×
×

مشکل اساسی صادرات خراسان شمالی تک محصولی بودن است

  • کد نوشته: 21808
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین امین قربانی اظهار داشت: برای رونق صادرات، باید به کالاها و محصولات قابل صادرات و قابل عرضه تنوع داده شود، در این زمینه ظرفیت های بسیار زیادی در استان وجود دارد اما هنوز با مشکلاتی برای بازاریابی در سطح بین الملل روبه رو هستیم.
    مشکل اساسی صادرات خراسان شمالی تک محصولی بودن است
  • تبلیغ هدفمند

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تک‌محصولی بودن و اتکا به صادرات پتروشیمی، یکی از اساسی‌ترین مشکل در حوزه مبادلات خارجی استان است. 

    مشکل اساسی صادرات خراسان شمالی تک محصولی بودن است

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین امین قربانی روز دوشنبه به ایرنا اظهار داشت: برای رونق صادرات، باید به کالاها و محصولات قابل صادرات و قابل عرضه تنوع داده شود، در این زمینه ظرفیت های بسیار زیادی در استان وجود دارد اما هنوز با مشکلاتی برای بازاریابی در سطح بین الملل روبه رو هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: محصولات پتروشیمی در سطح جهان جایگاه خود را یافته و بازار خود را دارد از این رو مشکل در زمینه صادرات کمتر است، اما صادرات سایر محصولات نیاز به تلاش بیشتر در بازاریابی دارد. 

    وی اظهر داشت: کرونا و تحریم ها، سبب شده تا مشکل اعزام و پذیرش هیات های تجاری در کشور و البته در استان بیشتر شود از این رو بازاریابی محصول صادراتی هم تحت الشعاع قرار گرفته است.

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در ۹ ماهه امسال ۶۷.۴ درصد از ارزش صادرات استان مربوط به محصولات پتروشیمی بوده است، در این مدت ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار محصول این واحد تولیدی صادر شده است. 

    وی گفت: میزان صادرات کالا از استان در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۱۹.۲ و به لحاظ ارزشی ۳۲.۳ درصد کاهش دارد، در ۹ ماهه امسال بیش از ۲۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار  دلار از این استان صادر شده است. 

    وی  با بیان اینکه شیوع کرونا در کاهش میزان صادرات، تاثیر داشته است افزود: عمده کالاهای صادراتی از استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره ،آمونیاک، ملامین ونیتروژن)، محصولات فولادی و مواد غذایی (ماکارونی، شیرینی،آبنبات و رب گوجه فرنگی) است.

    قربانی خاطرنشان کرد: کالاهای استان بیشتر به کشورهای  افغانستان، آذربایجان، عراق، آلمان، گرجستان، ایتالیا، آلبانی، امارات، ترکیه، روسیه، بلغارستان، مالزی، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان، عمان، ترکمنستان، اوکراین و سوریه صادر شده است.

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در باره واردات کالا به استان گفت: در ۹ ماهه امسال ۶.۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از کمرگ  استان ترخیص شده است. 

    قربانی اظهار داشت: میزان واردات کالا به استان به لحاظ ارزشی ۷۴.۴ درصد و به لحاظ وزنی ۱۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد دارد.  

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: عمده کالاهای وارداتی به استان از کشورهای چین، مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان، روسیه، گرجستان، پاکستان، کره، آفریقای جنوبی، آلمان و ترکمنستان بوده است. 

    خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

    سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.   

    سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *