مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان گفت: طرح تفصیلی شهر لار در کمیسیون ماده پنج استان فارس به تصویب رسید و به زودی با ابلاغ استاندار فارس وارد فاز اجرایی خواهد شد.
×
×

تصویب طرح تفصیلی شهر لار مرکز شهرستان لارستان فارس

  • کد نوشته: 22144
  • ۱۳۹۹-۱۱-۰۹
  • ۰
  • مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان گفت: طرح تفصیلی شهر لار در کمیسیون ماده پنج استان فارس به تصویب رسید و به زودی با ابلاغ استاندار فارس وارد فاز اجرایی خواهد شد.
    تصویب طرح تفصیلی شهر لار مرکز شهرستان لارستان فارس
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان گفت: طرح تفصیلی شهر لار در کمیسیون ماده پنج استان فارس به تصویب رسید و به زودی با ابلاغ استاندار فارس وارد فاز اجرایی خواهد شد.

    تصویب طرح تفصیلی شهر لار مرکز شهرستان لارستان فارس
    تصویب طرح تفصیلی شهر لار مرکز شهرستان لارستان فارس

    روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان به استناد سخنان سلمان مهرابی اظهار داشت: طرح تفصیلی شهر لار شهریور سال ۹۸ پس از بررسی های متعدد فنی و با انجام اصلاحاتی به تایید شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده بود.

    وی ادامه داد: بر اساس افق طرح تفصیلی، تا سال ۱۴۰۸ محدوده شهر لار حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار تعیین شده و میزان جمعیت شهری نیز ۶۹ هزار و ۵۰۰ نفر پیش بینی شده است.

    مهرابی اضافه کرد:طرح تفصیلی با رعایت چارچوب های طرح جامع، جزییات بیشتری از نحوه استفاده از اراضی شهری ، شبکه معابر و همچنین اولویت های بهسازی و نوسازی در اختیار مدیریت شهری و شهروندان قرار می دهد.

    مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان گفت: تصویب طرح تفصیلی همچنین برای تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزء به جزء در مناطق ومحلات شهری و طراحی آنهاست.

    مهرابی افزود: تعیین دقیق چگونگی استفاده از زمین های شهر، موقعیت و مساحت هریک از آنها در سطح محلات ،  تعیین وضعیت دقیق و تفصیلی شبکه‌های ارتباطی عبور و مرور و نیز میزان تراکم جمعیت و تراکم های ساختمانی در واحدهای شهری و عملی کردن اصول و همچنین ارتقای کیفیت محیط، رفع کمبودها، ساماندهی محلات و افزایش توان نظارتی ساز و کار مدیریت شهری از مهمترین اهداف در تصویب طرح های تفصیلی شهر است.

    وی با تشریح بیشتر به تفاوت ماهیتی طرح های جامع و تفصیلی شهرها اشاره کرد و گفت: طرح های جامع شامل مسائل و راهنمایی ها و خط مشی‌های کلی است و به جزئیات طراحی و برنامه ریزی های مدیریت شهری نمی‌پردازد در حالی که طرح های تفصیلی حتی به جزئی ترین مسایل حوزه شهری پی پردازد.

    مهرابی گفت: طرح جامع شهر لار در سال ١٣٩٢ به تصویب رسیده که به نوعی پایه طرح تفصیلی فعلی (که اعتبار مالی آن از محل منابع داخلی شهرداری لار تامین شده) بوده است.

    کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، طرح تفصیلی طرح جامع شهری را که مهندسین مشاور شهرساز بر اساس اصول طرح جامع مصوب تهیه می کنند از نقطه نظر فنی بررسی و در صورت صحت مطالعات و جوابگویی به نیاز های محلی، به تصویب می‌رساند.

    وی ادامه داد: شهر لار در زمره ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی مصوب در کشور است که محدوده آن طبق طرح جامع حدود ۲ هزار و یکصد هکتار است و بر اساس نقشه تصویب و ارائه شده از جانب میراث فرهنگی فارس در سال ٨٨ بافت تاریخی لار ١٢٢ هکتار مساحت دارد و مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت نیز بر روی این قسمت صورت پذیرفته است.

    مهرابی اظهار داشت : با توجه به سابقه تاریخی این بافت و وجود عناصر ارزشمندی چون بازار قیصریه در این محدوده از دیرباز فعالیت های بازرگانی و تجاری رونق داشته است.

    وی افزود:هم اکنون نیز بیشترین درخواست تغییر کاربری ارجاعی به کمیسیون ماده ۵ در این محدوده، تقاضای تبدیل انواع کاربری ها به تجاری است. همچنین تقویت کاربری گردشگری مورد تاکید بوده است به همین منظور با وجود شرایط ویژه بافت تاریخی شهر لار به نظر می رسد پیگیری جهت تاسیس شهرداری ویژه بافت، یکی از ضروریات باشد، هر چند هم اکنون  پایگاه پژوهشی شهر تاریخی لار نیز ( پس از مدتی وقفه ) در این بافت فعالیت دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *