مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اعلام کرد: مرمت قلعه کریشکی واقع در بیرم لارستان در جنوب استان فارس آغاز شده است.
×
×

آغازمرمت قلعه کریشکی لارستان

  • کد نوشته: 20784
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۷
  • ۰
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اعلام کرد: مرمت قلعه کریشکی واقع در بیرم لارستان در جنوب استان فارس آغاز شده است.
    آغازمرمت قلعه کریشکی لارستان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اعلام کرد: مرمت قلعه کریشکی واقع در بیرم لارستان در جنوب استان فارس آغاز شده است.

    روابط‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، ۲۷ دی‌ماه از قول مصیب امیری عنوان کرد: مرمت این قلعه با تعمیر سقف اتاق‌ها، بازسازی دیوارهای بیرونی قلعه، ضلع جنوبی و غربی آن با مبلغ یک میلیارد ریال از طرف خانواده اهدا کننده این بنا در حال انجام است.

    او درباره اهمیت این قلعه گفت: قلعه کریشکی یکی از آثار تاریخی روستای کریشکی است که در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی در دوره قاجار ساخته شده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی فارس عنوان کرد: این اثر تاریخی که حدود یک هزار مترمربع مساحت و ۱۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد، از سوی خانواده دلیر به این اداره کل اهدا شد.

    امیری افزود: ۲۲ اتاق، چهاربرج دیده‌بانی هریک به ارتفاع حدود ۱۲متر و با حصاری به ارتفاع ۸ متر به دست حاج علی مسیح که رئیس طایفه نعمه‌جات بوده باهدف مقابله با حمله و تاراج اشرار و غارتگران از کیان قوم و طایفه خود بنا نهاده شده است.

    به گزارش ایرنا، از حاج علی مسیح دو قلعه دیگر نیز بازمانده است که یکی در شهر لار و دیگری در حاج حسون بیرم لارستان قرار دارد.

    این قلعه پیش از این در سال ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ نیز مرمت شده بود. تا نیم قرن اخیر بسیاری از روستاهای استان فارس و کشور درون قلعه‌ها محصور بود اما با گسترش روستاها اغلب این قلعه‌ها که به “قلعه دهکده” معروف بود به دلیل استفاده از مصالح سست خشتی در آن، از بین رفته و به ویرانه‌هایی تبدیل شده که اغلب در کنار روستاها قابل مشاهده است.

    قلعه کریشکی لارستان، نمونه شاخصی از این نوع قلعه‌ها به شمار می‌رود با این تفاوت که با وجود گذشت بیش از یک سده از زمان ساخت آن، به دلیل مراقبت‌های مالک و اهالی روستای کریشکی، کاملا سالم و پابرجا باقی مانده است.

    شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار و با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *