×
×

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمال
لایروبی۲۰کیلومتررودخانه ومسیل خراسان شمالی

  • کد نوشته: 20063
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی این شرکت سیدعقیل مرتضوی روز شنبه اظهار داشت: سال گذشته ۴۰ کیلومتر رودخانه و مسیل مهم استان لایروبی شده بود که این میزان در سه سال پیش از آن در مجموع ۱۰ کیلومتر بوده است.
    لایروبی۲۰کیلومتررودخانه ومسیل خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: در ۹ ماه امسال کمتر از ۲۰ کیلومتر رودخانه و مسیل مهم در این استان لایروبی شده که نصف عملکرد سال گذشته است.

    لایروبی۲۰کیلومتررودخانه ومسیل خراسان شمالی

    لایروبی۲۰کیلومتررودخانه ومسیل خراسان شمالی
    لایروبی۲۰کیلومتررودخانه ومسیل خراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط عمومی این شرکت سیدعقیل مرتضوی روز شنبه اظهار داشت: سال گذشته ۴۰ کیلومتر رودخانه و مسیل مهم استان لایروبی شده بود که این میزان در سه سال پیش از آن در مجموع ۱۰ کیلومتر بوده است.

    وی با اشاره به وضعیت رودخانه های استان گفت: استان ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن نزدیک نقاط جمعیتی و حساس و نیازمند مراقبت جدی و لایروبی و ساماندهی مداوم دارد.

    وی گفت: در استان هشت سد با مجموع ظرفیت ذخیره ۲۴۰ میلیون مترمکعب در مدار بهره برداری قرار دارد که هم اینک ۵۰ درصد ظرفیت مخزن آنها خالی است و مردم در مقوله مصرف باید به این نکته توجه داشته باشند.

    مرتضوی تصریح کرد: اکنون ۸۵ درصد ظرفیت مخزن سد شیرین دره پر است و ۱۵ درصد دیگر آن نیز برای مدیریت سیلاب خالی نگهداشته شده است.

    وی افزود: مخازن سدهای غلامان و چندیر نیز تا حدود ۷۰ درصد ظرفیت پر است و کمترین مقدار آب ذخیره شده نیز در سد بیدواز اسفراین و حدود ۲۰ درصد است.

    وی در خصوص تامین آب شرب شهر و روستاهای استان از طریق سدها نیز اظهار داشت: اگر هدف از ساخت سدها، تامین آب شرب باشد در همان ابتدای کار مطالعات آبرسانی نیز انجام می گیرد و تمام مراکز جمعیتی که سد توان تامین آب شرب آنها را داشته باشد در برنامه مطالعات آن دیده می شود.

    مرتضوی گفت: برای مثال چهار سد بزرگ استان آب شرب شهرهای مختلف را تامین می کنند که به عنوان مثال سد شیرین دره علاوه بر تامین آب شرب شهر بجنورد آب روستاهای مسیر را نیز تامین می کند.

    وی اظهار داشت: این سد سالانه حدود ۲۱ میلیون متر مکعب آب شرب شهر بجنورد و روستاهای مسیر را تامین می کند که ۱۸ میلیون متر مکعب آن برای شهر بجنورد و سه میلیون متر مکعب نیز برای روستاهای مسیر است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی،  مطالعه و توسعه منابع آبی استان را از دیگر وظایف مهم این شرکت برشمرد و گفت: اکنون پنج سد نیز در استان در دست مطالعه و اجرا قرار دارد.

    مرتضوی گفت: سد گلمندره ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی سد دربند نیز با هدف تامین آب شرب پنج شهر پیرامونی آن، در سال گذشته و در سفر هیات دولت به استان، آغاز شده است که ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    وی افزود: به منظور تامین آب پایدار و بهبود کشاورزی استان، تعدادی از بندهای انحرافی در دست اجرا است که می توان به بند انحرافی کوشکی ترکمن اشاره کرد که با مشارکت بنیاد علوی به حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و سایر بندهای انحرافی در دست اجرا نیز پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را دارند.

    وی جلوگیری از تصرف حریم و بستر رودخانه ها را از دیگر وظایف این شرکت برشمرد و گفت: در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

    وی از مردم و بهره برداران استان خواست که مصرف بهینه آب و صرفه جویی را در تمام بخش های کشاورزی، صنعت و شرب، مد نظر داشته باشند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *