×
×

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه
۶۸ بند خاکی و سنگی در مراوه‌تپه مانع فرسایش خندقی است

  • کد نوشته: 3069
  • ۱۳۹۹-۰۲-۳۰
  • ۰
  • رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه گفت که در ۲ حوزه آبخیز این شهرستان مرزی ۶۰ بند خاکی و هشت سازه سنگی - ملاتی احداث شده که نقش موثری در کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خندقی دیواره کناری رودخانه‌ها و آبراهه‌ها دارند.
    ۶۸ بند خاکی و سنگی در مراوه‌تپه مانع فرسایش خندقی است
  • تبلیغ هدفمند

    رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه گفت که در ۲ حوزه آبخیز این شهرستان مرزی ۶۰ بند خاکی و هشت سازه سنگی – ملاتی احداث شده که نقش موثری در کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خندقی دیواره کناری رودخانه‌ها و آبراهه‌ها دارند.

    فرشید رحمانی نقش این سازه‌ها را برای کنترل سیلاب‌های فصلی و ذخیره آب بویژه در ۲ سال اخیر خوب توصیف کرد و افزود: به سبب بارش‌های خوب سال آبی جاری، هم اکنون حجم آب قابل توجهی پشت این سازها بویژه بندهای خاکی ذخیره شده که درتامین آب شرب دام‌ها، تقویت سفره‌های زیرزمینی و تلطیف هوای منطقه موثر است.

    به گفته وی بیشتر این سازه‌های سنگی – ملاتی و بندهای خاکی که در مجموع ظرفیت ذخیره حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب را ایجاد کرده، در ۱۰ سال اخیر و در حوزه آبخیز رودخانه‌های اترک و گرگانرود و ۱۱ حوزه آبخیز فرعی این رودخانه ها ساخته شد.

    وی ادامه داد: حجم زیادی از رسوبات جمع شده پشت برخی سازه سنگی ملاتی در سال های اخیر علاوه بر تثبیت آبراهه و دامنه‌های کناری آن بویژه درمناطق بالادست، سبب ایجاد پوشش از طریق رویش خودروی درختچه‌های گز و کاهش شیب آبراهه شد.

    بر اثر بارش شدید باران در روزهای آغازین امسال و جاری شدن سیل در برخی مناطق شهری و روستاهای مراوه‌تپه، به ۷۶۹ واحد مسکونی خسارت وارد شد که ۵۶۲ واحد آن نیاز به بازسازی و ۲۰۷ واحد نیز نیاز به تعمیر داشت.

    همچنین به گفته امانگلدی ضمیر فرماندار مراوه‌تپه، بر اثر بارش شدید و رگباری باران در روز ۱۱ فروردین امسال که جاری شدن سیل و رانش زمین را به همراه داشت، ۲۹۶ میلیارد ریال به بخش‌ها و زیرساخت‌های مختلف برخی روستاهای این شهرستان مرزی خسارت وارد شد.

    شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در شرق استان گلستان افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت زندگی می کنند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *