×
×

مازندران تامین کننده مایحتاج 20 استان
سال‌خوب باغداران استان‌مازندران

  • کد نوشته: 26041
  • ۱۳۹۹-۱۲-۱۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از مهر، علیرضا نوری کجوریان: امسال سال بدی برای مرکبات و باغداران شمال نبود، کرونا و همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها نتوانست، دروازه‌های صادراتی را به روی نوبرانه باغات شمال ببنند و محصول دسترنج باغدار شمالی و ایرانی به کشورهای مختلف اروپایی و حاشیه خزر روانه شد.
    سال‌خوب باغداران استان‌مازندران
  • تبلیغ هدفمند

    مرکبات مازندران در ادامه سیر جهانگردی و صادرات، به مناطق مختلف کشور می‌رود تا کام ایرانیان را در شب عید و نوروز شیرین کند.

    سال‌خوب باغداران استان‌مازندران

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از مهر، علیرضا نوری کجوریان: امسال سال بدی برای مرکبات و باغداران شمال نبود، کرونا و همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها نتوانست، دروازه‌های صادراتی را به روی نوبرانه باغات شمال ببنند و محصول دسترنج باغدار شمالی و ایرانی به کشورهای مختلف اروپایی و حاشیه خزر روانه شد.

    زمانی که برخی حجره نشینان پایتخت با همدستی مافیای واردات و بعضی از مسئولان، تقلا کردند تا جلوی صادرات مرکبات را بگیرند و تا حدودی نیز در این مسیر موفق شدند، باز اوضاع بر وفق مراد باغدار شمالی شد و پای برخی تجار خارجی به واسطه دلال‌های داخلی به باغات مازندران باز شد و باغدار توانست ضرر ناشی از ممنوعیت صادرات را در باغ‌هایش جبران کند و محصول را تا کیلویی ۱۰ هزار تومان به آنان بفروشد.

    روزهای اسفند زودتر از دیگر ماه‌های سال با شتاب به سمت نوروز پیش می‌رود و نوبرانه های باغات مازندران به سفره‌های نوروز و هفت سین چشم دوخته‌اند تا ذخیره مرکبات در انبارها را به فروش رسانند.

    سالانه بیش از دو میلیون و۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن مرکبات در انبارهای باغداران و سورتینگ های استان وجود دارد که دل باغدارانش به بازار شب عید گرم است.

    هزینه بالای تولید و قیمت نامناسب مرکبات شب عید

    کربلایی اباصلت باغدار مازندرانی که بخشی از مرکبات را به امید فروش شب عید در انبار سنتی و خانگی ذخیره کرده، می‌گوید: چشممان به بازار شب عید و فروش محصول مانده در حالی که هر روز شاهد آفت زدگی و پوسیدگی مرکبات هستیم.

    وی در پاسخ به اینکه چرا محصولش را برای فروش و ذخیره سازی شب عید به مباشران نفروخته است، ادامه داد: شرط‌هایی که مباشران برای خرید گذاشته بودند بسیار زیاد و غیرمنطقی بوده و از سوی دیگر پرداخت آنان نیز نقدی نبوده است.

    این باغدار با بیان اینکه قیمت سبد بالا است، افزود: مباشران برای خرید مرکبات شب عید، بسته بندی در سبد و اندازه مرکبات بیش از ۲۰۰ گرم را از جمله شروط عنوان کرده‌اند در حالی که قیمت خرید متناسب با هزینه‌ها نیست.

    سال گذشته ۴۰ هزار تن مرکبات مازندران در قالب خرید تضمینی از باغداران برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده بود و امسال این میزان به نصف تقلیل یافت و متولیان امر دلیل آن را افزایش قیمت محصول نسبت به سال قبل و نداشتن منابع مالی کافی عنوان می‌کنند.

    مازندران مرکبات ۲۰ استان را تأمین می‌کند

    محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مازندران تأمین کننده پرتقال تامسون کشور است، افزود: در شب عید امسال پرتقال ۲۰ استان کشور را تأمین می‌کنیم.

    وی با عنوان اینکه ارسال مرکبات تا ۲۳ اسفندماه به استان‌های مختلف کشور ادامه دارد، افزود: حدود ۲۰ هزار تن محصول به مناطق مختلف کشور ارسال خواهد شد.

    وی درباره روند کاهشی خرید تضمینی مرکبات طی سال‌های اخیر گفت: هدف دولت از خرید میوه شب عید، تنظیم بازار است و امسال با توجه به اینکه قیمت مرکبات هنگام برداشت و فروش مناسب بود، دولت سعی کرد چندان در این بخش ورود پیدا نکند.

    شعبانی یادآور شد: دولت برای آنکه از مصرف کننده حمایت کند با توجه به درخواست استان‌ها مختلف، از طریق مباشران اقدام به خرید تضمینی حدود ۲۰ هزار تن مرکبات کرده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *