×
×

افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی

  • کد نوشته: 23330
  • ۱۳۹۹-۱۱-۱۹
  • ۰
  • وقفه در خدمات مهندسان خراسان شمالی و خودداری آنان از امضا، حدود یک ماه است که دامن مردم این سامان را گرفته و آنان را گلایه مند کرده است و بر اساس گزارش های رسیده، بسیاری از تقاضاها برای دریافت خدمات طراحی، از دفاتر مهندسی بازگشت می خورد.
    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    مهندسان خراسان شمالی در اعتراض به پایین بودن تعرفه خدمات خود، پویش «امضا نمی‌کنم» راه انداخته‌اند و چند وقتی است که امضای آنان پای برگه‌ای نمی‌نشیند و این وضعیت سبب بلاتکلیفی سازندگان شده است.

    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی

    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی
    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی

    وقفه در خدمات مهندسان خراسان شمالی و خودداری آنان از امضا، حدود یک ماه است که دامن مردم این سامان را گرفته و آنان را گلایه مند کرده است و بر اساس گزارش های رسیده، بسیاری از تقاضاها برای دریافت خدمات طراحی، از دفاتر مهندسی بازگشت می خورد.  

    مهندسان پای در یک کفش کرده اند که تا زمان بازنگری و افزایش تعرفه خدمات، از مهر زدن خودداری می کنند. آنان می گویند که تقاضای خود را برای افزایش تعرفه خدمات بارها به معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی اعلام کرده اند اما گویا این مرجع از در مخالفت با این خواست درآمده و در برابر آن مقاومت کرده است.  

    مهندسان می گویند تعرفه خدمات مهندسی از جنس حق الزحمه و حقوق است و بر اساس قانون هر ساله باید افزایش یابد، همانگونه که حقوق کارمندان افزایش می یابد.  

    تعرفه خدمات مهندسان را شورای مرکزی هر ساله ابلاغ می کند اما در استان ها، هیاتی چهارنفره متشکل از مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار مرکز استان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان و معاون هماهنگی امور عمرانی استان این تعرفه را نهایی و مصوب می کند.  

    شنیده شده این هیات چهار نفره هنوز در استان تشکیل نشده و تصمیم برای افزایش تعرفه خدمات مهندسی نداشته است. ماه های قبل، راه و شهرسازی خراسان شمالی با اعلام اینکه معاونت امور عمرانی استانداری با سرپرست مدیریت می شود، تشکیل نشست این هیات را به تعویق انداخته است و با انتصاب معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  در پاییز امسال، هنوز برگزار نشده است

    شنیده شده نشست این هیات چهار نفره هنوز در استان برپا نشده تا تصمیمی برای افزایش تعرفه خدمات مهندسی بگیرد. ماه های قبل، اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اعلام اینکه معاونت امور عمرانی استانداری با سرپرست مدیریت می شود، تشکیل نشست این هیات را به تعویق انداخته بود و با انتصاب معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در پاییز امسال، نشست این هیات هنوز برگزار نشده است.  

    خدمات مهندسی بر اساس تعرفه سال ۹۸  

    مسوول نمایندگی دفاتر طراحی خراسان شمالی در این باره گفت: حق الزحمه مهندسان از سال ۹۸ افزایشی نداشته است، این در حالی است که بر اساس قانون، با افزایش هزینه های تمام شده ساختمان، این تعرفه ها نیز باید افزایش یابد.  

    امید رستمی اظهار داشت: امسال تورم و گرانی ها بسیار زیاد بود و هزینه تمام شده ساختمان نیز به شدت افزایش یافت اما تعرفه خدمات مهندسان افزایشی نداشت.  

    هزینه های اجاره دفتر، حقوق کارکنان سبب شده تا ادامه فعالیت با این تعرفه ها، صرفه اقتصادی نداشته باشد بر این اساس از یک ماه گذشته مهندسان استان در رشته های مختلف از زدن مهر و امضا خودداری کرده اند

    وی افزود: هزینه های اجاره دفتر و حقوق کارکنان سبب شده تا ادامه فعالیت با این تعرفه ها، صرفه اقتصادی نداشته باشد بر این اساس از یک ماه گذشته مهندسان استان در رشته های مختلف از زدن مهر و امضا خودداری کرده اند که البته این امر سازندگان و مردم را گلایه مند کرده است.

    رستمی تصریح کرد: در این مدت شماری از سازندگان در ملاقات عمومی با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مشکلات را مطرح کرده اند اما هنوز کار به نتیجه نرسیده است، برخی از دفاتر در این مدت بعضا کار مردم راه انداخته اند اما شمار زیادی از سازندگان بلاتکلیف مانده اند.

    وی افزود: بر اساس قانون،  حق الزحمه مهندسان معادل چهار تا پنج درصد از هزینه تمام شده ساخت بنا است اما اکنون در استان، این رقم بسیار اندک و معادل یک دهم درصد هزینه ساخت است.   

    رستمی تصریح کرد: با توجه به گرانی ها در بجنورد، هزینه اجرای پروژه در هر مترمربع ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال است بر این اساس باید حق الزحمه مهندسان برای هر مترمربع ۲ میلیون ریال باشد، اما این رقم اکنون تنها ۲۰۰ هزار ریال است.

    وی گفت: شورای مرکزی، تعرفه هر مترمربع خدمات مهندسی را بیش از ۳۸۰ هزار ریال ابلاغ کرده است اما در استان هنوز تعرفه سال ۹۸ اعمال می شود و تقاضای مهندسان استان این است که تعرفه شورای مرکزی در این استان نیز اعمال شود.

    مسوول نمایندگی دفاتر طراحی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مهندسان درخواست دارند تعرفه خدمات برای هر مترمربع دست کم ۳۸۰ هزار ریال باشد، خاطرنشان کرد: پایین بودن حق الزحمه تا ۱۵ درصد نسبت به تعرفه اعلام شده از طرف شورای مرکزی قابل قبول است اما اکنون تعرفه ها به میزان ۱۰۰ درصد تفاوت دارد.  

    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی
    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی

    خراسان شمالی پایین ترین تعرفه را دارد

    یک مهندس عمران هم در این باره گفت: افزایش تعرفه، درخواست قانونی مهندسان در رشته های مختلف است، اکنون یکی از کمترین حق الزحمه های خدمات مهندسی در میان استان های کشور، مربوط به خراسان شمالی است که از ۲۹ استان کشور کمتر است.

    بهزاد رحمانی با اشاره به اینکه هر جا تعرفه خرید خدمات معادل ارزش آن نباشد، کیفیت خدمات افت پیدا می کند و این امر آسیب زا است، اظهار داشت: تعرفه خدمات مهندسان در استان گلستان ۷۰ درصد و در استان تهران بیش از ۱۲۰ درصد از خراسان شمالی بیشتر است.

     افزایش تعرفه، درخواست قانونی مهندسان در رشته های مختلف است، اکنون یکی از کمترین میزان حق الزحمه خدمات مهندسی در میان استان های کشور، مربوط به خراسان شمالی است،  این تعرفه در این استان از ۲۹ استان کشور کمتر است

    وی با بیان اینکه بر اساس قانون، تعرفه خدمات مهندسان بر اساس هزینه تمام شده ساخت ساختمان تعیین می شود، افزود: تعرفه خدمات مهندسی در این استان از سال ۹۸ افزایشی نداشته است و امسال هم رو به اتمام است و هنوز مهندسان با تعرفه های پیش فعالیت می کنند.  

    وی گفت: مهندسان استان متقاضی بازنگری و افزایش خدمات هستند و در این زمینه از چندی پیش پویش «امضا نمی زنم» را به راه انداخته و از ارائه خدمات با تعرفه پیشین خودداری می کنند.  

    رحمانی با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده، اعلام کرده اند که شهرداری بجنورد و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با افزایش تعرفه خدمات مهندسی موافق هستند، افزود: این در حالی است که هنوز معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با این امر مخالف است.  

    این مهندس عمران گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام کرده است که برای افزایش حق الزحمه مهندسان پیگیر است و این مشکل به زودی رفع می شود.  

    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی
    افزایش تعرفه خدمات درگروامضای مهندسان خراسان شمالی

    انگشت شماتت به سوی مهندسان

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم درباره گلایه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مبنی بر پایین بودن تعرفه ها، انگشت خود را به سمت ضعف خدمات مهندسان و پایین بودن کیفیت خدمات این قشر نشانه رفت.  

    غلامرضا هوایی گفت: ما در کنار دفاع از منافع مهندسان، مدافع منافع مردم هم هستیم، بعضا خدمات رسانی مهندسان مورد رضایت نیست در این زمینه از اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری درخواست می کنم تا گزارشی از وضعیت ساخت و ساز استان ارائه دهند که در این زمینه گزارشی به دست ما نرسیده است.

    وی افزود: بازنگری تعرفه خدمات مهندسان طراحی به زودی انجام می شود، اما تعرفه خدمات مهندسان ناظر و مجریان باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.  

    هوایی اظهار داشت: بی صبرانه منتظر هستم که اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها گزارشی از وضعیت ساخت و ساز در استان ارائه دهند.

    وی افزود: باید دید وضعیت ساخت و ساز در استان چگونه است، مشاهده می شود که بتن ریزی انجام می شود، ناظر حضور دارد اما اطلاعی در مورد جزییات ندارد، یا جوشکاری بدون رعایت هیچگونه اصول اولیه انجام می شود.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: باید دید که آیا با این وضعیت و کیفیت خدمات، مردم هم موافق افزایش حق الزحمه مهندسان هستند؟

    باید دید وضعیت ساخت و ساز در استان چگونه است، مشاهده می شود که بتن ریزی انجام می شود، ناظر حضور دارد اما اطلاعی در مورد جزییات ندارد، یا جوش کاری بدون هیچ گونه رعایت اصول اولیه انجام می شود

    تعرفه خدمات مهندسان خراسان شمالی نیاز به اصلاح دارد

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با بیان اینکه تعرفه خدمات مهندسان باید اصلاح و بازنگری شود، گفت: تعرفه خدمات مهندسان در این استان از سال پیش افزایش نداشته است که این امر سبب اعتراض و گلایه این قشر شده است.  

    مهندس علی اکبر رمضانی اظهار داشت: تعرفه خدمات مهندسان توسط شورای مرکزی اعلام می شود،  این شورا بر اساس قیمت تمام شده ساختمان، تعرفه خدمات مهندسان در گروه های مختلف را مصوب می کند اما این ارقام باید در هیات چهار نفره استان ها نهایی شود.

    وی افزود: نشست هیات چهار نفره هنوز در استان تشکیل نشده است، در این زمینه بارها با اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتبه شده اما این نشست برگزار نشده است.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: تعرفه خدمات مهندسان باید افزایش یابد و در این باره پیگیر هستیم تا درخواست این قشر پنج هزار نفری عضو سازمان، به نتیجه برسد.

    رمضانی افزود: بر اساس قانون تعرفه و حق الزحمه خدمات مهندسان ۴.۱۷ تا ۵.۲۵ درصد از هزینه تمام شده ساخت ساختمان است اما اکنون این رقم در استان کمتر از ۱.۵ درصد است.

    نشست هیات چهار نفره هنوز در استان تشکیل نشده است، در این زمینه بارها با اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتبه شده اما این نشست برگزار نشده است

    وی خاطرنشان کرد: امسال مصالح ساختمانی و در مجموع هزینه تمام شده ساخت بنا بسیار افزایش یافته است از این رو بر اساس قانون باید حق الزحمه مهندسان هم افزایش یابد اما تاکنون این امر محقق نشده است.  

    وی افزود: در این استان تعرفه های نظام مهندسی، در سال های گذشته، همواره کمتر از تعرفه اعلام شده توسط شورای مرکزی بوده است.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی تصریح کرد: حق الزحمه مهندسان، هر ساله همچون حقوق کارمندان و کارگران اضافه می شود.   

    سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، پنج هزار نفر عضو دارد.   

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *