×
×

جنگولک بازی آمریکادرمنطقه به چه معنااست؟

  • کد نوشته: 19558
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روزانه نیوز ، در طی چهار سال گذشته؛ دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بیش از هر کشور دیگر؛ ایران را به جنگ و درگیری نظامی تهدید کرده است. وی در ماه گذشته به ارتش آمریکا دستور داد تا گزینه هایی را علیه تاسیسات هسته ای ایران آماده کنند.
    جنگولک بازی آمریکادرمنطقه به چه معنااست؟
  • تبلیغ هدفمند

    هیچ شخصی تصور نمی کند که پرزیدنت دونالد ترامپ بدون سر و صدا کاخ سفید را ترک کند. اما آیا دونالد ترامپ در هنگام  خداحافظی از قدرت؛ آمریکا را وارد تقابل نظامی با ایران می کند؟ تحرکات نظامی پنتاگون در منطقه غرب آسیا به همراه روایت رسانه ای اسرائیل در مورد فشار عربستان و اسرائیل به ترامپ برای بمباران ایران ( قبل از ترک کاخ سفید) ؛ گمانه زنی در مورد این که ترامپ در روزهای پایانی قدرتش دست به اقدام فاجعه بار بزند افزایش یافته است.

    جولان نظامی آمریکادرمنطقه به چه معنااست؟

    جنگولک بازی آمریکادرمنطقه به چه معنااست؟
    جولان نظامی آمریکادرمنطقه به چه معنااست؟
    جنگولک بازی آمریکادرمنطقه به چه معنااست؟

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روزانه نیوز ، در طی چهار سال گذشته؛ دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بیش از هر کشور دیگر؛ ایران را به جنگ و درگیری نظامی تهدید کرده است. وی در ماه گذشته به ارتش آمریکا دستور داد تا گزینه هایی را علیه تاسیسات هسته ای ایران آماده کنند.

    بر اساس گزارش نیویورک تایمز؛ دستیاران و مشاوران ترامپ با حمله نظامی به ایران مخالفت کردند اما در چند هفته گذشته، تحرکات نیروهای آمریکا در تضاد با ادعای فوق بوده است.  ایالات متحده آمریکا از ماه اکتبر؛ به همراه اسکادران جنگنده ؛ دو هزار نیروی اظافی به عربستان سعودی اعزام کرده است.

    آمریکا در کنار ارسال بمب افکن های B52 ، وجود ناو یو.اس.اس نیمیتز در نزدیکی ایران، به اعزام زیردریایی با قابلیت شلیک موشک های کرور توماهاک اقدام کرده است. در میانه این تحرکات؛ اسرائیل عامل اصلی ترور محسن فخری زاده دانشمند برتر هسته ای ایران؛ یک زیردریایی مجهز به بمب اتم را به خلیج فارس فرستاده است. بر اساس یک روایت رسمی؛ تمام این مانورهای نظامی صرفا با هدف بازدارندگی ایران صورت گرفته است؛ این در حالی است که اسرائیل یک مقام ایرانی را در داخل این کشور ترور کرده نه بالعکس.

    به نقل واشنگتن پست؛ « ژنرال کنت فرانک مک کنزی» فرمانده مرکز فرماندهی آمریکا گفت: « ایالات متحده آمریکا همچنان به استقرار دارایی های جنگی خود در منطقه با هدف مقابله با هر گونی دشمن احتمالی ادامه می دهد و تا روشن  سازد که ما آماده و قادر به پاسخگویی به هرگونه تهاجمی علیه آمریکایی ها یا منافع مان هستیم.» اما در واقع ایران، این تدابیر را به عنوان تهدید و اقدام تحریک آمیز در نظر می گیرد. در واقع اگر ایران هم کشتی های جنگی خود را به سواحل فلوریدا می فرستاد؛ ایالات متحده هم همین دیدگاه را داشت.

    اما آنچه که نگرانی از تقابل قریب الوقوع نظامی را افزایش داده این بود که دولت ترامپ مانع از دیدار گروه انتقالی رئیس جمهور بایدن با آژانس اطلاعات دفاع شده است. این اقدام نه تنها باعث عصبانیت تیم بایدن شده؛ بلکه زمینه نگرانی و هراس بین المللی را فراهم ساخته است. « توبایس الوود» رئیس کمیته انتخاب دفاعی مجلس عوام بریتانیا در تویئتی نوشت: « ترامپ به این دلیل از ارسال گزارش های اطلاعاتی به بایدن جلوگیری می کند که احتمالا چندین عملیات مهم را در آستین خود دارد و ممکن است قبل از ۲۰ ژانویه بخواهد به اجرای آن چراغ سبز نشان دهد.»

    یکی دیگر از مسائلی که باعث شده زمینه شکل گیری تقابل نظامی دولت ترامپ با ایران را افزایش دهد اظهارات مقامات ارشد پنتاگون می باشد که سعی می کنند تهدید ایران را بزرگنمایی کنند. یکی از این مقامات در مصاحبه با سی.ان.ان گفت « حتی یک ذره اطلاعات تایید شده وجود ندارد که از سوی ایران حمله قریب الوقوعی صورت بگیرد.» اما پرسش اصلی این یادداشت این است که اگر دونالد ترامپ در آخرین هفته های اخیر ریاست جمهوری به دنبال تقابل و درگیری نظامی با ایران باشد، انگیزه و اهداف او چیست؟ در این جا لازم است به دو نکته اصلی اشاره کنیم: در وهله نخست، دلیل ترامپ هر چه که باشد احتمال اشتباه او در محاسبات بسیار بالا هست.

    راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ در قبال ایران با شکست همراه شده؛ اما او در این چهار سال از اشتباهات خود هیچ پندی نگرفت. ثانیا، سوابق کاری دونالد ترامپ نشانگر آن است که وی هر چه بیشتر اظهار ناامیدی کند، سیاست بی پروا و تهاجمی تر اتخاذ خواهد کرد. ترامپ اکنون نومیدانه به دنبال حفظ قدرت می باشد اما تمام راه های تغییر در نتیجه انتخابات از جمله ایده درخواست حکومت نظامی را در دست بررسی دارد. حتی ژنرال « مایکل فلین» که در ماه دسامبر از سوی دونالد ترامپ برکنار شد پیشنهاد داد تا نیروهای ارتش در ایالت ها با گرایش به هر دو حزب مستقر شود و حتی خواستار برگزاری مجدد انتخابات شد.

    ممکن است ترامپ با هدف تعویق انداختن انتقال قدرت به جو بایدن به سمت درگیری نظامی با ایران حرکت کند. دونالد ترامپ در مسیر تقابل و درگیری نظامی با ایران دست کم حمایت و پشتیبانی مسیحیان انجیلی را دارد که همواره از جنگ علیه ایران حمایت کرده اند. در این مسیر نمی توان حمایت و پشتیبانی « شلدون آدلسون» بزرگ ترین حامی مالی حزب جمهوری خواه را نادیده گرفت. ترامپ در طی سال های گذشته به خصوص در قضیه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس تا الحاق بلندهای جولان به سرزمین های اشغالی از خواسته های آدلسون حمایت کرده است. حتی اگر تقابل و درگیری نظامی با ایران مانع از ریاست جمهوری بایدن نشود؛ اما ترامپ احتمالا بر این تصور است که با چنین اقدامی می تواند توافق هسته ای را برای همیشه از بین ببرد. اما در مجموع محاسبات ترامپ هر چه باشد؛ شکی نیست که ما با خطرناک ترین سه هفته ریاست جمهوری ترامپ روبرو خواهیم بود.

    تریتا پارسی کارشناس ارشد اندیشکده کوئینسی

    منبع: ریسپانسیبل استیت کرفت

    ترجمه: هیئت تحریریه

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *