×
×

تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز

  • کد نوشته: 19867
  • ۱۳۹۹-۱۰-۱۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، ممانعت از ورود کالاهای آماده به کشور در چند سال اخیر تحولات مطلوبی به ویژه در شهرستان‌های مرزی همچون بانه، سقز و مریوان به دنبال داشته است و تُجاری که تا قبل از این اقدام، کارشان واردات کالا بود حالا وارد عرصه تولید شده‌اند.
    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز
  • تبلیغ هدفمند

    سنندج – بازار کسب کار آنلاین – امروز تولیدکنندگانی در خط مقدم تولید و تامین نیازهای داخلی در شهرهای مرزی کردستان فعالیت دارند که دیروز کارشان واردات بود و اکنون سرمایه خود را وارد حوزه تولید کرده‌اند.

    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز

    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز
    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، ممانعت از ورود کالاهای آماده به کشور در چند سال اخیر تحولات مطلوبی به ویژه در شهرستان‌های مرزی همچون بانه، سقز و مریوان به دنبال داشته است و تُجاری که تا قبل از این اقدام، کارشان واردات کالا بود حالا وارد عرصه تولید شده‌اند.

    بازاریابی و فروش کالاهای تولیدی از فاکتورهای اساسی در حوزه تولید است که تجار و واردکنندگان کالا از این شاخص مهم بهره‌مند هستند لذا می‌‍توان گفت نقطه قوت ورود واردکنندگان کالا به عرصه تولید، شناخت دقیق بازار فروش توسط آنان بوده که به سکوی پرتاب‌شان هم تبدیل شده است.

    نمونه تحقق این مهم را می‌توان در موفقیت واحدهای تولید لامپ کم مصرف و لوازم خانگی در شهرستان های مرزی بانه و سقز در استان کردستان مشاهده کرد.

    اگر حمایت و پشتیانی دولت با ممانعت از ورود برخی کالاهای آماده که نمونه داخلی آنها در حال تولید است، استمرار داشته باشد این واحدها همچنان می توانند سرپا بایستند و تولید و اشتغال خود را حفظ کنند.

    حس و حال خوش تولید با هیچ کاری قابل قیاس نیست

    یکی از  تولیدکنندگان لامپ کم مصرف در شهرستان بانه که از سال ۹۷ به جمع تولیدکنندگان پیوسته و قبل از آن در حوزه واردات کالا فعالیت داشت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دردسر و مشکلات حوزه تولید بسیار زیاد است ولی همین که زمینه اشتغال برای چندین نفر که سرپرست خانواده هستند فراهم می‌شود حس رضایت و شادمانی را به تولیدکنندگان می‌دهد.

    علی رحمانی با اشاره به اینکه حس و حال خوش تولید با هیچ کاری قابل قیاس نیست، اضافه کرد: اگر امروز بگویند بین واردکننده کالا و تولیدکننده کدامیک را انتخاب می‌کنم با همه سختی های حوزه تولید، بی‌شک فعالیت در این زمینه را ترجیح می‌دهم.

    این تولیدکننده لامپ کم مصرف حمایت مسوولان استان از واحدهای تولیدی را رضایت بخش خواند و یادآور شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این چند سال پشتیبانی خوبی از تولیدکنندگان داشتند و همواره پیگیر مشکلات ما هستند.

    رحمانی اظهار داشت: اما بانک ها همچنان در پرداخت تسهیلات و دریافت وثیقه نسبت به واحدهای تولیدی سختگیری می‌کنند که این هم به قوانین و مقررات داخلی آنها برمی‌گردد.

    وی به مشکلات پیشروی واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: ۴۵ روز است مواد اولیه شرکت ما در بندر مانده و به دلیل اختصاص ندادن ارز مورد نیاز امکان ترخیص آن هنوز فراهم نشده است.

    این تولیدکننده لامپ کم مصرف در بانه با اعلام اینکه با ۷۵ درصد ظرفیت مشغول بکار هستند، یادآور شد: فقط برای تامین نیاز داخل کشور تولید می‌کنیم وامیدواریم ترخیص محموله مواد اولیه واحدهای تولیدی سرعت بیشتری پیدا کند که با مشکل و تعطیلی واحد مواجه نشویم.

    رحمانی اضافه کرد: در حال حاضر به اندازه کافی مواد اولیه در اختیار داریم و هنوز چرخ های تولید این واحد بخوبی می‌چرخد و انتظار می‌رود برای استمرار این فعالیت مسوولان کشوری واحدهای تولیدی در استان‌ها را حمایت کنند.

    وی اظهار داشت: شیوع کرونا منجر به تعطیلی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شد و به همین دلیل فرصت معرفی توانمندی تولیدات به منظور بازاریابی بیشتر و حضور در بازارهای جهانی و صادرات محصولات از ما گرفته شده است.

    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز
    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز

    دولت حامی تولید و سرمایه گذاری در کردستان است

    استاندار کردستان به موافقت دولت مرکزی عراق با رسمی شدن مرز سیرانبند بانه اشاره کرد و اظهار داشت: این اتفاق مهم منجر به توسعه تجارت در این شهر و افزایش مبادلات تجاری و تردد مسافر بین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران می‌شود.

    بهمن مرادنیا با اشاره به اینکه شهرستان سقز هم ظرفیت‌های فراوانی در حوزه تولید و سرمایه گذاری دارد، افزود: با بهره برداری از طرح‌های بزرگی هم چون فرودگاه و ذوب آهن تحول چشمگیری در حوزه تولید و اشتغال این شهرستان ایجاد می‌شود.

    وی اضافه کرد:  تلاش و پیگیری های زیادی برای احیای واحدهای غیرفعال دارای ظرفیت و همچنین طرح‌های متوقف شده در استان انجام شده و تعدادی از آنها هم به نتیجه رسیده که نمونه آن طرح ذوب آهن سقز است.

    استاندار کردستان با اعلام اینکه دولت حامی تولید و سرمایه‌گذاری در این استان است، گفت: همه شهرستان‌های استان دارای توانمندی‌های ویژه ای در حوزه تولید و سرمایه گذاری هستند که دولت از بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری حمایت خواهد کرد.

    زمانی که شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم خانگی و روشنایی به دلیل تحریم‌ها از کشور خارج شدند واردکنندگان این محصولات دست روی دست نگذاشتند و منتظر رفع تحریم‌ها و برگشت این شرکت‌ها نشدند و خود آستین همت را بالا زدند و اندوخته سال‌ها تجربه و سرمایه خود را وارد حوزه تولید کردند.

    دولت هم با منع واردات این کالاها بستر فعالیت بیشتر برای تولیدکنندگان این حوزه را فراهم کرد تا اینگونه علاوه بر رونق شاهد تحقق جهش تولید در کشور باشیم که تا قبل از شیوع ویروس کرونا وضعیت واحدهای تولیدی روبه بهبود بود ولی از زمان درگیرشدن جامعه با این بیماری شرایط سختی پیش روی حوزه تولید قرار گرفته است.

    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز
    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز

    تولید سالانه بیش از ۶۰ میلیون عدد لامپ کم مصرف در کردستان

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمانی که از ورود کالای آماده به کشور جلوگیری به عمل آمده تعدادی از واردکنندگان به حیطه تولید وارد شدند و توانستند هم در زمینه تولید هم بازار فروش بخوبی عمل کنند.

    پیمان الماسی با اشاره به اینکه کردستان هم اکنون با تلاش این تولیدگران به قطب تولید روشنایی کشور تبدیل شده است، اضافه کرد: ۶ واحد تولید لامپ کم مصرف در استان وجود دارد که از این تعداد سه واحد در شهرستان بانه، ۲ واحد در سقز و یک واحد هم در سنندج است.

    وی با اعلام اینکه هم اکنون سالانه بیش از ۶۰ میلیون لامپ کم مصرف در استان تولید می شود ، افزود: ظرفیت اسمی این ۶ واحد با طرح‌های توسعه‌ای که در حال اجرا دارند حدود ۱۰۰ میلیون عدد لامپ کم صرف بوده و به همین دلیل استان به قطب تولید روشنایی در کشور تبدیل شده است.

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: صاحبان واحدهای تولید لامپ استان در دیگر شهرهای کشور مثل زنجان و اشتهارد هم واحد تولیدی مکمل دارند.

    الماسی از دیگرواحدهای تولیدی موفق و صاحب برند استان را لوازم خانگی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر پنج واحد تولید لوازم خانگی در شهرستان های بانه و سقز وجود دارند که واحد ناسا الکتریک بانه با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار عدد لوازم خانگی در ۱۵ نوع اعم از جاروبرقی، چای ساز، کتری برقی، قهوه ساز، چرخ گوشت، چای ساز  است.

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه تولیدات این واحدها با نمونه های خارجی قابل رقابت هستند،گفت: هم اکنون سه واحد تولید لوازم خانگی در شهرستان بانه فعال است و واحد تولید هود، فر و سینک ظرفشویی هم خط تولید آن آماده شده و به محض ورود قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

    الماسی اظهار داشت: در سقز هم کارخانه لوازم خانگی شرکت آیریا ونداد کسری با  سرمایه گذار خارجی ایجاد شده است و  تلویزیون و آبسردکن تولید می‌کند و بتازگی  هم بدنه لباسشویی را هم وارد کرده و به دنبال تولید و مونتاژاین محصول نیز هست.

    وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از واحدهای لوازم خانگی سقز شرکت آوا آرگون ماد تولیدکننده سینما خانگی است، افزود: واحدهای تولید لامپ و لوازم خانگی در استان بخوبی توانستند توانمندی و ظرفیت خود را در راستای تولید محصول باکیفیت و بازارپسند نشان دهند.

    با همه مشکلات و موانع سر راه واحدهای تولیدی و اضافه شدن کرونا هم به این مسائل؛ صاحبان بسیاری از این واحدها همه همت و تلاش خود را بکار گرفتند تا علاوه بر حفظ جریان تولید وضعیت اشتغال خود را هم ثابت نگه داشته و اقدام به تعدیل نیرو نکنند.

    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز
    تولیدکنندگان امروز واردکنندگان دیروز

    اشتغال ۱۲۰۰ نفر در واحدهای تولید لامپ و لوازم خانگی استان

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: در پنج واحد لوازم خانگی و ۶ واحد تولید لامپ استان یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول بکار هستند.

    الماسی به آنچه موجب حفظ جریان تولید در این واحدها می شود اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف دولت برای حمایت از تولید داخلی استمرار سیاست ممانعت از ورود کالای آماده به کشور است.

    وی اضافه کرد: به دلیل وجود تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های خارجی تولید لوازم خانگی و روشنایی بازار ایران را ترک کردند و همین باعث شد تولیدکنندگان داخلی خود آستین همت را بالا بزنند و نیاز کشور را تامین کنند.

    معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: واردات کالا فقط برای چند نفر محدود نفع و سود به همراه دارد ولی سود تولید داخل به جیب تعداد زیادی از مردم ما می رود به همین دلیل می طلبد توجه ویژه ای به تولید داخلی شود.

    آنچه در این بین حائز اهمیت بوده این است که واردکنندگان دیروز و تولیدکنندگان امروز در شهرهای مرزی بانه و سقز ترجیح می‌دهند با وجود همه موانع و سختی‌هایی که در مسیر تولید پیشروی آنها هستندهمچنان تولیدکننده بمانند.

    حمایت و پشتیبانی دولت از تولید داخلی با استمرار ممانعت از واردات کالاهایی که نمونه مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود و همچنین اختصاص تسهیلات بانکی بیشتر و ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه موجب پایداری تولید و اشتغال خواهد شد.

    مرزداران کردستانی در زمان هشت سال جنگ تحمیلی برای دفاع از کشور  وارد میدان شدند و امروز هم در جنگ اقتصادی، سرمایه های خود را اعم از مالی و انسانی به حوزه تولید اختصاص دادند تا همچنان نقش کلیدی و موثر خود را در حفاظت از آب و خاکشان ادامه دهند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *