×
×

انگشت اشاره اتهام زنی کرونادرغرب گلستان به کارگران فصلی

  • کد نوشته: 20938
  • ۱۳۹۹-۱۰-۲۹
  • ۰
  • اگر چه با اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان وضعیت شیوع کرونا در بندرگز و کردکوی از قرمز به نارنجی تغییر کرده اما برطرف نشدن عوامل شیوع این بیماری، بر نگرانی مسوولان و مردم افزوده است.
    انگشت اشاره اتهام زنی کرونادرغرب گلستان به کارگران فصلی
  • تبلیغ هدفمند

    ساده‌انگاری کرونا و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در برخی مناطق از جمله شهرهای غربی گلستان را خطرناک و نگران‌کننده کرده و در این میان انگشت اتهام شیوع بیشتر این بیماری در بندرگز و کردکوی به سمت کارگران فصلی نشانه رفته است.

    انگشت اشاره اتهام زنی کرونادرغرب گلستان به کارگران فصلی

    انگشت اشاره اتهام زنی کرونادرغرب گلستان به کارگران فصلی
    انگشت اشاره اتهام زنی کرونادرغرب گلستان به کارگران فصلی

    اگر چه با اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان وضعیت شیوع کرونا در بندرگز و کردکوی از قرمز به نارنجی تغییر کرده اما برطرف نشدن عوامل شیوع این بیماری، بر نگرانی مسوولان و مردم افزوده است.

    چند روز قبل هادی حق شناس استاندار گلستان یکی از دلایل شیوع کرونا در بندرگز را تردد کارگران فصلی به مازندران اعلام کرده و گفته بود: در تردد این افراد هیچ نظارتی انجام نمی‌شود و گزارش‌های رسیده حاکی از سوارکردن کارگران بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک و رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در مینی بوس است.

    در فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی، نشا و درو شالی و برداشت مرکبات، هزاران کارگر فصلی از شهرهای غربی گلستان به مزارع و باغات مازندران می روند که یکی از دلایل آن، کمبود نیروی کار در مازندران همزمان با فصل کشاورزی است.

    این کارگران اغلب توسط فردی که در اصطلاح “سر کارگر” نامیده می شود گرد هم جمع شده و بسته به نیاز، تعداد مشخصی از آن ها به مزراع و باغات می روند و در انتها نیز کارفرما به تعداد هر نفر مبلغی را به سرکارگر می‌پردازد.

    گفته می شود کارگران فصلی غرب گلستان به دلیل تخصص در انجام فعالیت های کشاورزی و تقاضای دستمزد کمتر نسبت به همتایان مازندران، برای کار به مزارع و باغات شهرهای شرق و مرکزی مازندران از گلوگاه تا بابل می‌روند و در این میان سرکارگران برای رسیدن به سود بیشتر و به درخواست کارفرما برای کاهش هزینه های وی، کارگران را با مینی بوس جابه جا می کنند که در مسیر رسیدن به مزارع و باغات به خصوص در راه های طولانی، احتمال گسترش شیوع کرونا بیشتر می شود.

    از طرف دیگر به دلیل سرمای هوای این روزهای هوا در ساعات اولیه صبح (زمان حرکت کارگران برای رسیدن به باغات و مزراع) امکان باز گذاشتن پنجره مینی بوس وجود ندارد و نبود تهویه مناسب، احتمال سرایت کرونا از فرد مبتلا به دیگران را افزایش می دهد.

    کارگران در نتیجه آگاهی اندک از شدت خطر کرونا، جدی نگرفتن این ویروس، ناتوانی در تهیه ماسک و هر دلیل دیگر، راغب به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نبوده و حداکثر تلاش آن ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، پوشاندن دهان و بینی با روسری و یا شال گردن در لحظات اول سوارشدن در مینی بوس است و پس از آن با وارد شدن به جمع همکاران، همه شیوه نامه های توصیه شده فراموش می شود.

    در میانه کار هم سفره صبحانه و چند ساعت بعد ناهار پهن می شود و همه کارگران در کنار هم با کمترین فاصله اجتماعی می نشینند و غذا می خورند که همه این اتفاقات از عوامل اصلی گسترش شیوع کرونا به شمار می رود.

    مشاهده خبرنگار ایرنا، جدی نگرفتن استفاده از ماسک و انتقال کارگران زیاد با مینی بوس (حتی بیشتر از ظرفیت این وسیله نقلیه) در این روزهای کرونایی را تایید می کند.

    اگر چه کم توجهی کارگران فصلی به رعایت شیوه نامه ها، از عوامل مهم گسترش شیوع کرونا است اما دلیل بیشتر شدن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در غرب گلستان فقط این مورد نیست.

    با وجود تاکید فراوان مسوولان، رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بندرگز و کردکوی کاهش فراوانی یافته و برگزاری دورهمی خانوادگی بار دیگر در این منطقه به خصوص در روستاها به حالت اولیه بازگشته است.

    یک شهروند اهل کردکوی به ایرنا گفت: اصرار مسوولان برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برخی مناطق مانند روستاهای شهرستان تاثیر زیادی ندارد و مردم بی توجه به خطرات کرونا، زندگی عادی خود را ادامه می دهند.

    رضا سیدالنگی اظهار داشت: به عنوان نمونه در روزهای اخیر، چندین مراسم تشییع جنازه در روستاهای کردکوی برگزار شد که در همه آن ها جمعیت زیادی حضور داشتند.

    فرماندار کردکوی روز گذشته گفته بود: وضعیت شهرستان به قدری هشدار دهنده و خطرناک است که جا برای بستری شدن بیماران در بیمارستان و مراکز درمانی شهرستان نیست و بیماران کرونایی برای درمان به بیمارستان ها و مراکز درمانی شهرهای همجوار اعزام می شوند.

    ابراهیم قدمنان با توجه به وضعیت بسیار نامطلوب شیوع کرونا در کردکوی به مردم شهرهای همجوار و دیگر هم استانی ها در مورد سفر به این شهرستان هشدار داد.

    وی با اشاره به تاثیر فعالیت کارگران فصلی در افزایش تعداد مبتلایان به کرونای این شهرستان گفت: برای کاهش این مشکل رفت و آمد کارگران فصلی به مازندران کنترل می شود.

    وی بیان کرد: تمامی آرامستان‌های شهر و روستاهای کردکوی بسته شده و نیروی انتظامی و پلیس راهور ضمن ممانعت از حضور مردم به مزارستان ها، خودروی افراد متخلف را توقیف خواهند کرد.

    به گفته فرماندار کردکوی برگزاری آئین‌های جشن و عروسی و عزاداری در این شهرستان و ورود به کلیه تفرجگاههای شهری و روستایی تا اطلاع بعدی ممنوع است.

    معاون سیاسی امنیتی بندرگز نقش کارگران فصلی در شیوع بیشتر کرونا در این شهرستان را رد نکرد اما گفت: عمده ترین علت گسترش کرونا در این شهرستان رونق شب نشینی زمستانه و حجم بالای حضور افراد مهاجر در بندرگز است.

    سعید هراتی بیان کرد: خاستگاه نیمی از اهالی بندرگز ییلاقات مازندران است و آن ها حداقل هفته ای یک بار به این مناطق تردد می کنند که این رفت و آمدها خطر شیوع کرونا را بیشتر می کند.

    وی افزود: در کوچه و خیابان و مغازه های بندرگز شیوه نامه های بهداشتی رعایت می شود اما اصرار به برگزاری دورهمی خانوادگی همه رشته های تنیده شده برای کاهش روند انتقال کرونا را پنبه می کند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اگر چه بندرگز و کردکوی از حالت قرمز شیوع کرونا خارج شدند اما وضعیت غرب استان همچنان نگران کننده است.

    عبدالرضا فاضل اظهار داشت: وضعیت کلی گلستان در شیوع کرونا همچنان نارنجی و شکننده است و که دلیل آن ساده انگاری برای رعایت شیوه نامه ها است.

    به گفته فاضل گرگان، علی‌آبادکتول و مینودشت که تا هفته گذشته در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار داشتند با کاهش تعداد بیماران در کنار گنبدکاووس، بندرترکمن، آق‌قلا و آزادشهر وارد حالت زرد شدند.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: علاوه بر آن، مراوه‌تپه، کلاله، گمیشان، رامیان و گالیکش با رعایت شیوه نامه ها توسط مردم از حالت زرد خارج شده و در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا قرار گرفتند.

    فاضل گفت: در حال حاضر ۳۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در گلستان بستری هستند که از این تعداد ۵۴ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌ بوده و حال ۲۸ نفر وخیم است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *