×
×

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان
تندبادشدید، مهارآتش پارک ملی گلستان رامشکل کرده

  • کد نوشته: 20881
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۸
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا کنعانی روز یکشنبه با ارسال گزارشی به خبرنگاران اظهار داشت: محیط بانان، همیاران پارک ملی گلستان و جوامع محلی تنگراه پس از دریافت گزارش اولیه حریق پارک ملی گلستان که در منطقه دره شمالی ساعت ۱۶ روز گذشته ارسال شد سریعا برای اطفا آن به منطقه اعزام شدند.
    تندبادشدید، مهارآتش پارک ملی گلستان رامشکل کرده
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در خصوص جزئیات این خبر گفت: وزش شدید تند باد در پارک ملی گلستان که از ساعت سه بامداد روز یکشنبه شروع شده، که این امر موجب سخت شدن مهار آتش در این عرصه گردیده است لذا به همین خاطر ۱۰ گروه واکنش سریع از شهرهای مختلف به منطقه اعزام شده اند.

    تندبادشدید، مهارآتش پارک ملی گلستان رامشکل کرده

    تندبادشدید، مهارآتش پارک ملی گلستان رامشکل کرده
    تندبادشدید، مهارآتش پارک ملی گلستان رامشکل کرده

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین محمدرضا کنعانی روز یکشنبه با ارسال گزارشی به خبرنگاران اظهار داشت: محیط بانان، همیاران پارک ملی گلستان و جوامع محلی تنگراه پس از دریافت گزارش اولیه حریق پارک ملی گلستان که در منطقه دره شمالی ساعت ۱۶ روز گذشته ارسال شد سریعا برای اطفا آن به منطقه اعزام شدند.

    وی در ادامه افزود: گروه های اعزامی به مطقه توانستند مقابل آتش‌ که در سه نقطه گزارش شده است که ۲ نقطه آن محدود در پایین دست و یک نقطه از کف دره شمالی به سمت ارتفاع به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۰۰ متر بود ه را بگیرند.

    کنعانی ادامه داد: در تلاشیم که با برنامه ریزی منسجم و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها منجمله سازمان منابع طبیعی این آتش سوزی کنترل و مهار شود.

    وی با اشاره به ۲ مورد آتش سوزی هفته گذشته گفت: درهفته گذشته نیز ۲ مورد آتش سوزی در منطقه دره شمالی و “زاو” پارک ملی گلستان باعث خسارت سطحی به ۸.۵ هکتار از عرصه جنگلی این پارک شد.

    گفتنی است بیشترین گستره این پارک ملی واقع در استان گلستان است که حدود ۳۴ درصد آن نیز در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی در سمنان واقع شده است.

    در ادامه سرهنگ حبیب یارادبزی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز اعلام کرد که طی یک هفته گذشته ۹۱ فقره آتش‌سوزی که بیشتر آن نقطه‌ای بود، در عرصه‌های جنگلی استان رخ داد که نتیجه آن، خسارت سطحی به ۷۱ هکتار از منابع خدادادی بود.

    عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهای زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان سالجاری است.

    لازم به ذکر است جنگل‌های گلستان با وسعت ۴۵۲ هزار هکتار به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار آنلاین

    می توان یکی از دلایل این نوع آتش سوزی ها را وجود گردشگرهای دانست که اقدام به ایجاد آتش در زمان ورود به مناطق جنگلی و تفریحی می کنند دانست عواملی که شاید اگر با کمی هوشیاری و احساس مسئولیت می تواند مانع از ایجاد چنین حوادثی شد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین روزانه افراد بسیاری در غالب خانواده و یا گروهای کوهنوردی، طبعیت گردی و امثال این وارد عرصه های طبیعی شده و اقدام به ایجاد آتش برای گرم شدن و گرم کردن مواد غذایی خود می کنند که گاها برخی از این عوامل با بی توجهی و سهل انگاری موجب ایجاد خسارت به عرصه های جنگلی می شوند.

    همانطور که در این خبر به آن اشاره شد طی آتش سوزی های اخیر موجب ایجاد خسارات به ۲۸۹٫۵ هکتار از مراتع جنگلی استان شده که می توان ۹۹٫۹۹ درصد آن را عوامل انسانی دانست.

    هر چند گمان می رود برخی از این آتش سوزی های شیطنت برخی افراد باشد که در صدد ضربه زدن و ایجاد خسارت و تلفات به منطقه هستند که از سوی دشمن برای این کار برنامه ریزی شده اند که قطعا اگر چنین باشد از زیر چشمان تیزبین سربازان گمنام آقا امام زمان نمی توانند فرار کنند.

    در هر صورت لازم است شهروندان در هر شرایطی که برای گذارن یک روز به عراصه های طبیعی سفر می کنند حتما زمان بازگشت اقدام به اطفا و خاموش نمودن آتش ایجاد کرده خود به طور کامل باشند و پس از اطمینان از خاموشی کامل آتش اقدام به ترک محل کنند.

    لازم به است پارک ملی گلستان یکی از کهن ترین پارک های ملی ثبت شده در ایران است که پناهگاهی کم نظیر برای زندگی حیات وحش بوده که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین خاطر است که از آن بعنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو یاد شده و به ثبت رسیده است.

    گفتنی است که گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران بوده است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *