×
×

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی
افزایش۱۲درصدی راندمان آبیاری درخراسان شمالی

  • کد نوشته: 20459
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شاخص راندمان آبیاری در اراضی استان در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود، تلاش می شود تا این شاخص را در استان تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد برسد.
    افزایش۱۲درصدی راندمان آبیاری درخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: راندمان آبیاری در اراضی کشاورزی استان با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۲، هم اینک به ۴۶ درصد رسیده است.

    افزایش۱۲درصدی راندمان آبیاری درخراسان شمالی

    افزایش۱۲درصدی راندمان آبیاری درخراسان شمالی
    افزایش۱۲درصدی راندمان آبیاری درخراسان شمالی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شاخص راندمان آبیاری در اراضی استان در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود، تلاش می شود تا این شاخص را در استان تا پایان برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد برسد.

    وی افزود: همچنین این استان در برنامه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری رتبه هشت در بین استان ها دارد.

    وی گفت: ارتقای بهره ­وری آب ‌ و خاک کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری با روش‌های نوین آبیاری، افزایش تولید محصولات راهبردی و ارتقای ضریب خوداتکایی و بهبود و افزایش عملکرد در واحد سطح از مهم ترین راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

    وی افزود: با توجه به بروز خشکسالی های متوالی در سال های گذشته و لزوم ارتقای بهره وری آب، فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه افزایش راندمان آبیاری در این استان صورت گرفت.

    وی اظهار داشت: در سال ۹۲ در این استان ۱۶ هزار و ۶۸۳ هکتار از اراضی زیر پوشش طرح های آبیاری نوین قرار گرفته بود که با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید این سطح به ۳۶ هزار و ۲۷۵ هکتار رسیده است.

    وی گفت: امسال برای اجرای طرح های آبیاری نوین در استان هزار و ۵۱۵ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال اعتبار نیز تخصیص یافته است.

    یوسفی  اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح هزار و ۸۸۱ هکتار، احیا و مرمت ۲۱۶ کیلومتر از قنوات، ساخت و بهسازی و لوله‌گذاری ۳۱۴ کیلومتر از کانال آبیاری عمومی، تجهیز و نوسازی و شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در نقاط مرزی به میزان هزار و ۸۷۲ هکتار را از دستاوردهای مهم این بخش در دولت تدبیر و امید دانست.

    رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۹ درصد از زمین‌های کشاورزی استان برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین سامانه‌های آبیاری نوین مساعد است که ۵۰ درصد آن در دولت به سرانجام رسیده است.

     یوسفی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح های آبیاری نوین به صورت ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولت، حداکثر برای آبیاری قطره ای ۱۷۵ میلیون ریال و بارانی ۱۰۵ میلیون ریال پرداخت شد.

    یوسفی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان وجود ندارد افزود: کشاورزانی که آب و زمین در اختیار داشته باشند برای اجرا به آنان تسهیلات پرداخت می شود.

    وی با بیان اینکه هم اکنون در سامانه‌های سنتی آبیاری میانگین عملکرد انتقال آب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اظهار داشت: در روش‌هایی که منجر به استقرار سامانه‌های آبیاری بارانی می‌شود، راندمان آبیاری به ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در سامانه‌های قطره‌ای این رقم تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

    وی گفت: بدین ترتیب در سامانه آبیاری قطره‌ای عملکرد انتقال آب ۲ برابر ارتقا پیدا می‌کند و در هر هکتاری که این طرح اجرا شود به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی می‌شود.

    وی گفت: در شرایطی هم که حالت تجمیعی باشد (چاه عمیق، قنات) و تعداد مالکان زیاد باشند، مشروط بر اینکه تمام مالکان آمادگی اجرای طرح را داشته باشند دولت کمک های خوبی خواهد کرد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اراضی این استان خرد و در قطعات کوچک است گفت: برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کوچک و خرده مالکی هزینه های زیادی انجام می شود که اگر کشاورزان زمین های خود را تجمیع کنند دولت ۱۰۰ درصد اعتبارات را اختصاص می دهد.

    ۹۰ درصد از آب در استان در بخش کشاورزی استفاده می شود.  

     خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *