×
×

فریادآوای قوهای گنگ پایانی برسکوت زیستگاه‌های آبی گلستان

  • کد نوشته: 21989
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۸
  • ۰
  • سال گذشته هیچ قوی فریادکش یا گنگ به گلستان مهاجرت نکرده بود و انتظار دوستداران محیط زیست برای شنیدن صدای این گونه ها به سرانجام نرسید.
    فریادآوای قوهای گنگ پایانی برسکوت زیستگاه‌های آبی گلستان
  • تبلیغ هدفمند

     مهاجرت افزون بر هزار قوی گنگ و فریادکش، زیستگاه‌های آبی گلستان را پس از یکسال سکوت به ارکستری از هم‌نوایی این پرندگان مهاجر و حفاظت‌شده تبدیل کرده است.

    فریادآوای قوهای گنگ پایانی برسکوت زیستگاه‌های آبی گلستان

    سال گذشته هیچ قوی فریادکش یا گنگ به گلستان مهاجرت نکرده بود و انتظار دوستداران محیط زیست برای شنیدن صدای این گونه ها به سرانجام نرسید.

    با آغاز فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی، کوچ کلونی های انواع قو به زیستگاه های آبی گلستان آغاز شد که به گفته رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط‌زیست استان امسال افزون بر هزار قوی گنگ و  فریادکش در این عرصه ها سرشماری شدند.

    به گزارش بازار کسب کار انلاین محمود شکیبا روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت : از این تعداد ۷۷۵ قطعه قوی گنگ و بقیه قوی فریاد کش هستند.

    این کارشناس حیات وحش ادامه داد : این پرنده های حفاظت شده در مناطقی همچون حاشیه سدهای گلستان، نومل، دانشمند، تالاب آجی گل، آلاگل، اینچه برون، صوفیکم، دریاچه شور و سواحل شرقی خلیج گرگان مشاهده و سرشماری شدند.

    به‌گفته وی در ۲ سال گذشته ۱۶۶ قطعه قوی فریاد کش در گلستان مشاهده شده بود اما این تعداد امسال افزون بر هزار قطعه است.

    وی ادامه داد: سفر قوها به عرض های جغرافیایی پایین تر بستگی به سرمای شدید و میزان یخبندان در منطقه شمالگان بخصوص پهنه سیبری دارد و در صورت موج های سرمایشی شدیدتر در این مناطق، قوهای بیشتری به گلستان سفر می کنند.

    رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت: تالاب های گلستان در اکثر سال‌ها میزبان جمعیت زیادی از قوهای فریادکش و گنگ است که برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می کنند.

    شکیبا اظهار داشت: همه ساله زیستگاه های آبی این منطقه میزبان پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این محل می مانند و دوباره برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می‌گردند.

    استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان و تالاب ساحلی گمیشان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *