداخت تسهیلات مواجه نشوند.

    وام بانکی تنهاراه خروج ازرکودمسکن

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از راه امروز ، شاید طی یک دهه گذشته، کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی برای اینکه بتواند خانه ای اجاره‌ کند، باید وام ودیعه مسکن بگیرد. این در حالی است که در سال های گذشته، با پرداخت وام خرید مسکن، بخشی از مردم صاحب خانه شدند و از مصائب اجاره‌نشینی نجات یافتند.

    به طوریکه خیلی از افراد با  یک وام ۶ میلیون تومانی صاحب خانه شدند و بازپرداخت آن در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ سال آنهم با قسط ماهانه ۶۰ هزار تومان انجام می شد  و در نهایت با تسویه وام، سند خانه‌شان را از گرو بانک مسکن آزاد  می کردند.

    اما حال شرایط خانه دار شدن بسیار سخت ومتفاوت تر از آن سالها شده است؛ به طوریکه در سال ۱۳۹۹ شاهد هستیم که  ۶ میلیون تومان فقط هزینه اجاره یک یا دو ماه یک واحد مسکونی است و با این مبلغ نمی توان پول پیش یک خانه حتی در حاشیه شهر تهران وکلانشهرها را پرداخت کرد.

    اینکه چرا بازار مسکن به این وضعیت رسیده، دلایلی مختلفی از سوی صاحبنظران وکارشناسان بازار مسکن مطرح می شود، اما مهمترین عوامل زیادی که در آشفتگی و بهم ریختگی قیمت ها در این بازار نقش دارند را می توان در مواردی چون «تورم،  نرخ ارز، عملکرد اشتباه دولت ها  و بنگاه های معاملاتی مسکن،  دلالان و …» خلاصه کرد.

    در همین راستا  با «علی اصغر زرگر» اقتصاددان گفت وگویی داشتیم.جای خالی سرمایه گذاری در بازار مسکندر همین راستا، «علی اصغر زرگر» اقتصاددان در گفت وگو با «راه امروز» معقتد است که بنابر نظرات کارشناسان اقتصادی، در سال‌های پیش، ایران برای خروج از بن بست اقتصادی و تورم و بیکاری باید سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازار مسکن هدایت می‌کرد. 

     به گفته او، اگر بخش مسکن در کشور فعال شود و بخش خصوصی نیز در این زمینه فعالیت کند، ۱۷ صنعت مادر از فلزات گرفته تا مصالح ساختمانی فعال خواهند شد. از سوی دیگر، بخشی از صندوق‌های مالی هم فعال و گردش اقتصادی و ارزش افزوده زیادی ایجاد می شود که  خود این امر، به رونق اقتصادی کمک خواهد کرد و تا حد زیادی معضل مسکن مردم را از بین می‌برد.

    بنابه اظهارات این کارشناس اقتصادی، اگر این موضوع اجرایی می شد، وضعیت بازار مسکن به ثبات می‌رسید. به طوریکه در  هشت سال ریاست جمهوری روحانی، ۱۰ تا ۱۶میلیون مسکن ساخته شد که همراه آن اشتغال ایجاد شد و برخی صنعت‌ها رونق پیدا کرد. پروژه‌های مسکن مهر نیز با آن که زیرساخت‌های خوبی نداشت در همین راستا بود که تا حد زیادی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    طرح های ناموفق و فراموش شده در بازار مسکنزرگر در ادامه به اجرای پروژه های مسکن مهر گریزی زد و با اشاره به اینکه قیمت مسکن‌های مهر در اطراف کلانشهرها از متری یک میلیون و۸۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بود، گفت: اتفاقی که در دولت حسن روحانی افتاد این بود که با مسکن های مهر براساس مسائل اقتصادی و سیاسی مخالفت شد و همین امر باعث شد که این پروژه نیمه تمام رها شد و بازار مسکن راکد باقی ماند.

    البته دولت دوازدهم تلاش کرد که آن را تکمیل کند، اما به علت رکود در بازار مسکن نتوانست و این در پیچیدگی کلاف سردرگم معضل مسکن و افزایش قیمت ها اثر گذار بود.

    وی در ادامه یادآور شد: دولت دوازدهم در زمینه تقویت تولید مسکن طرحی مبنی بر احیای آپارتمان و خانه‌های بافت فرسوده داشت که به علت نبود زیرساخت‌های اجرایی لازم چندان موفق نبود. چرا که در ایران، مالکان خرده پا به دولت اعتماد ندارند.

    از سوی دیگر، از آنجایی که در زمره طرح‌ها اساسی به شمار نمی رفتند، به این طرح اطمینان نشد و به دست فراموشی سپرده شد.راهکار خروج مسکن از رکود چیست؟این کارشناس اقتصادی در ادامه به عدم موفقیت طرح وام ودیعه زوجین  نیز پرداخت و بیان کرد:  از آنجایی که بازپرداخت وام ودیعه مسکن ماهی ۵ الی ۶ میلیون تومان است، زوجین به علت مشکلات اقتصادی امکان پرداخت آن را  ندارند.

      زرگر در ادامه به دلایل عدم استقبال از طرح مسکن ملی  هم پرداخت و گفت:  قیمت مسکن ملی با توجه به قیمت تمام شده آن و افزایش هزینه‌ها در تولید مصالح، حمل و نقل، دستمزد، کاهش درآمد دهک های پایین جامعه، عموم مردم امکان ثبت نام این مسکن را ندارند.

    همه این موارد سبب شد تا این طرح با استقبالی چشمگیری مواجه نشود.این کارشناس بازار مسکن در پایان تاکید کرد: تنها راه خروج بازار مسکن از حالت رکود ، پرداخت وام بانکی به خانه اولی‌ها است و این وام باید با توجه به «تورم» و «توان درآمدی افراد جامعه» تعریف شود؛ چرا که تجربه ثابت کرده، تزریق وام بدون در نظر گرفتن شرایط بازار بیشتر زمینه ساز افزایش قیمت و وضعیت نامناسب بانک ها خواهد شد.منبع : راه امروز

    منبع: راه امروز

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *