×
×

با ۴۵ روز تاخیرعشایر خراسان شمالی وارد ییلاقات شدند

  • کد نوشته: 3155
  • ۱۳۹۹-۰۳-۰۳
  • ۰
  • عشایر خراسان شمالی که به علت شیوع ویروس کرونا با ۴۵ روز تاخیر کوچ خود را از مناطق قشلاقی مراوه‌تپه آغاز کرده بودند در چند روز گذشته وارد مناطق ییلاقی استان شدند.
    با ۴۵ روز تاخیرعشایر خراسان شمالی وارد ییلاقات شدند
  • تبلیغ هدفمند

    عشایر خراسان شمالی که به علت شیوع ویروس کرونا با ۴۵ روز تاخیر کوچ خود را از مناطق قشلاقی مراوه‌تپه آغاز کرده بودند در چند روز گذشته وارد مناطق ییلاقی استان شدند.

    محمدرضا قلی پور روز شنبه اظهار داشت: تمامی خانوارهای عشایری منطقه مراوه تپه استان گلستان و همچنین میانبند ها را ترک کرده اند و به مناطق ییلاقی خود رسیده و مستقر شده اند.

    وی افزود: همچنین سرد شدن نسبی هوا در اواخر اردیبهشت در مناطق ییلاقی خراسان شمالی مانع ورود دام ها به چراگاه‌های سردسیری شده بود که این قشر به اجبار در دامداری‌های سنتی دام خود را به صورت دستی تغذیه کردند اما هم اکنون با گرم شدن ییلاقات که بیشتر نیز در ارتفاعات هستند از مراتع منابع طبیعی برای چرای دام استفاده می کنند.

    مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی  اظهار داشت:  برخی از خانوارهای عشایری استان نیز که فصل سرد سال را در مناطق قشلاقی استان مستقر شده بودند، به علت مساعد شدن هوا وارد سامانه های ییلاقی خود شدند، این خانوار ها نیز امسال را بیشتر در مناطق قشلاقی گذراندند.

    قلی پور افزود: این در حالی است که خانوارهای عشایر سال های گذشته در این زمان در مناطق ییلاقی مستقر شده بودند و برای تعلیف دام های خود از مراتع سرسبز ارتفاعات استفاده می کردند.

    وی گفت: عشایر این استان هرساله مسیر مراتع قشلاقی استان گلستان تا چراگاه های ییلاقی خود در خراسان شمالی را به صورت سنتی طی می کردند که امسال ناگزیر از انتقال دام خود با استفاده از کامیون شدند.

    مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اظهار داشت:  عشایر کوچرو استان، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

    وی افزود: ایل راه‌های خراسان شمالی از سه ایلراه اصلی تشکیل شده که ایل راه شمالی آن شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه‌تپه است.

    با ۴۵ روز تاخیرعشایر خراسان شمالی وارد ییلاقات شدند
    با ۴۵ روز تاخیرعشایر خراسان شمالی وارد ییلاقات شدند

    قلی پور اظهار داشت: ایل راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری‌میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه‌ و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه است.

    وی افزود: هم اکنون آب مورد نیاز خانوار ها و دام عشایر استان با استفاده از ۱ ۳ تانکر آبرسان دولتی، چند دستگاه تراکتور استیجاری در مناطق مختلف عشایری به خصوص نقاط سخت گذر با مشارکت نزدیک عشایر انجام می شود.

    قلی پور تامین آب مورد استفاده عشایر را از منابع آبی شهرها و روستاهای استان عنوان کرد و گفت: این آب به صورت بهداشتی و با نظارت اداره بهسازی و امور تولید به دست عشایر می رسد.

    وی افزود: مسافت های دور، جاده های پر پیچ و خم و کمبود امکانات و فرسودگی ناوگان آبرسانی نیز کار آبرسانی به عشایر را سخت کرده است.

    قلی پور  با بیان اینکه عشایر در طول تاریخ همواره در حفظ و تأمین امنیت مرزها و دفاع از کشور نقش مهم و قابل توجهی داشته‌اند، عنوان کرد: این خانواده‌ها با آداب و رسوم کهن و فرهنگ غنی ایلی و عشیره‌ای و با وجود محدودیت‌های موجود و عدم برخورداری از امکانات مناسب بهداشتی، آموزشی و خدمات رفاهی و با کمترین بار مالی برای کشور به تولید ادامه می دهند.

    هم اکنون چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

    پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

    عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

    مطالب مرتبط:عشایر خراسان شمالی با ۴۵ روز تاخیر وارد ییلاقات شدند

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *