×
×

روز جهانی دفاع از حقوق حیوانات هم گذشت؛
پای لنگان دولت در تصویب لایحه حمایت

  • کد نوشته: 2002
  • ۱۳۹۸-۰۹-۳۰
  • ۰
  • هر ساله روز جهانی حقوق حیوانات از ۲۱ سال پیش تاکنون در روز ۱۰ دسامبر برابر با ۱۹ آذر ماه و همزمان با روز حقوق بشر گرامی داشته می‌شود و بسیاری از فعالان این حوزه در بخش های غیر دولتی دست به برنامه های جدیدی برای روشن سازی افکار عمومی و حمایت از حقوق حیوانات و حیات وحش می زنند.
    پای لنگان دولت در تصویب لایحه حمایت
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب و کار پارس:

    پنجاه سال پس از تصویب «اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (در سال ۱۹۴۸) »حامیان حقوق حیوانات ۱۰ دسامبر ۱۹۹۸ را برای نخستین بار به عنوان روز جهانی حقوق حیوانات اعلام کردند وحامیان حیوانات هدف از نام گذاری این روز را یادآوری حقوق حیواناتی عنوان می کنند که توسط انسانها به دست فراموشی سپرده شده است.

    گلستان نیز از جمله استان هایی است که به دلیل داشتن حیات وحشی خاص و غنی از جمله گونه های کمیاب و یا در معرض انقراض، وقایع حیات وحش آن همیشه در صدر اخبار بوده است.

    از سوی دیگر اقدام های موثر برای حمایت از دیگر حیوانات بی پناه و آسیب دیده از جمله سگ ها و گربه ها و ممانعت از کشتار آن ها توسط شهرداری ها و ایجاد پناهگاه های خصوصی در جهت حمایت از این حیوانات آسیب دیده و اشاعه فرهنگ غذا رسانی و جمع آوری کمک های مردمی برای نجات جان بسیاری از آن ها از دیگر فعالیت هایی است که در سال های اخیر در کشور برای ارتقاء فرهنگ حمایت از حقوق حیوانات شکل گرفته است.

    از این مساله که بگذریم به دلیل تردد بالای مسافر در جاده های استان و خاصه پارک جنگلی گلستان، هر ساله شاهد مرگ تعداد زیادی از جانداران در جاده ها هستیم که به دلیل اطلاع رسانی ضعیف و فقط به جرم حیوان بودن بعد از جراحت در جاده ها رها شده و از بین می روند و این در حالی است که اگر به کلینیک برسند بی شک بسیاری از آنان از مرگ حتمی نجات پیدا می کنند.

    Image result for قانون حمایت حیوانات"

    شکارچیان غیر مجاز نیز از دیگر معضلاتی هستند که همواره بلای جان حیوانات بوده اند و آنان را مورد کشتار و یا آزار قرار می دهند و تا کنون به رغم اقدام ها و فعالیت های انجام گرفته در خصوص حمایت از حقوق آن ها و معرفی افراد خاطی به دستگاه قضائی، اما همچنان بی محابا به دلیل محکم نبودن قانون برخوردی با این افراد، آهمچنان خبرهای آزار دهنده ای در این رابطه منتشر می شود.

    نمونه دیگر حیوان آزاری که شاید به چشم نیاد و بسیاری از مدافعان حقوق حیوانات از آن رنج می برند نگهداری پرندگان برای تفریح در قفس های کوچک و غیر استاندارد در آپارتمان های کوچک است که امکان آزادی را از آنان سلب کرده و این رفتار هم نوع دیگری از حیوان آزاری محسوب می شود که به چشم نمی آید.

    فقدان قانونی، راه بن بست حمایت از حیوانات

    این روزها گفتن از لزوم تصویب قوانین دراین حوزه سخت است، هر چند به تازگی ارائه و انتشار پیش‌نویس لایحه‌ای مبنی بر حمایت از حیوانات (مشتمل بر ۲۳ ماده و ۱۵ تبصره) گامی مثبت از سوی دولت در زمینه دفاع از حقوق حیوانات محسوب می‌شود، اما این لایحه هنوز در پیچ و خم های نظری و اداری مسئولان سرگردان مانده و حقوق این جانداران زنده همچنان در اولویت برنامه ها قرار ندارد.

    آذرماه سال گذشته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از نهایی شدن «لایحه منع حیوان آزاری» در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد و گفت: با تصویب این لایحه ۵ تبصره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی افزوده خواهد شد.

    حمید ظهرابی اظهار کرد که پس از گذشت مراحل تصویب این لایحه در دولت، این لایحه به مجلس ارائه شد. این در حالی که خبرهای مبنی بر حمایت دولت از این لایحه بود اما سیدضیاءالدین خرمشاهی ،حقوقدانی که اقدام به تدوین این لایحه کرده است،

    در شهریورماه امسال در گفت و گو با ایسنا گفته که این لایحه پس از فراز و نشیب‌های بسیار در حال حاضر به معاونت حقوقی ریاست جمهوری رسیده اما گویا اراده کافی برای تصویب آن را ندارد.

    وی با بیان اینکه متاسفانه حیوان آزاری یکی از واژگانی است که در نظام حقوقی ایران تعریف نشده و به تبع آن برای رفتارهای حیوان‌آزارانه نیز جرم‌انگاری نشده‌است، اظهار کرد: برای تعریف حیوان آزاری لازم بود ابتدا عبارت «حقوق حیوانات» تعریف شود.

    از این رو طی سال ۹۵ اولین جلسات برای تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری تشکیل شد و متاسفانه متوجه شدیم که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی دغدغه‌ای در این زمینه ندارد.

    در آن زمان تنها دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری حمایت کرد اما تدوین این لایحه در سایر بخش‌های این سازمان بعضا با مخالفت و عدم استقبال روبه‌رو شد.

    خرمشاهی با بیان اینکه بسیاری از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست از جمله صدور مجوز برای شکار و صید مصادیقی از حیوان آزاری است، گفت: به همین دلیل برخی افراد در سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدا در مقابل تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری مقاومت می‌کردند.

    این حقوقدان در ادامه با اشاره به اینکه مطالبات مردمی و پیشتازی برخی هنرمندان باعث شد که تدوین چنین لایحه‌ای به‌صورت جدی پیگیری شود، اظهار کرد: پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی با شهرداری، سازمان دامپزشکی، نهادهای مردمی و سایر دستگاه‌های مسئول به این نتیجه رسیدیم که کشور به‌شدت نیازمند قانون حمایت از حقوق حیوانات است.

    و از سوی دیگر تدوین و تصویب این قانون بسیار زمانبر است بنابراین تصمیم گرفتیم که در کوتاه‌ترین زمان لایحه‌ای به عنوان ماده واحده ممنوعیت حیوان آزاری تدوین و آن را از طریق دولت به مجلس ارائه کنیم و جلوی این گونه رفتارهای آزار دهنده اجتماعی که موجب اخلال در روح و روان افراد جامعه می‌شود را بگیریم و پس از آن به سراغ تدوین لایحه‌ای جامع برویم.

    به رغم اینکه اتفاق های هر چند کوچک اما مهمی در کشور و از جمله گلستان برای حمایت از حقوق حیوانات رخ داده است اما فعالان حمایت از حقوق حیوانات عقیده دارند که در حوزه حمایت از حقوق حیوانات وضع کشور بدتر شده است.

    آن ها به نحوه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهرهای کشور معترضند و می گویند: با وجود این‌که چند سال پیش مصوبه‌ای برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در وزارت کشور تصویب کردیم، اما پیمانکاران برای این‌که حداقل هزینه را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بکنند با چوب، چماق و گرسنگی دادن حیوانات را می‌کشند، برای نمونه مدتی پیش در کمال شهر کرج به جای عقیم‌کردن سگ‌ها آنها را در وسط بیابان رها کردند تا تلف شوند.

    بر خلاف نظر فعالان این حوزه، اما برخی از مسئولان حوزه محیط زیست وضعیت حمایت از حیوانات را نسبت به گذشته بهتر عنوان می کنند و معتقدند به نسبت یک یا دو دهه پیش بسیار وضع مناسب‌تر و آگاهی مردم بیشتر شده، زیرا حساسیت‌های مردم بیشتر شده است، امروز خیلی از رسانه‌ها به محیط زیست می‌پردازند، اما باتوجه به حساسیت و شکننده بودن محیط زیست کشور باید حساسیت‌ها بیشتر شود.

    نکته مهمی که در این بین موجب آزار مدافعان حقوق حیوانات شده است این است که با توجه به اینکه کشور ما یک کشور اسلامی با آموزه های دینی است، چطور مردم و حتی بسیاری از مسئولان نسبت به این مساله کم توجه هستند و این در حالی است که همه موجودات مخلوقات خداوند هستند و باید برای زندگی آن ها ارزش قائل شد.

    از سوی دیگر بسیاری هم توجه به حقوق این موجودات را در اولویت نمی دانند و رسیدگی به مشکلات حیوانات بخصوص آن دسته که از حیوان آزاری رنج می برند را در کنار مشکلات زندگی کم اهمیت عنوان می کنند.

    فعالان حوزه دفاع از حقوق حیوانات با این اصل وارد عرصه این کار زار شدند که نشان دهند افزایش توجه و درک مردم نسبت به دفاع از حقوق حیوانات ، خود به نوعی حس انسانیت ، کمک و دلسوزی را در جمامعه بیشتر می کند و جامعه را از برخی آسیب های اجتماعی از جمله آزار و اذیت چه در رابطه با انسان ها و چه حیوانات کاهش می دهد.

    بی شک تعلل دولت در تصویب این لایحه دست بسیاری از شکارچیان غیر مجاز و حیوان آزار ها را مبنی بر عدم قانونی جدی برای برخورد با این گونه تخلف ها ، باز می گذارد .

    نویسنده: مهین نورافروز
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *