×
×

هوش کلامی

  • کد نوشته: 25763
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۲
  • ۰
  • در حقيقت هوش كلامي توانايي تحليل اطلاعات و حل مسائل به كمك استدلال هاي مبتني بر زبان است كه مي تواند شامل خواندن، نوشتن، شنيدن كلمات، مكالمه و حتي فكر كردن باشد. كافي است قدري تامل كنيم آنگاه درخواهيم يافت كه از كلاس هاي درس گرفته تا مراودات اجتماعي، ايميل و پيامك، فضاي مجازي و دنياي پيرامون ما به كمك شنيدن و خواندن كلمات ساخته مي شود. به عبارت ساده هوش كلامي عامل كليدي براي آموزش و درك فرمان هاست.
    هوش کلامی
  • تبلیغ هدفمند

    ما در بین انواع هوش های چندگانه اعم از هوش هیجانی، هوش عددی، هوش فضایی و … بیش از همه به هوش کلامی خود وابسته هستیم.

    هوش کلامی

    در حقیقت هوش کلامی توانایی تحلیل اطلاعات و حل مسائل به کمک استدلال های مبتنی بر زبان است که می تواند شامل خواندن، نوشتن، شنیدن کلمات، مکالمه و حتی فکر کردن باشد. کافی است قدری تامل کنیم آنگاه درخواهیم یافت که از کلاس های درس گرفته تا مراودات اجتماعی، ایمیل و پیامک، فضای مجازی و دنیای پیرامون ما به کمک شنیدن و خواندن کلمات ساخته می شود. به عبارت ساده هوش کلامی عامل کلیدی برای آموزش و درک فرمان هاست.

    شاید این سوال مطرح شود که اگر هوش کلامی مهارت استفاده از کلمات است و این کلمات در دسترس همه هست، چرا تمام افراد از هوش کلامی بالایی برخوردار نیستند؟

    در پاسخ به این پرسش باید گفت: هوش کلامی یک هنر است و باید تکرار و تمرین را چاشنی فن بیان خود کرد تا بتوان از هوش کلامی بهره مند شد. فن بیان مجموعه مهارت هایی است که بعد از خارج شدن کلام از دهان، به ما کمک می کنند تا منظورمان را به مخاطب انتقال دهیم.

    بنابراین ما ابتدا باید توانایی صحبت کردن داشته باشیم تا در مرحله بعد از مهارت هایی بیانی بهره ببریم. به این توانایی صحبت کردن، در اصطلاح هوش کلامی می گویند.

    تحقیقات نشان داده است افرادی که هوش کلامی بالایی دارند، ارتباط اثربخشی برقرار نموده و با رشد و پیشرفت خود به عنوان افراد موفق تری نسبت به دیگران شناخته می شوند.

    بنابراین اگر تمایل به ارتباطی موثر با دیگران دارید باید برای تقویت هوش کلامی خود دست به کار شوید. شما خیلی راحت با استفاده از روش های ساده و صحیح می توانید این مهارت را در وجود خودتان تقویت کنید.

    تکنیک های تقویت مهارت هوش کلامی:
    ا) یادداشت وقایع روزانه:
    سعی کنید وقایع روزانه را به طور مرتب یادداشت کنید. بهترین زمان نوشتن، زمانی است که از خواب بیدار می شوید. یک موضوع ساده انتخاب کرده و سعی کنید در حد یک برگه A4 درباره آن بنویسید. شما با این کار بعد از مدتی علاوه بر تقویت مهارت نویسندگی، تا حد زیادی نحوه صحبت کردن خود را در مسیر مثبت تغییر می دهید.
    ۲) استفاده از لغت نامه واژگان: شما با استفاده از لغت نامه علاوه بر یادگیری معنی و ریشه کلمات جدید، می توانید املای صحیح واژگان را کنترل و با مترادف و متضاد آنان آشنا شوید.
    ۳)افزایش میزان مطالعه: خواندن کتاب های نویسندگان بزرگ، یکی از بهترین روش ها برای بهبود توانایی ما در استفاده از کلمات است. رمان های مدرن و کلاسیک، کتاب های برجسته غیرداستانی، روزنامه ها و مقالات موجود در مجلات معتبر منابع مناسبی برای ما هستند. مطالعه در افزایش سطح آگاهی، درک بهتر موضوعات، افزایش دایره واژگان، استفاده درست و به جا از واژگان و جملات و به طور کلی در افزایش هوش کلامی تاثیر بسزایی دارد.
    ۴) بازی با کلمات:کودکان زبان را به وسیله بازی با کلمات، تجربه، اشتباه کردن و تصحیح تدریجی اشتباهات یاد می گیرند. ما نیز باید با کلمات بازی کنیم چراکه بازی با کلمات، مهارت کلامی را افزایش داده و ارتقاء هوش کلامی را سبب می شود. پیشنهاد می شود درباره اشیای پیرامون خود صحبت کنید. زمانی که در حال انجام این کار هستید، کلمات بسیار زیادی به ذهن شما می رسند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
    ۵)ضبط کردن فایل صوتی: شما بعد از هر بار گوش کردن فایل صوتی خود، می توانید تشخیص دهید که تا چه اندازه پیشرفت داشته اید و یا ایراد شما در کدام قسمت ها بیشتر بوده است و یا حتی شاید با خود بگویید اگر در فلان جمله این کلمه را استفاده می کردم قطعا جمله جذاب تر می شد.
    ۶)صحبت بدون مکث و تپق: شما می توانید مقابل آینه یک دقیقه بدون مکث کردن و بدون تپق زدن صحبت کنید. مهم نیست موضوع شما چه چیزی باشد، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که شما بتوانید یک دقیقه کامل صحبت کنید. این پشت سر هم صحبت کردن به شما کمک می کند تا بتوانید از تمام واژگانی که در ذهن دارید استفاده کنید و آنها را به بهترین شکل کنار هم قرار دهید تا منظور خود را به مخاطب تان برسانید.
    ۷) مشارکت در گفتگوها: خیلی وقت ها وسط جمع های دوستانه، بحث های زیادی درباره موضوعات مختلف شکل می گیرد. مشارکت شما در این گفتگوها، بهترین فرصت برای شما است تا بتوانید مهارت های کلامی خودتان را تقویت کنید. ذهن شما درگیر این موضوع می شود که چطور در لحظه جملات و کلمات مناسب را پشت سر هم هم بچینید تا بتوانید بهترین جواب را بدهید.
    ۸) نوشتن نامه: شاید نوشتن نامه در عصر حاضر، جایگاهی در روابط روزانه ی ما نداشته باشد ولی به یاد داشته باشید بیشتر نویسندگان، ابتدا کار خود را با نوشتن نامه های روزمره شروع کرده اند. پس از امروز شروع کنید به نامه نوشتن برای اقوام و یا دوستانی که از شما دور هستند.
    ۹) تندگویی:یک موضوع انتخاب کنید و به مدت سه دقیقه با سرعت در مورد آن صحبت کنید. این تمرین اطلاعات مغز شما را منظم و مرتب می کند و باعث می شود لغات، عبارات و اصطلاحات موجود در مغز دسته بندی شوند تا صحبت کردنتان روان تر شود.

    نویسنده: دکتر محمود سلطانی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *